شبی با عبدی | تلاش برای ایجاد تفاوت با تاک شوهای لاکچری

علیرضا دباغ - پژوهشگرفرهنگی و منتقد رسانه ای

اولین قسمت برنامه «شبی با عبدی» همانگونه که از نام برنامه مشخص است با اجرای  اکبر عبدی بازیگر مشهور تلویزیون و سینما در شامگاه جمعه ۸تیرماه ۱۳۹۷ از شبکه نسیم پخش شد.

در این نوشته به چندنکته درباره پخش ناگهانی  این برنامه اشاره می شود:

  • استفاده از بازیگران سینما و تلویزیون مدتی است به یک اپیدمی در شبکه های مختلف سیما تبدیل شده است و در شبکه نسیم نمود بیشتری دارد. هم اکنون به طور همزمان چهره هایی مانند رامبدجوان، پژمان بازغی ، مهران مدیری و اکبرعبدی در این شبکه به مجری گری مشغولند.این که این کار فی نفسه دارای اشکال باشد درست به نظر نمی رسد اما نمی توان از این موضوع بی تفاوت گذشت که استفاده از بازیگر به جای مجری به شکلی استراتژیک به مشاغل اختصاصی تلویزیون مانند مجری گری صدمه وارد می نماید.

 

  • مجری گری یک مقوله ی متفاوت با بازیگری است و دانشگاه صداوسیما باید بتواند مشاغل مورد نیاز خود را در مکانیسمی صحیح انتخاب و آموزش دهد اما ظاهراً یک میانبر نادرست برای ارتباط با مخاطبان در تلویزیون درنظر گرفته شده و آن هم استفاده از سلبریتی های سینما برای اجرای برنامه های تلویزیونی است که در کوتاه مدت به تضعیف روحیه ی دانشجویان و نیروهای مستعد مجری گری در تلویزیون خواهد شد.

 

  • بازیگرانی همچون رامبد جوان یا مهران مدیری به صورت فصلی هرزمان که در حال ساخت فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی نیستند به مجری گری روی می آورند و به نظر می رسد نرخهایی که ایشان برای اجرا می گیرند با اجرای متعارف مجریان تلویزیون تفاوت معنا داری دارد.

 

  • با افت نظارت محتوایی و کیفیت برنامه های تلویزیون به بهانه ی کمبود بودجه پای اسپانسرهای مختلف به تلویزیون بازشده است و متأسفانه رانت وحشتناکی در تلویزیون ایجاد شده است که قابل مهار و کنترل نیست و بیش از هرچیز به نفع اسپانسر و تهیه کننده برنامه است و بی تردید همین بازیگران انتفاع چشمگیری از این اسپانسرها می برند و اسپانسرها هم از آنتن رسانه ملی و این گردونه اقتصادی در مداری می چرخد که قطعاً تعداد اندکی را منتفع می سازد.

برنامه شبی با عبدی
برنامه شبی باعبدی
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
    • در قسمت اول این برنامه اکبر عبدی به شب نیمه شعبان اشاره می کند یعنی این برنامه قرار بوده است در اعیاد شعبانیه پخش شود و اکنون که دو هفته از عید فطر می گذرد روی آنتن رفته است. متأسفانه ارزیاب و ناظر پخش شبکه ی نسیم به این مورد توجه نکرده اند اما اینکه چرا این برنامه بعد از دوماه بدون تبلیغ شایسته در جدول پخش قرار می گیرد خود مقوله ای است که باید رمزگشایی شود.

 

    • برای درک مشکلی که در پخش دیرهنگام این برنامه پیش آمده است می توان به مورد عجیبی برخورد کرد که نشان می دهد استراتژی  مدیران رسانه ملی در به کارگیری سلبریتی های سینما به جای مجریان تلویزیون به سوداگری مهار ناپذیری تبدیل خواهد شد که برنده آن قطعاً صداوسیما نخواهد بود. رمزگشایی از این ماجرا را می توان در مصاحبه کارگردان برنامه شبی با عبدی با خبرگزاری تسنیم جستجو کرد.

او در خبرگزاری تسنیم درباره ماجرای دعوای اکبر عبدی با مهران مدیری که بسیاری از آن صحبت می‌کنند، تصریح کرد:

هیچ‌گاه در طول دوران زندگی‌ام توجهی به حاشیه‌ها نداشته‌ام اما جسته و گریخته از دوستان شنیده‌ام که می‌گویند مهران مدیری به «شبی با عبدی» اعتراض داشته و در جایی هم گفته، پخش این برنامه موازی‌کاری ایجاد می‌کند. اما اگر مهران مدیری به من زنگ می‌زد که الان مشاور پروژه و کارگردان این برنامه هستم شاید از جزئیات بیشتر این برنامه آگاهی پیدا می‌کرد. البته که در وهله اعتراض مهران مدیری من در این پروژه نبودم. بعد از اعتراض مهران مدیری به این مجموعه پیوستم تا به تعبیر این دوستان موازی‌کاری نشود.

 

  •  اما نکته آخر و مهم این که برنامه شبی با عبدی به جز آنچه که در مذمت استفاده بازیگران به جای مجریان گفتیم یک حُسنِ بزرگ داشت که مایه ی تمایز این برنامه با سایر برنامه های مشابه بود. تمرکز این برنامه بیش از آنکه بر مجری باشد به گروههای کوچک نمایشی است که به صورت آزاد مشغول فعالیت هستند و از طریق این برنامه به مخاطبان معرفی می شوند. از سیاه بازی یک گروه گمنام  تا نمایشهای خلاقانه گروه دو نفره ای مانند مجید مختار پور و همبازی جوان

 

اکبر عبدی
اکبر عبدی

 

  •  به هرحال برنامه شبی با عبدی گام اول را به خوبی برداشت و می تواند یک برنامه ی مناسب خانواده ها در پایان یک روز تعطیل به حساب بیاید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 3 =