نقد فیلم قاتل اهلی-اختصاصی هنرلند از سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر

خلاصه داستان فیلم قاتل اهلی :

جلال سروش در راه مبارزه با فساد های گسترده مورد هجمه و پرونده سازی قرار می گیرد.

شناسنامه فیلم:

کارگردان: مسعود کیمیائی / تهیه کننده: مسعود لشکری قوچانی / پرویز پرستویی، پگاه آهنگرانی، امیر جدیدی، پرویز پورحسینی، لعیا زنگنه، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین رستمی، حمیدرضا افشار، رضا رشید پور، اکبر معززی، سعید پیردوست، شراره دولت آبادی، هستی محمایی، کاترین اصلانی و ثریا قاسمی

نقد فیلم قاتل اهلی:

پایان هفتمین روز جشنواره ۳۵ فیلم فجر نمایش و نقد و بررسی پر حاشیه فیلم “قاتل اهلی ” استاد مسعود کیمیایی بود .حواشی فیلم ، دعوای تهیه کننده و کارگردان بر سر نسخه نهایی است و اینکه نسخه تهیه کننده ، پولاد کیمیایی پر رنگ ندارد و کارگردان هم نسخه به نمایش در امده را فیلم خودش می داند و البته چند دقیقه کوتاه تر هم خواهد شد.اگر منظور تهیه کننده حذف شدن نقش پولاد و پگاه باشد که بعید است چنین اتفاقی بیفتد . خیلی کم شدن این نقش هم جایز نیست ولی می شود سرو شکلی داد برای بهتر شدن . اتفاقا نقش پولاد و ماجرایش در فیلم تنیده شده است و قابل قبول است . نقد فیلم :

یک خواننده معترض اجتماعی و محبوب ، دختر یک گردن کلفت سیاسی را خواستگاری می کند و به جای چاقو ضامن دار با سلاح هنر وارد میدان شده است و او هم کنسرت هایش مورد تعرض قرار می گیرد (بحث روز) و معتقد است باند جلال سروش ( پرویز پرستویی ) که اتفاقا پدر زن آینده اوست عامل این بر هم زدن هاست
جلائل سروش یک لمپن سیاسی شده است که البته لمپنیزمش بیرونی است . بهتر بود درونی تر باشد آن چنان که در واقعیت هست ولی خودش در راه مبارزه با پولشویی و قاچاق داروهای فاسد مورد حمله و پاپوش دوزی قرار گرفته است و دشمنانش تا مرحله حذف کردنش پیش می روند.
به نظر می رسد فیلم قاتل اهلی به خوبی می تواند از خودش دفاع کند و حواشی این روزهایش به ضررش تمام خواهد شد و اصرار تهیه کننده برای به کرسی نشاندن حرفش واقعا یک خود زنی است
قاتل اهلی حتی از جرم و محاکمه در خیابان هم بهتر است . جدید تر و سرپا تر و در کارهای اخیر کارگردان ماندگار تر
فیلمبرداری معرکه فرشاد محمدی و موسیقی همراه بهزاد عبدی و بازی بازیگران و دیالوگ های کیمیایی وار عمیق تر خصوصیات مثبت فیلم است و اینکه در این سن و سال به چنین موضوعی پرداختن واقعا مورد توجه است
بحث های حاشیه ای اصل موضوع را مخدوش می کند و اثر گذاری پیام کارگردان کهنه کار سینمای ایران را ذبح می نماید.البته که چندین پیرنگ را در یک کاسه ریختن و بررسی موازی ان نقطه ضعف فیلم است ولی اگر بدانیم پرداختن به چنین موضوعاتی در فیلمهای جداگانه ممکن نیست می توان آن را پذیرفت
کیمیایی که محکوم به خود دنیا سازی غریب بود حالا دنیایش را منطبق با اجتماع کرده است . درست است که حزب الهی فیلم هم شبیه حزب الهی واقعیت نیست ولی به زبان خودش حرف لازم را می زند . مثل همیشه دیالوگ ها ثقیل است ولی می توان درکش کرد . قاتل اهلی خیلی جدی است و بدون لکنت ارائه می شود . دغدغه دارد و اگر در “سفر سنگ” انقلابی را پیش بینی کرد حالا اضمحلال همان انقلاب را هشدار می دهد . زالوهایی که بر سفره انقلاب هجوم برده اند و چپاولش می کنند.
پیسارو کیست ؟ مثل فیلم ماتریکس یک امپراتوری پدید آمده توسط جهل مردم که هم اکنون نوچه هایش را بر سر و روی مقابله کنندگان هوار می کند.در ماتریکس هم نیو اندرسون به عنوان قهرمان و منجی مورد حمله است و برایش پرونده سازی کرده اند و تلاش می کنند او را هم شبیه بقیه کنند ولی موفق نمی شوند
جلال سروش منجی نیست و خودش هم با اینکه جنگ رفته و تطهیر شده است ولی شیشه خرده هایی دارد ولی در تلاطم فساد گسترده شده در حال له شدن است
“سرپیکو” ساخته سیدنی لومت هم همین منوال را پیش گرفته و فنا شدن در راه مبارزه درونی با فساد را هشدار می دهد
قاتل اهلی مبارزه فرد گرایانه ندارد . عدالت اجتماعی را مطرح می کند و کارگران بیکار شده و حقوق نگرفته را نشان می دهد . رواج دلالی را نمایش می دهد و ماموریت های تلفنی و شخصیت پردازی با پول کثیف بیان می کند
مبارزه امروز یک مبارزه اجتماعی است و همچون قیصر فردی نیست برای مسئله ناموسی شخصی.امروز همه در خطر هتک حرمتند و شکاف طبقاتی به وجود امده و رشد تظاهر کنندگان و پدید آمدن طبقه ای اعیانی ریاکار و با نفوذ و وصل به بالا خطری دهشتناک هست.قال اهلی فیلم زمانه است ، فیلم جدی کیمیایی است و به نظر می رسد این حواشی به وجود امده دست اویز کسانی است که نمی خواهند حرف فیلم به گوش برسد . بهتر است هر چه زودتر این حواشی از میان برود و هر طور شده قاتل اهلی کارگردان را به سر منزل اکران برسانیم

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 1 =