رقصنده ای در مظلمه دوربین و میکروفون

علیرضا دباغ | کارشناس فرهنگی و منتقد رسانه

پخش اعترافات مائده هژبری دختر نوجوان رقصنده در اینستاگرام واکنشهای گسترده ای در صفحات هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر در شبکه های اجتماعی داشته است.متنی که خواهید خواند یکی از این متون است. در ادامه چند لینک مرتبط نیز آورده ایم که جالبترین آن مربوط به یادداشت دکتر شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیماست که می تواند با موضع روابط عمومی این سازمان مقایسه شود.

درک ایجاد فضای متفاوتی که اینستا گرام وشبکه های اجتماعی در جوامع سنتی فراهم می سازد، برای محققان علوم ارتباطات نباید خیلی دشوار باشد.

درک این که نیروی انتظامی و قوه قضاییه به دستگیری دختر رقصنده نوجوان -که از فضای مجازی برای خودنمایی انتخاب کرده است- اقدام کرده اند هم خیلی پیچیده نیست؛ اما درک این نکته که رسانه رسمی مملکت تصویر و صدای این دختر نوجوان را پخش می کند، به هیچ وجه برایم قابل درک نیست. حتی به فرض محاکمه و صدور حکم قانونی برای این دختر، چه سودی از پخش‌ این‌ مصاحبه عاید رسانه ملی و جامعه ایرانی می شود؟!

عکسی که می بینید به رقصندگان باستانی غار بوهپال هندوستان مشهور است. در این عکس که از مشهورترین نقاشیهای انسان نخستین بر روی دیوار غارها به شمار می رود ۲۰ انسان را در حال رقص و تعدادی نوازنده را باسازهایشان نشان می دهد که گواهی بر هنرهای نمایشی در زندگی انسان در دوران ماقبل تاریخ است که برآورد می شود بیش از ۱۲ هزار سال قدمت داشته است.

نه از رقص نه ازکشف حجاب و نه از هیچ منکری در فضای مجازی و واقعی دفاع نمی کنم؛ اما مطمئنم رسالت انبیای الهی نه برچیدن رقص از روی زمین، و نه نشاندن حجاب بر سر و روی انسانها بوده است.

آموخته ایم گسترش اخلاق و دادن کرامت انسانی به تک تک افراد بشر، برچیدن ظلم، دفاع از مظلوم و پیام رحمانیت و رحیمیت خدا وظیفه رسولان الهی است.

این همه را با تصویری که رسانه ملی از دختر نوجوان ایرانی نشان داد مقایسه کنیم تا بدانیم چرا اختلاسهای میلیاردی و تجاوزهای به نوامیس روز به روز بیشتر می شود اما غیرت برخی از صاحبان تریبونهای تبلیغاتی نظام با رقص دختر نوجوان به جوش می آید!

رقصی که تادیروز ۲۰هزار لایک داشت، فردا ۲۰ میلیون بار دیده می شود؛ و دختری که می توانست با یک توبه، به رحمانیت وغفران الهی دل ببندد و به زندگی عادی ادامه دهد، با حرکت دوربین و میکروفون تلویزیون؛ به جای دزدان بیت المال و خائنان وطن فروش و تاجران سکس در مظلمه ای به نام تلویزیون نا امید می شود.

 


توئیت شهاب اسفندیاری
توئیت شهاب اسفندیاری

توئیت شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما

پاسخ صدا و سیما به انتقادات مطرح شده در این زمینه را اینجا بخوانید.

اطلاعیه پلیس فتا درباره فیلم اعترافات مائده هژبری

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

84 − 83 =