شبکه خبر؛عقب تر از خبر : تحلیل پوشش اخبارجشنواره کن

شبکه خبر؛عقب تر از خبر : تحلیل پوشش اخبارجشنواره کن

دکتر اکبر نصرالهی

جشنواره کن از جشنواره‌های مهم بین المللی است ؛آقای اصغر فرهادی و آقای شهاب حسینی در جشنواره امسال (دوم خرداد) توانستند جوایزی را کسب کنند موفقیت این دو ایرانی، با همه حرف و حدیث‌ها در خصوص این جشنواره و ملاک‌های انتخاب – و وابستگی‌ها و مسائل پشت پرده بانیان آن – بسیار ارزشمند و خوشحال کننده و درخور تبریک است؛ اما از زمان اعلام نتایج این جشنواره یعنی حدود ساعت ۲۲:۴۰ دقیقه یکشنبه دوم خرداد، به پوشش خبری صداوسیما در این خصوص در مطبوعات، خبرگزاری‌ها و به ویژه فضای مجازی، انتقادهای بسیار زیادی شده است. بنا نداشتم در این زمینه مطلبی بنویسم اما باتوجه به افزایش دامنه این نوع انتقادها که اغلب بدون اطلاعات دقیق از “میزان و چگونگی پوشش جشنواره کن در رسانه ملی” صورت گرفته است، در این خصوص نکاتی را می‌نویسم:
۱- برخی‌ها می‌گویند صدا و سیما بعد از انتقادهای گسترده، منفعلانه جشنواره را با تاخیر حدود ۲۴ ساعته در اخبار_۲۱ سوم خرداد پوشش داد بنابراین مثل گذشته عقب تر از مردم بود و کار مهمی‌نشده است. برخی از این افراد، تحت تاثیر مارپیج سکوت شکل گرفته در فضای مجازی، با انتشار کاریکاتور و جملات و تحلیل‌های عمدتا احساسی و سیاسی، اشکال‌های برخی بخش‌های خبری را به کل_اخبار صداوسیما تعمیم می‌دهند. در صورتی که در ادامه مشخص خواهد شد فقط برخی بخش‌های خبری اشکال داشتند.
۲- تعدادی دیگر (حتی منتقدان) اقدام صداو سیما را متفاوت با گذشته و درخور قدردانی می‌دانند. به گفته این افراد، گفتگوهای در خور تحسین اخبار ۲۱ با آقای معززی نیا و استاد علی نصیریان مثبت و حرفه ای بود که در وقایع مشابه قبلی، سابقه نداشته است.
۳- در تحلیل درست و منصفانه باید به این نکته مهم توجه کرد، نتایج این جشنواره چه ساعتی اعلام شد و بخش‌های خبری چه باید می‌کردند که نکردند؟
۴- نتایج جشنواره حدود ساعت ۲۲ و ۳۴ دقیقه روز یکشنبه زنده از برخی رسانه‌های جهان پخش شد؛ بدیهی بود شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های کشورهای دیگر بدون داشتن ملاحظات رسانه‌های رسمی‌داخلی، آن را زنده، پرحجم و لحظه به لحظه گزارش دهند اما صرف نظر از درست و غلط بودن اقدام مشابه در ایران، در شرایطی که پخش چند ثانیه از ابراز احساسات تماشاگران در مسابقات والیبال یا فوتبال، واکنش نمایندگان مجلس و سایرین را در پی داشت و آقای مهندس ضرغامی، رییس وقت سازمان را به پاسخ گویی مجبور کرد، آیا می‌توان همپای شبکه‌های اجتماعی و یا تلویزیون‌های دیگر، آن را زنده پوشش داد؟ و اگر رسانه ملی این کار را می‌کرد با حجم “گسترده تری” از انتقادات روبرو نمی‌شد؟
۵- انتظار این بود بخش‌های خبری این رویداد مهم را متناسب با ارزش‌های خبری و نیاز مخاطبان؛ در شبکه خبر بلافاصله و در شبکه‌های غیر خبری در اولین بخش خبری پوشش دهند و در گفتگو با کارشناسان این موضوع را واقع نمایی و بررسی کنند اما بررسی‌های اجمالی نشان می‌دهد:
الف ) رادیو _پیام درساعت یک بامداد آن را حدود یک دقیقه پخش کرد.
ب) بخش‌های خبری شبکه_خبر می‌توانستند بلافاصله آن را پوشش دهند و با توجه به قابل پیش بینی بودن آن و اقامت خبرنگار صداوسیما در فرانسه در ارتباط با ایشان و همچنین با کارشناسان موضوع را بررسی کند اما طبق معمول فرصت_سوزی شد و این شبکه نتوانست از این رویداد مهم برای جذب مخاطب استفاده کند. شبکه خبر این خبر را در ساعت ۲۲:۴۳ مورخ دوم خرداد، در کرال و در ساعت ۲۳:۱۵ در سایت خود منتشر کرد. اولین بخش خبری شبکه خبر آن را در ساعت ۲۳ کمتر از دو خط و اولین بررسی کارشناسی در بخش خبری ساعت ۱۳ مورخ سوم خرداد و با تاخیر ۱۴ ساعته با حضور دکتر مدقق روی انتن رفت.
ج) اولین بخش خبری اداره کل اخبار سیما، ساعت ۲۴ شبکه پنج مورخ سوم خرداد بود که آن را خبر کوتاه و حدود دوسطر پخش کرد.
بخش‌های خبری ۹ صبح شبکه_یک_سیما در روز بعد یعنی سوم خرداد و در خبر ساعت ۱۴ این شبکه پوشش داده شد. در بخش خبر ی ۲۰:۳۰ ، اگرچه در اولویت پایین (اما حدود دو دقیقه) پوشش داده شد.
اما واضح است بخش_خبری_۲۱ به دلیل اینکه نتایج جشنواره تا ساعت پایان پخش دوم خرداد؛ هنوز اعلام نشده بود، نمی‌توانست دراین روز به آن بپردازد. بنابراین در سوم خرداد در خبر اول تحریریه دوم حدود ۱۰ دقیقه به آن پرداخت و با اقای #معززی نیا، منتقد سینما و آقای علی نصیریان پیشکسوت بازیگری، در ارتباط تلفنی زنده گفتگو کرد.

 

۶- با توجه به این تصویر تقریبا دقیق از پوشش اخبار رسانه ملی از جشنواره کن، می‌توان نتیجه گرفت غیر از شبکه خبر و رادیو پیام، بخش‌های دیگر بویژه ۲۱ با توجه به ظرفیت و ماهیت خود نسبت به قبل پوشش مناسبی دادند اما نمی‌توان پذیرفت رادیو پیام با توجه به هدف تأسیسی خود (سرعت در اطلاع رسانی) در بخش‌های خبری ۲۳، ۲۳:۳۰، ۲۴و ۲۴:۳۰ دقیقه بامداد آن را پوشش ندهد و شبکه خبر با توجه به ماموریت، تایم ۲۴ ساعته، نیاز مردم و مغایرت نداشتن پوشش آن با سیاست‌های صدا و سیما، اینگونه ضعیف با این رویداد قابل پیش بینی و مورد توجه مردم برخورد کند و برای رسانه ملی در دوره آرامش نسبی، هزینه زایی و هزینه افزایی کند. با توجه به پوشش لحظه به لحظه این خبر و تحلیل آن در شبکه‌های اجتماعی و قطع برنامه عادی تلویزیون بی بی سی فارسی و پوشش اخبار فوری و تحلیل آن ، ادامه این روند در شبکه خبر علاوه بر فرصت سوزی، اعتماد سوزی، مخاطب گریزی از این شبکه، به اعتماد افزایی، فرصت سازی و محاطب افزایی برای شبکه‌های رقیب و دشمن می‌انجامد.
۷- از فعالان و کاربران فضای مجازی نیز انتظار می‌رود در دام سیاست بازان و منفی بینان قرار نگیرند؛ به نظر می‌رسد برخی از کاربران تحت تاثیر نظریه مارپیچ_سکوت شکل گرفته شده در فضای مجازی و برخی مطبوعات و سایت‌ها، از سونامی‌انتقادها علیه رسانه ملی همواره حمایت و یا سکوت می‌کنند.
مجددا دعوت می‌کنم کمپین_رعایت_اخلاق_ادب_ انصاف را در رسانه‌ها در عین پیگیری حقوق مردم و پاسخ خواستن از مسئولان از جمله رسانه ملی تشکیل دهیم، نه اینکه مسابقه_متلک گویی و توهین را برگزار کنیم. موضع منصفانه و مستقل داشته باشیم و به همکاران رسانه ملی در دوره جدید فعالیت فرصت داده و کمک شود.


برای پیگیری مطالب تخصصی در مورد پوشش خبری با کلیک روی آدرس @A_Nasrollahi و انتخاب گزینه join به این کانال تلگرامی‌بپیوندید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.