عباس جوانمرد در کانادا ماندنی شد

خداحافظی پهلوان اکبر با گود مقدس تئاتر

عباس جوانمرد در کانادا ماندنی شد | سرزمین هنر | تئاتر | سیدرضا اورنگ | این روزها آن قدر خبرهای مرگ دهان به دهان می چرخد و بر در و دیوار آگهی فوت چسبانده می شود که گویی مرگ آسان ترین پدیده و اتفاق است،به خصوص کوچ بزرگان از دنیای فانی.برخی نام ها آنچنان سنگین و رنگین هستند که نمی توان خبر صاحبان شان را به راحتی بر زبان جاری کرد،

اما بعضی به راحتی جاری می کنند،مانند رسانه ها ی مجازی و غیر مجازی.خبر مرگ حزن انگیزی در رسانه ها و کانال ها ،خیلی ساده دست به دست شد:عباس جوانمرد درگذشت!

واقعا مرگ چنین هنرمندی که از ستون های هنر نمایش این مملکت محسوب می شود،باید به همین سادگی بر زبان جاری شده و در رسانه ها دست به دست شود؟!

دین تئاتر ایران به عباس جوانمرد

تئاتر ایران به عباس جوانمرد مدیون است، او بر گردن تلویزیون ایران نیز دین بزرگی دارد،چون پایه گذار تئاترهای تلویزیونی است،آن هم، چه نمایش هایی،یکی از یکی بهتر و با حضور بزرگان تئاتر آن زمان و این زمان. اگر فرد با سواد وبا دانشی مانند جوانمرد قدم پیش نمی گذاشت،شاید تله تئاتر هرگز در تلویزیون متولد نمی شد.

عباس جوانمرد را همه با تئاتر می شناسند،اما او کسی است که دوره‌های آموزش گویندگی و کارگردانی را در تلویزیون ملی ایران تشکیل داد.

کارهایی که این مرد بزرگ در تئاتر و تلویزیون انجام داد باعث رونق و پیشرفت هنر نمایش و تلویزیون ایران شد.امروز نیز بسیاری هنوز سر سفره هنر او نشسته و لقمه بر می دارند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

سابقه زنده یاد عباس جوانمرد بر اهالی تئاتر روشن است،چه در نمایشنامه نویسی،چه کارگردانی و چه بازیگری.بازی وی در نقش پهلوان اکبر در نمایش «پهلوان اکبر می‌میرد» را موی سفیدهای تئاتر به خوبی به یاد می آورند و نسل جدید نیز درباره آن خوانده و شنیده اند.

هرچه درباره این هنرمند نوشته و گفته شود بسیار کم است و هرگز نمی توان خدمات او به تئاتر ، تلویزیون و هنر ایران را با قلم شکسته و زبان الکن نوشت و بیان کرد.

خاک صحنه خورده ها

بسیاری از بزرگان هنر نمایش دیروز و امروز از درخت دانش عباس جوانمرد بهره ها برده اند.خاک صحنه خورده های صحنه های تئاتر ایران که هنوز در قید حیات هستند،می توانند ساعت ها درباره او و هنرش بگویند و صفحه ها سیاه کنند.

مطمئناً بسیاری،به خصوص نسل جدید نمی دانند که این هنرمند نامی، قهرمان ورزش شنا و واترپولوی ایران نیز بوده است.

عباس جوانمرد نیز مانند برخی از هنرمندان در ایام کرونایی جان به جانان تسلیم کرد.آن گونه که در خبرها آمده ،قرار است پیکر این هنرمند اصیل ایرانی در کشور کانادا به خاک سپرده شود.

هرچند جسم این بزرگ مرد در خاک بیگانه فرو می رود،اما روحش در آسمان آبی ایران و سالن های نمایش در پرواز خواهد بود.

خدایش بیامرزد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

55 − = 50