شرایط تلویزیون آن قدر خوب است که به سینما فکر نکردم |گفتگو با فهیمه سلیمانی | قسمت دوم

در قسمت قبل در مورد رمان های خانم فهیمه سلیمانی با ایشان گفتگو کردم. در این قسمت، گفتگو را در زمینه فعالیت های سینمایی ایشان ادامه میدهیم.

گفتگو با فهیمه سلیمانی

قسمت دوم

هنرلند خانم سلیمانی، تقریباً تمام فیلمنامه هایی که نوشتید یا تهیه کنندگی آنها را بر عهده داشتید ، مربوط به فیلمهای تلویزیونی بوده اند. چه اتفاقی باعث میشود که یک فیلمنامه رد رده سینمایی قرار بگیرد یا تلویزیونی؟

فیلمنامه هایی که من نوشتم به سفارش سازمان صداو سیما بوده و چون سفارش خود سازمان بوده پس از تلویزیون پخش شده. این امتیاز یا ضعف یک فیلمنامه محسوب نمی شود. من کارم را از همان ابتدا با تله فیلم «رنگ انتظار» که البته فیلمنامه اش منتخب اولین جشنواره ارشاد(تسنیم) بود برای شبکه یک شروع کردم. شاید اگر آن دوران آشنایی داشتم که من را به تهیه کننده ای درسینما معرفی می کرد این کار سینمایی می شد. اما پل ورودم به تلویزیون شد.

بعد از آن خدا را شکر شرایط و همکاری آنقدر خوب بود که اصلا به ورود به سینما فکر نکردم هرچند که ناگفته نماند ورود به سینما روابط و ضوابط پیچیده و سختی داشت و دارد . البته خدا بخواهد و قسمت باشد برای ورود به سینما قدمهایی برداشتیم و سال آینده حتما کاری را روی پرده های سینما خواهیم داشت. ناگفته نماند که فیلمنامه کار را (درژانر دفاع مقدس) که جایزه جشنواره مقاومت را داشت هم درحال نگارش است. امیدوارم آن هم زودتر شرایط تولیدش فراهم بشود و به جشنواره سال آینده فجر برسد.

 

فهیمه سلیمانی

هنرلند شما نویسنده فیلمنامه بسیاری از سریالهای پر بیننده هستید. با توجه به روند تولید سریالهای ترکیه و امریکای مرکزی و کره ای که به سرعت وارد خانواده های ایرانی شده اند، چه روندی را برای جذب مخاطب ایرانی برای دیدن سریال های ایرانی در پیش گرفته اید؟

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

فیلمنامه خوب…قطعا توجه مدیران به فیلمنامه های خوب و جذاب و تولید حرفه ای، دوباره می تواند مخاطب را با تلویزیون آشتی بدهد.

هنرلند عدم استقبال بیننده ایرانی از برنامه های تلویزیونی را چه میدانید؟ آیا ممیزی ها تاثیری در این روند دارند؟

بله قطعا بی تاثیر نیستند و البته ساخت برنامه های بی کیفیت و فاقد جذابیت هم بی تاثیر نیست . چون تجربه نشان داده در همین حال حاضر هم با وجود همه مشکلات و…بازهم برنامه های مانند دورهمی و خندوانه می تواند برای تلویزیون جذب مخاطب کند.

هنرلند در مورد جایزه قلم طلایی که گرفته اید برای ما بگویید.

خداروشکر درسال ۹۵ این جایزه به من تعلق گرفت . این جایزه یکی از معتبرترین جوایز صرفا فیلمنامه نویسی است. چون واقعا به فیلمنامه تعلق می گیرد نه به فیلم نامه فیلمی که ساخته شده و قطعا حضور کارگردان و بازیگر و عوامل فیلم هم دراون نقشی داشتن و شاید باعث تغییر و تحولی درروند فیلمنامه شده باشند. از این رو این جایزه برای من بسیار ارزشمند است و خوشایندتر برای من این بود که سه تا از کارهای من که محصول کارگاه فیلمنامه ارغنون فیلم بوده هم در آن دوره در بین ۲۷۵ اثر راه یافته به جشنواره، جزو ده تای اول قرار گرفت . این اتفاق یکی از شیرین ترین اتفاقهای دوران کاری من بود.

فهیمه سلیمانی

گفتگو با فهیمه سلیمانی ادامه دارد…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 1 =