سینمای دفاع مقدس؛ از تقدس تا کاسبی

دستاورد سینمای ایران

سرزمین هنر | مهمترین دستاورد سینمای ایران در سال های پس از انقلاب در عرصه تولید فیلم، شکل گیری گونه ای از فیلم، ژانر و سینما با عنوان “دفاع مقدس” و در ادامه “مقاومت” است. گونه ای که به دلیل مولفه ها و ویژگی های ملی میهنی و دینی، با باورها، اعتقادها، ارزش ها، آرمان ها و فرهنگ و ادبیات خاص دوران دفاع مقدس و رزمندگان درهم آمیخته و همین خصوصیات و یک مشخصه متمایز؛ خداباوری و جنگ و شهادت در راه خدا، آن را به رغم بستر، موضوعات و رخدادهای جنگی از سینمای متداول جنگی جهان متمایز و ممتاز کرده است.

سینمای دفاع مقدس که می توانست تبدیل به گونه محوری و شاخص سینمای کشور شود و در این راه هم بعضی سینماگران و مدیران، گام هایی برداشتند و آثاری خوب و مانا نیز در این زمینه ساخته شد، ولی به علت تأثر و دخالت و سلطه سیاست و تجارت و رفاقت، به مرور از راهی که پیش رو داشت منحرف و از یک گونه قابل احترام و بزرگ سینمایی، تبدیل به دکانی برای رقابت و کاسبی شد.

فیلم های ماندگار دفاع مقدس
فیلم های ماندگار دفاع مقدس

 

فیلم دفاع مقدس با فیلم جنگی تفاوت دارد

آنچه این نوع فیلم و سینما را دچار انحراف کرد، کلیت، ساختار، مدیریت و اجرا را هم در سینمای کشور دگرگون ساخت و مانع حرکت متعالی و بالنده سینما و سینماگران کشور، برای ایجاد سینمای ملی ایران شد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

با آن که نگاه ابزاری سیاسیون به فرهنگ و سینما، سینمای دفاع مقدس را از درون تهی و از واقعیت ها و صداقت و سلامت و باور دور کرد و فیلم هایی هم به تقلید از سینمای جنگی جهان در ایران ساخته شد که از منظر مضمون و محتوا، ربطی به دفاع مقدس نداشتند، اما به همت گروهی از سینماگران و یکی دو مدیر باورمند و علاقه مند، هنوز هم کم و بیش فیلم دفاع مقدس ساخته می شود.

 

دفاع مقدس از ثروت یا باور ؟!

گرچه فیلم هایی هم در میان کشاکش فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مسئولان دولتی و ارگانی سینما، به هر شکل و قیمت تحت عنوان فیلم های دفاع مقدس تولید شده است، اما اغلب حادثه ای، متوسط و ضعیف بوده و حاصل باور، تعهد، دانش و تجربه و شناخت دفاع مقدس و سینمای دفاع مقدس نیستند که ماحصل رقابت ها، حسادت ها و کشمکش های گروه های سیاسی و کاسبی کسانی اند که در سینما فقط به دنبال موقعیت، شهرت و قدرت و صندلی و ثروت اند.

 

سینماگران متعهد و حرفه ای، در صف دعوت!

در هر حال سینمای دفاع مقدس که می تواند از ارکان اصلی سینمای ملی ایران باشد، با هزاران شخصیت دراماتیک دفاع مقدس و هزاران سوژه و حماسه دفاع مقدسی، علی رغم داشتن ده ها دستگاه و تشکل که مدعی دفاع و حمایت از دفاع مقدس اند، محروم، مظلوم و مغفول مانده است. این در حالی است که سینماگران متعهد و حرفه ای و کار بلد در انتظار دعوت و همکاری مسئولان برای تولید فیلم های خوب دفاع مقدس هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − چهار =