فیلم کوتاه همسایه ها با ماهیت تکان دهنده، از خودخواهی شخصی تا جنگ

فیلمی از نورمن مک لارن

فیلم کوتاه همسایه ها با ماهیت تکان دهنده ی خود، نشان می دهد که چطور خودخواهی شخصی و تملک گرایی به جنگ منجر می شود.

شناسنامه فیلم

نام فیلم: همسایه ها (Neighbors)

کارگردان: نورمن مک لارن (Norman McLaren)

محصول:۱۹۵۲

برنده ی اسکار بهترین مستند کوتاه۱۹۵۲و ده ها جایزه ی دیگر

مدت فیلم: ۸ دقیقه و ۱۸ ثانیه

خلاصه داستان فیلم کوتاه همسایه ها

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

دو مرد همسایه(گرنت مانرو و ژان پل لادوسر)در یک مکان دلپذیر در صلح و آرامش زندگی می کنند.(حالت یک جامعه ی قبل از جنگ) همه چیز زیبا است تا لحظه ای که گل زیبای ماریگولد (گل جعفری) با رایحه باورنکردنی روی خط تقسیم بین دارایی آنها می روید. گیاهی از خانواده گل مروارید با گل های زرد، نارنجی یا مسی قهوه ای که به عنوان گل زینتی کشت می شود در افسانه ها آمده ماریگولد نام یک الهه بوده که مردان باید برای آن بجنگند.

فیلم کوتاه همسایه ها یک فیلم قدرتمند ضد جنگ  است، که ما را به تأمل عمیق‌تر درباره ماهیت وحشتناک جنگ وا می‌دارد.

مک لارن وقتی از سفر چین باز می گردد، همان روزها جنگ کره شروع می شود. احساسات مک لارن از جنگ به خوبی نشان می دهد که چگونه جنگ می تواند بی رحم باشد.

نکته: در قاب دوربین قرینه است، دو مرد ،دو صندلی، دو خانه، اما فقط یک گل همه چیز

 

دو مرد گل را می خواهند،آنقدر که همزیستی متمدن را فراموش می کنند و برای گل با هم می جنگند. و در آتش خشم خود مبارزان زنان و کودکان خود را می کشند.خانه ها و زمین ها را ویران می کنند و با گذشت زمان همه چیز بدتر و بدتر می شود تا جایی که چهره های آنها از حالت انسانی خارج می شود.

 

نکته: استفاده از جادوی(پیکسیلیشن یا پیکسلاسیون:حرکت نرده ها،اسکیت روی چمن و حتی پرواز)Pixillation 

 

 

فیلم کوتاه همسایه ها
Neighbors

ژان ژاک روسو متفکر سوئیسی سده هجدهم میلادی، مالکیت در جامعه ی مدرن را به نقد میکشد و معتقد است در جامعه ای زندگی می کند با انسان هایی که بویی از انسانیت نبرده اند و در پی رسیدن به اهداف خود به هر کاری دست میزنند.و از انسان به عنوان حیوانی بیمار یاد می کند؛ روسو انسان را بالفطره پاک می‌داند واعتقاد دارد جامعه ی پلید و آلوده است که انسان را آلوده می‌کند..

در پایان فیلم همه چیز آسیب دیده ، جنگ به پایان می رسد و همراه با آن جمله ی اخلاقی وهدفمند فیلم به دوازده زبان ظاهر می شود که (همسایه خود را دوست بدار)

 

نکته: موسیقی تاثیر گذار فیلم، فضای ساده ولی بدیعی می سازد و به مخاطب اجازه می دهد تا در این فضا بیشتر به فلسفه ی جنگ بیاندیشد.

 

طبیعت سخت و خشن جنگ و آثار ستیزگرانه ی اجتماعی آن، برای هر انسان متفکر و اهل اندیشه پرسش‌های مهم اخلاقی را مطرح می‌کند که آیا جنگ همیشه اشتباه و نادرست است؟

آیا جنگ همواره قسمتی از زندگی انسان خواهد بود یا این‌که ما می‌توانیم کاری کنیم که جنگ را به کلی حذف کنیم؟

 

نکته:جمله ی بولد شده روی روزنامه ی دو مرد صلح بدون جنگ،جنگ مطمئنا اگر صلح نباشد.

صلح میان دو مرد می توانست برای آنها عشق و آرامش  شادی به ارمغان بیاورد اما آنها ترجیح دادند با هم بجنگند و همه چیز را به ویرانی بکشند.دو مرد هیچ راهی را برای صلح و توافق بر سر یک گل امتحان نکردند و یک راست بر سر آخرین راه یعنی همان جنگ رفتند. و یکدیگر را کشتند و خاک سرزمینشان خاک گور آنها شد.جنگ محصول انتخاب بشر ، یک پدیده ی فراگیر بشری و یک واقعیت سرنوشت ساز است که اثرات مخربی به همراه داد.چنانچه در این فیلم کوتاه به خوبی می بینیم که کارگردان چگونه در هشت دقیقه این پدیده را به نمایش مگذارد که خوی تملک طلبی انسان چشم او را به روی هر چیز دیگری می بندد . مک لارن اعتقاد دارد، شاید ما انرژی خود را با انجام خلق کارهای زیبا و قشنگ که دنیا از آن مملو است هدر می دهیم.

آیا من نباید به کاری روی آورم که آگاهی عمومی را نسبت به خطر جنگ بالا می برد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

72 − = 70