قاتل اهلی کتک خورده و زخمی وارد سینما شد | جبار آذین

قاتل اهلی ،کتک خورده وزخمی واردسینما شد!

جبارآذین

سرانجام فیلم جنجالی،حاشیه ساز وپر دردسر قاتل اهلی*، کتک خورده و زخمی ونالان خود را به سالن های سینما رساند تا اگرقرار است بلایی سرش بیاید، در سینما بیاید!

هنوز به درستی معلوم نیست، جناب قاتل کتک خورده، همان قاتل دوست داشتنی استادبزرگ سینما مسعودکیمیایی است یا قاتل بانوای کسی است که به عنوان تهیه کننده،

 جیب اوراپول باران کرده است؟!

روزگاری،نقش نام مسعود کیمیایی بر سیمای فیلم هایش، از اعتبار والای او و سینمایش در کشورنشان داشت، اما سال ها است با آنکه همچنان نام او در کنار اسم سایر نام آوران سینمای ایران می درخشد، لیکن دیگر از بزرگی فیلم هایش خبری نیست. از همین رو به رغم تمام جدل ها و درگیری های پیرامون فیلم جدید او، قاتل اهلی اثر بزرگی در سینما محسوب نمی شود. واقعیت اینکه، قاتل روی پرده، چه همان قاتل رنجور و بی نوای مسعود کیمیایی باشد و یا قاتل پول تهیه کننده آن،در اصل ماجرا، یعنی در درجه یک، کامل و جذاب نبودن فیلم تأثیر ندارد و در ردیف آثار برجسته کارگردان آن قرارنمی گیرد.

فیلم قاتل اهلی
قاتل اهلی

قاتل اهلی درحد قابلیت ها و اعتبار سینمایی یک کارگردان بزرگ و تاریخ سازسینما چون کیمیایی نیست.گرچه این فیلم بابضاعت موجود هم،نشانه های سینمای مسعود کیمیایی را در موضوع و ساختار دارد و می توان بغض فرو خورده کارگردان را در لحظه های ریزش و فروپاشی شخصیت قاتل اهلی دید و همچنین از برخی فیلم های روی پرده سرتراست و سنگ اندازی های گروهک انحرافی هنر و تجربه هم نمی تواند مانع نمایش و تماشای آن شود، ولی از سلیقه های قوچانی تهیه کننده هم بی نصیب نمانده است!در هر صورت، قاتل اهلی از لحاظ پردازش مناسب اجتماعی و سیاسی مضمون خود و داستان سازی همدلی برانگیز از زندگی کاراکتراصلی، شخصیت پردازی ،بازیگری غیریکدست و ایجاز و جذابیت سینمایی، دچار کاستی است.

در واقع آنچه این روزها تحت عنوان قاتل اهلی برروی پرده سینماهای کشورجولان می دهد ،صرفنظر از زد و خورد های سرمایه و هنر، و میزان دخالت و نظارت تهیه کننده و کارگردان در شمایل بخشی کنونی فیلم و بانوایی وبی نوایی اش، در مکانی فراتر از یک فیلم معمولی سینمایی نمی ایستد و جای مهمی را در کارنامه سینمایی کیمیایی به خود اختصاص نمی دهد. مهم نیست که حال و روز و آسیب های هنری و سینمایی کنونی قاتل اهلی تاچه حد متاثر ازنقش سرمایه یا کم کاری کارگردان بوده است.

مهم این است که ازنگاه مخاطب، فیلم به نمایش درآمده با نام قاتل اهلی با امضای مسعودکیمیایی،اثری شاخص ،جذاب ،اقناع کننده و ماندگار در سینمای ایران نیست و وصل کردن آن در تبلیغات، توسط تهیه کننده اش به فیلم مانای تاریخ سینمای ایران؛قیصر، برای کشاندن تماشاگر به سینما،نه تنها گرهی از مشکلات قاتل اهلی بازنمی کند؛ که، چهره تاریخی و سینمایی قیصر را هم خدشه دار می کند!

انتظار تماشاگر از یک فیلمساز بزرگ، تماشای یک فیلم بزرگ ازاو است و این توقع طبیعی است، مگرآنکه فیلمساز و تماشاگربه این باوربرسند که او به استراحت نیازدارد و زمان انتقال دانش و تجربیاتش به نسل تازه نفس سینما فرارسیده است!

شناسنامه فیلم

کارگردان: مسعود کیمیائی / تهیه کننده: مسعود لشکری قوچانی / پرویز پرستویی، پگاه آهنگرانی، امیر جدیدی، پرویز پورحسینی، لعیا زنگنه، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین رستمی، حمیدرضا افشار، رضا رشید پور، اکبر معززی، سعید پیردوست، شراره دولت آبادی، هستی محمایی، کاترین اصلانی و ثریا قاسمی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

85 + = 94