عکس از صحنه یا پشت صحنه؟!

به قلم جواد پورسعید

عکس مستند اجتماعی که در پایین آن سه مرد با لباس مشکی و در حالت های ماتم و اندوهگین دیده می شوند.

هوا آفتابی و نور از سمت راست می تابد. در پشت آنها دیواری خانه ای دیده می شود که روی آن نقاشی سه کوه با برف هایی در قله آنها دیده می شود و در سمت راست کوه ها تک درختی قرار دارد.

در قسمت بالای نقاشی اتاقکی قرار دارد که روی آن هم نقاشی سه کوه به همراه رودخانه و تعدادی درخت با پرندگانی در آسمان دیده می شود.

گروهی نوجوان از پشت بام اتاقک، در حال تماشای مراسم عزاداری دیده می شوند. در پشت سر آنها آسمان صاف با لکه های سفید ابر خودنمایی می کند.

 

ویژگی های عکس

عکس، علاوه بر مستند کردن مراسم عزاداری، دارای ویژگی های عکاسانه نیز هست که اشاره می کنم:

  • حذف رنگ های شاد و انتخاب مود سیاه و سفید باعث شده تا با محیطی که فضای غم، ماتم و عزاداری دارد بیشتر هماهنگ باشد. همچنین باعث شده تا همه رنگها به سیاه، سفید و خاکستری تبدیل شود. در نتیجه رنگ سبز که در کنار رنگ قرمز هر کدام در تضاد با یکدیگر قرار می گرفتند، در اینجا در هم ادغام شده و در راستای فرمی که عکاس قصد بیان آن را دارد نقش خود را به درستی بازی می کنند.

 

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
  • توجه به پشت صحنه و فارغ شدن از اتفاق پیش رو تنها از یک عکاس حرفه ای برمی آید زیرا اکثر آماتورها آنقدر جذب صحنه می شوند که فرصت توجه به پشت صحنه را پیدا نمی کنند.

 

  • وجود قرینه های سه تایی مثل لباس تیره سه مرد با صورت های روشن، سه کوه با دامنه تیره و قله روشن، سه کوه در نقاشی بالای دیوار و روشنی ابرها در زمینه آسمان تیره. این تکرار سه تایی ها حسی از ریتم را در بیننده بوجود می آورد که خوشآیند است.

 

  • با توجه به مراسمی که بیش از هزار سال از آن می گذرد و با توجه به تیرگی لباسهای سه مرد در پیش زمینه و لباسهای تیره نوجوانان در بالای پشت بام این حس در بیننده به وجود می آید که سالها بعد، پس از نبودن این سه نفر، تعداد بیشتری جای آنها عزاداری خواهند نمود.

 

  • کادر عمودی به درستی توانسته پیش زمینه را با پس زمینه پیوند دهد و چشم بیننده را از پایین به بالا و به عبارت دیگر ارتباط زمینیان را با آسمانیان برقرار نماید.

 

جمع بندی

در مجموع عکاس با ترکیب بندی مناسب، توجه به پشت صحنه و حذف رنگها علاوه بر اینکه صحنه ای را مستند نموده است نشان می دهد از دید عکاسانه ای هم برخوردار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 3