صورتکهای ساحل عاج مهمان ایران در کاما

نمایشگاه صورتک و آثار حجمی قبایل ساحل عاج با عنوان “کووت دیووار” به همت بخش فرهنگی سفارت جمهوری ساحل عاج در ایران و گالری کاما در تهران برپا شده است

صورتکهای ساحل عاج از مشهورترین جاذبه های هنری این کشور آفریقایی است که در ایران شناخت زیادی درباره آن وجودندارد اما  گالری «کاما» تا ٢۶ آذر ماه جاری این فرصت را برای شهروندان تهرانی و سایر علاقمندان فراهم کرده است تا از نزدیک با این هنر آشنا شوند .

کشور ساحل عاج با ۶۰ قبیله ترکیبی از فرهنگهای گوناگون است و هر قوم به واسطه ویژگی های فرهنگی اش هویت مخصوص به خود دارد .
مجسمه ها و صورتکها و رقصهای آیینی و موسیقی که گاه برای روح از دست رفتگان یا تقرب و تشرف به خدای قبیله انجام می شده ، از این دست ویژگی هاست .

گالری کاما

گالری کاما، در پاسخ به استقبال روزافزون از هنر و آثار هنری و با هدف معرفی هنرمندان و آثار هنری ، تکریم پیشکسوتان و مفاخر هنر ، شناسایی و جذب استعدادهای جوان ، اشاعه فرهنگ خرید و فروش و نگهداری آثار هنری فعالیت دارد؛ این بار با برگزاری نمایشگاهی از صورتکها و مجسمه های قبیله های ساحل عاج گام دیگری در راستای اهدافش در اعتلای هنر برداشته است.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
سفیر ساحل عاج
کاردار ساحل عاج

این نمایشگاه با سخنرانی کاردار سفارت “واتارا تاموکولو “باحضور هنرمندانی از جمله حسام الدین سراج ، سپند امیر سلیمانی ، گلوریا هاردی ، آناهیتا همتی ، معصومه کریمی ، سپیده خداوردی و …آغاز شد.

در این نمایشگاه که به کوشش «محمد حمزه‌ای»  برپا شده است ٣٠ صورتک و ٢٠ مجسمه از قبایل مختلف ساحل عاج به نمایش گذاشته شده است.

“واتارا تاموکولو “

در کتاب راهنمای این نمایشگاه ، اینگونه نوشته است :“بر اساس باور مردم آفریقا جهان به عنوان نبردی همیشگی بین خیر وشر تعریف می شود ؛ زندگی ، همان خیر و انحطاط و مرگ همان شر است .
در چنین شرایطی مرزی بین مقدس و نامقدس وجود ندارد و تمامی اتفاقات زندگی از جمله تولد ،بلوغ ، ازدواج ، کهنسالی و مرگ با معنویت گره خورده اند.جمهوری ساحل عاج توانسته است از گوناگونی فرهنگ خود سود جوید و دست به ساخت موزه های متعدد بزند.امروزه با پایان یافتن فتوحات نظامی قرن های اخیر ، تنها سلاح برای فتح تمدن های دیگر و یا معرفی هویت خود فرهنگ است و به همین دلیل کشور ما آمادگی هدایت یک حرکت دیپلماسی فرهنگی را دارد.سفارت جمهوری ساحل عاج در جمهوری اسلامی ایران در راستای این حرکت فرهنگی و شناخت فرهنگ خود در سال ۲۰۱۲ ، بخش فرهنگی خود را در تهران تأسیس کرد که به عنوان تنها مرکز فرهنگی با این ماهیت و قابلیت در دیپلماسی کشور ساحل عاج شناخته می شود و در حال برگزاری دومین نمایشگاه آثار هنری کشور ساحل عاج در آخرین روزهای سال ۲۰۱۸ میلادی است .”

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 6 = 2