شایعه و فساد در سینمای ایران | خلاصه لایو سرزمین هنر در روز ملی سینما

هنرلند | صفحه ی رسمی «سرزمین هنر» در اینستاگرام به مناسبت روز ملی سینما گفتگوی رودرویی را با حضور سید رضا اورنگ (مدرس و منتقد سینما) و دکتر علیرضا دباغ (منتقد فرهنگی) برگزار کرد که در اینجا خلاصه ای از این برنامه ی لایو اینستاگرامی را تقدیمتان می نماییم.

گفتگوی مزبور با عنوان «سینمای ایران، فساد و شایعه» با عبارت طعنه آمیز آقای اورنگ در خصوص روز ملی سینمای ایران  آغاز شد. وی در پاسخ به این پرسش که کدام اتفاق تاریخی در سینمای ایران باعث شد تا این روز در تقویم با نام «روز ملی سینمای ایران» نامگذاری شود گفت: ما فکر می کردیم به خاطر فیلمبرداری اولین فیلم در زمان مظفرالدین شاه این نامگذاری صورت گرفته است اما دوست پژوهشگری گفت این اتفاق در شهریور ماه نبوده است و ظاهراً چون در تقویم روز ۲۱ شهریور از مناسبت خالی بوده برای سینما درنظر گرفته اند.

لایو سرزمین هنر روز ملی سینما
لایو سرزمین هنر روز ملی سینما

ایشان با تمجید از آقای “علی حاتمی” و ذکر سینمای خاص او  گفت امروز بعد از دیدن مستندی درباره علی حاتمی به این فکر می کردم که انگار سینمای ایران بعد از علی حاتمی مرد. اگرچه فیلمهای خوبی ساخته شده و حتی فیلم تاریخی ساخته شده است اما هیچکدامشان حال و هوای ایرانی و دیالوگهای فیلمهای علی حاتمی را ندارند.

 

فساد در سینمای ایران

در ادامه این گفتگو  علیرضا دباغ در خصوص  بحث فساد در سینمای ایران از ایجاد رانتهای مختلف به عنوان یکی از عوامل ایجاد فساد سخن به میان آورد و برخی از تصمیمات سلیقه ای مانند عدم اکران فیلمهای خارجی در سالنهای نمایش در دهه های اخیر که به نام حمایت از سینمای ایران انجام شد را به عنوان زمینه ساز ایجاد رانت برای عده ای از اهالی سینما عنوان کرد. او گفت: به نظر من ممنوعیت اکران فیلم های خارجی باعث ایجاد رانت شد تا برخی از سینماگران برخوردار از حمایت ساختاری آثار خودشان را با اسم سینمای ملی به نمایش بگذارند.

اورنگ نیز با تایید این مطلب گفت:

«اکران فیلم های خارجی به بهانه حمایت از تولید داخلی یکی از دلایل فساد است. با اکران نشدن فیلم های خارجی، سینمای ما رشد و اعتلا پیدا نکرد. در واقع به دلیل نبود تنوع و رقابت بین فیلم های ایرانی و خارجی، مخاطب نادیده گرفته شد. وقتی فیلم خارجی نباشد، هر فیلم داخلی ای مجوز پخش می گیرد.»

 

الفبای تهیه کنندگی!

دباغ سوء مدیریت در صدور مجوز تهیه کنندگی به افراد فاقد صلاحیت را نیز عامل دیگری دانست که ظاهراً جهت حمایت از سینمای ایران انجام شد اما در باطن به نوعی رانت خواری برای افراد خاص تبدیل گردید و این پرسش را مطرح کرد که کارت تهیه کنندگی با چه مکانیزمی در اختیار آن ها قرار می گیرد؟

سیدرضا اورنگ در این باره گفت:
«تهیه کنندگان صوری از جانب کارگردان ها استخدام می شوند. تهیه کننده باید بازار کار را بشناسد، مخاطب شناس باشد و مسائل حقوقی را بداند. این درحالیست که اکثرا الفبای تهیه کنندگی را هم نمی دانند. سازمان سینمایی خودش تهیه کنندگی می کند. کارگردانان به دنبال این هستند که کارت تهیه کنندگی بگیرند. اگر سینما خصوصی باشد این مشکلات (بسیار) کمتر است.»

 

لاله زار، گورستان سینماهای حرفه ای

آقای دباغ در ادامه به تعطیلی سینماها در لاله زار به دلیل تخریب بافت کهنه شهری و تغییر کاربری آن اشاره دارد که آقای اورنگ ضمن تاسف می گوید:

«من نمی توانم این ادعا را بپذیرم که تعطیلی سینماها به دلیل خدمت به اقتصاد جغرافیای منطقه لاله زار اتفاق افتاده باشد. فیلم های خارجی در سینماهای لاله زار نمایش داده می شد که اکثرا تعطیل شدند و سینمادار های حرفه ای عطایش را به لقایش بخشیدند.»

دباغ درباره فساد سینما داری نیز اشاره می کند و حضور بخشهایی مانند حوزه هنری در مقوله ی سینماداری را رقابت ناعادلانه بین بخش دولتی با بخش خصوصی به ویژه سینماداران قدیمی می داند. اورنگ نیز در این زمینه دخل و تصرف حوزه هنری در ممیزی را مورد نقد قرارمی دهد که حتی به فیلم های مجوز دار، مجوز پخش نمی دهد.

سینما شهرزاد - تهران - لاله زار
سینما شهرزاد – تهران – لاله زار

 

شایعه تغییر جنسیت، استراتژی کسب شهرت

در ادامه دباغ به شایعه ی تغییر جنسیت یکی از بازیگران کم حاشیه در سینمای ایران که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شد اشاره کرد وی گفت برخی می گویند او این کار را برای ایجاد شهرت انجام داده است در حالیکه وی – محمدرضا فروتن – هنرمند ناشناخته ای نیست که برای شهرت دست به چنین شایعه سازی بزند. سید رضا اورنگ می گویند:

«در هالیوود هنرپیشه ها اکثرا روی کار خودشان تمرکز دارند و از شایعات دوری می کنند. کمتر به دنبال حاشیه هستند. اما اکثر بازیگران ایرانی خود را روشنفکر، فرهیخته و تافته ی جدا بافته می دانند. هنوز ابعاد ماجرای شایعه تغییر جنسیت این هنرمند مشخص نیست اما کسانی هستند که برای کسب منافع مالی  درباره یک هنرمند حاشیه سازی می کنند »

 

خواسته های نامشروع از هنرمندان زن در سینما

دباغ شایعات مطرح شده درباره ی روابط پشت پرده در سینما را عامل دیگر فساد بر می شمرد که در صنعت سینما در جهان وجود دارد. وی  اشاره ای به فیلم “کنتس پابرهنه” دارد که در این فیلم، هنرپیشه اسپانیایی آن جهت بازی در سینمای هالیوود با پیشنهادهای مختلفی مواجه می شود اما با این پدیده تلخ، عزتمندانه برخورد می کند.وی گفت شنیده می شود در ایران نیز در برخی موارد برای ورود بازیگران به سینما ،تن دادن به خواسته های نامشروع برخی سینماگران، وجود دارد.

اورنگ می گوید:

«اگر خود بازیگر نخواهد، هیچ سینماگر فاسدی نمی تواند درخواست بی شرمانه کند. ضمن اینکه در سینمای ایران این موارد بسیار هم اندک است.» وی  اخلاق مداری در بین هنرمندان را مورد تأکید قرارداد و فساد مدیریتی و عدم اطلاع مدیران از مسائل فنی سینما و ایجاد رانت در این حوزه را از دیگر مشکلات سینمای ایران عنوان کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 47 = 50