سهیلا جدلی و احد رجایی از علی اصغر آزادان می گویند

سهیلا جدلی تهیه کننده ارشد تلویزیون و کارشناس کمیته تخصصی تهیه کنندگی سیما و احد رجایی مدیر سابق امور کارشناسی کمیته ی تخصصی سیما به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد علی اصغر آزادان عضو با سابقه ی این کمیته و از پیشکسوتان تلویزیون دلنوشته هایی را در اختیار سرزمین هنر قرارداده اند که تقدیمتان می کنیم

سهیلا جدلی – تهیه کننده ارشد تلویزیون و کارشناس کمیته تخصصی تهیه کنندگی سیما

یکی از پرافتخارترین تهیه کنندگان تلویزیون ایران، مرحوم آقای علی اصغر آزادان بودند. تهیه کننده ای با کارنامه ی عالی. در دهه شصت با مجموعه نمایشی چاق و لاغر کاری بی نظیر در قاب تلویزیون برای مخاطبان کودک و نوجوان ارائه دادند که افتخار ماندگاری است برای گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما.

در دهه های هفتاد و هشتاد با بهترین تله تئاترها توانستند قشر روشنفکر و اهل قلم را پای صفحه تلویزیون بکشانند. دردهه نود فعالیت های ایشان در زمینه برنامه سازی کمتر شد، اما مشاوری توانمند برای جوانانی بودند که پا به دنیای تلویزیون گذاشتند.

در کمیته های تخصصی حضوری همیشگی داشتند و در عین خوشبینی به آینده برنامه سازان جوان، نظرهای حرفه ای خود را از آنان دریغ نمی کردند. روابط اجتماعی قوی حین کار، مهربانی با زیر دستان و ایجاد جو مثبت و با نشاط در حین ساخت برنامه ها از ویژگی های مرحوم آزادان بود.

می توان گفت: کار کردن و کسب تجربه در کنار ایشان آرزوی هر فردی بود که میل به پیشرفت و ترقی در عرصه تلویزیون را داشت. جامعه تهیه کنندگان تلویزیونی ایران یک هنرمند توانا و تکرار نشدنی را از دست داد. روح شان شاد و نامشان تا ابد ماندگار.

دل نوشته ای برای صاحب نامی که گمنام رفت

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
احد رجایی- مدیر سابق امورکارشناسی و ارزیابی سیما

رفتی و رفتن تو آتش نهاد بر دل از کاروان چه ماند جز آتشی به منزل

آزادان که برای مدت طولانی عضو کمیته ی تخصصی تهیه کنندگی در معاونت سیما بود، در جلسات کمیته، به جوانانی که برای استخدام یا ترفیع شغلی می آمدند نیز توصیه می کرد همواره در زندگی و از جمله کار خود، چهار “ع” را دنبال کنند:

عقل، علم، عشق و عمل

او خود به این چهار رکن، پای بند بود و این گونه نبود که تنها حرف بزند و نظریه پردازی کند. بلکه خود نیز اهل عمل بود و بی دلیل نیست که او را به حق پدر تله تئاتر نامیده اند.

در دورانی که تلویزیون، برنامه های سرگرم کننده ای برای مردم نداشت و تولید سریال نیز چندان رونق پیدا نکرده بود، هوشمندانه با تولید تله تئاترهایی از شاهکارهای ادبیات نمایشی دنیا، مخاطب را پای تلویزیون نشاند و ثابت کرد می توان هم اثر فاخر ساخت و هم مخاطب را سرگرم نمود.

دو ویژگی ای که کمتر با هم در برنامه های تلویزیونی جمع می شوند. او با تولید این آثار بسیاری از هنرمندان را به خدمت گرفت و تلویزیون را عرصه ی هنرنمایی آن ها نمود. در این بین نگاه ویژه ای نیز به کودکان و نوجوانان داشت و معتقد بود سرمایه گذاری اصلی را باید برای آن ها انجام داد.

آزادان با تکیه بر پشتوانه ی آکادمیک، نگاه خلاقانه و توجه به رضایت مخاطب آثار ماندگاری را خلق کرد که بعد از گذشت دهه ها از تولید آن ها هنوز هم به ندرت تولیداتی را می توان پیدا کرد که با آن ها در یک تراز قرار گیرند. دهه ی شصت را باید دهه ی طلایی تئاترهای تلویزیونی دانست و زنده یاد آزادان، از بانیان اصلی این نهضت هنری – فرهنگی به شمار می آمد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 57 = 66