سیدرضا اورنگ: ضعف سینمای اقتباسی دفاع مقدس به‌ خاطر ضعف ادبیات است.

یک مدرس سینما علت ضعف سینمای اقتباسی دفاع مقدس را به‌ خاطر ضعف ادبیات دانست.

دفاع پرس: ضعف سینمای اقتباسی دفاع مقدس به خاطر ضعف ادبیات است.

سید‌رضا اورنگ فعال پیشکسوت رسانه‌ای و مدرس سینما، با اشاره به ویژگی‌های سینمای اقتباسی گفت:

«بخش فیلم نامه اقتباسی و همواره در سینمای هالیوود دارای اهمیت بوده و هست. آنها کتاب‌ ها و رمان هایی دارند که قصه را به‌ صورت تصویری بیان کرده است. ما در خاطرات دفاع مقدس نیز تصویری کار نکرده‌ایم. نویسنده می‌تواند در کتاب خیلی از اتفاقات حسی را ذکر کند تا منطقه‌ ای که خاطره‌ در آن رخ داده برای مخاطب تداعی شود، درحالی که در کتاب‌های ما چنین نیست و حتی دیالوگ مناسب نیز وجود ندارد.»

این مدرس سینما افزود:

«من به ‌عنوان یک فیلم نامه‌ نویس هرگاه می‌‎خواهم فیلم نامه‌ ای اقتباسی از یک اثر ادبی دفاع مقدس بنویسم، نمی‌توانم چرا که کمبود تصویر و دیالوگ خوب در این آثار وجود دارد و مجبور می‌شوم به تخیل خود رجوع کنم. رمان و خاطره دفاع مقدس باید تصویری باشد. حرف زدن در کتاب به معنی دیالوگ نیست، دیالوگ چارچوب مشخصی دارد و باید شخصیت‌ شناسی داشته باشد و داستان را پیش ببرد. رمان‌های ما دیالوگ و تصویر مناسب ندارند، بنابراین نمی‌توان از آنها اقتباس کرد.»

 

رمان های دفاع مقدس شخصیت سازی درست ندارند

اورنگ عنوان کرد:

«منظور از اقتباس روایت نعل به نعل کتاب در فیلم نامه نیست. شاید یک شخصیت در کتاب اضافی باشد و لازم باشد فیلم نامه ‌نویس آن را حذف کند و شخصیت دیگری اضافه کند. ما وقتی یک رمان می‌خوانیم باید بدانیم کجا و با چه کسی همراه هستیم و مکان‌ها و افراد را به خوبی تصور کنیم. رمان‌های دفاع مقدس تصویری و دارای دیالوگ و شخصیت‌سازی درست نیست. اگر این رمان‌ ها به ‌درستی نوشته شده بودند، ما الان چندین فیلم خوب اقتباسی داشتیم، اما نداریم.»

 

تولید بسیاری از آثار ادبی دفاع مقدس فقط رفع تکلیف هستند!

این فعال پیشکسوت رسانه‌ای گفت:

«در عرصه ادبیات دفاع مقدس نیز رویکرد تولید آثار ادبی رفع تکلیفی بوده است و بسیاری از آثار نوشته شده برای فیلم سازی کارایی ندارند. لازم است خاطرات دفاع مقدس جذاب باشند. خارج از ایران نیز خاطرات جنگ‌ها را شاهدیم که جذاب نوشته‌ شده‌اند. «جنگ و صلح» نمونه ‌ای است از یک کتاب جذاب با دیالوگ و جزئیات که چندین فیلم از روی آن ساخته شده که نشانه قوت آن است. لذا در رمان باید نویسنده تا آنجا که می تواند تصویری بنویسد تا فیلم نامه ‌نویس را در شرایط داستان قرار دهد.»

وی تاکید کرد:

«ما زمان و هزینه‌های زیادی برای نوشتن خاطرات جنگ صرف کرده‌ایم، اما این کار را به درستی انجام نداده‌ایم. مشکل سینمای اقتباسی ما زیاد است. برای همین در این زمینه خیلی فیلم کمی وجود دارد. در گذشته فیلم‌ های خوبی از روی آثار ادبی و نمایشنامه ها ساخته می‌شد. ادبیات همواره به کمک سینما آمده است. سینمای یک پدیده جدید بود که همه هنرها به کمک آن آمدند. اگر ادبیات، موسیقی و سایر هنر ها مشکل پیدا کنند، سینما نیز مشکل خواهد داشت.»

 

انتقال فرهنگ دفاع مقدس به مخاطب ناموجود؟!

اورنگ گفت:

«وقتی قصد نوشتن یک رمان دفاع مقدس وجود دارد، باید طوری سرمایه‌گذاری شود که فروش برود.

وقتی یک کتاب مخاطب ندارد چگونه می‌خواهیم فرهنگ دفاع مقدس را منتقل کنیم؟

باید کتاب ‌های دفاع مقدس را به‌ قدری جذاب بنویسیم که مخاطب داشته باشند و مجبور به هدیه‌ دادن این آثار نباشیم

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − سه =