سرقت ادبی آثار اخوان ثالث | بازخوانی مصاحبه با زردشت اخوان ثالث

در سالگرد درگذشت شاعر معاصر مطرح شد

زردشت اخوان ثالث در سالمرگ پدر در مصاحبه ای با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از بی توجهی مسؤلان نسبت به  آنچه دزدی آثار مهدی اخوان ثالث خواند انتقاد کرد. نظر به اهمیت موضوع این مصاحبه را به نقل از خبرگزاری ایبنا بازنشر می کنیم.

در توضیح وضعیت آثار پدر باید بگویم که مجموعه آثار «مهدی اخوان ثالث» تجدید چاپ شده است و چاپ دوم آن تا چند روز دیگر راهی بازار خواهد شد و سایر آثار نیز تک و توک زیر خط چاپ می‌روند. برای مثال کتاب «بدعت‌ها و بدایع نیما یوشیج» و «عطا و لقای نیما یوشیج» تجدید چاپ شده‌اند؛ در کل ۱۰ کتاب پدر مخاطبان خاص خودش را دارد و به مرور چاپ می‌شوند.

زردشت اخوان ثالث در توضیح جدیدترین آثار منتشر شده از اخوان افزود: ما در سال ۹۳ کتابی چاپ کردیم که بخش پایانی شعرهای مهدی اخوان ثالث و شامل شعرهای کتاب نشده او بود که این طرف و آن طرف در روزنامه‌ها، مجلات و کتاب‌های گزیده چاپ شده بودند. بنابراین این‌ها مرتب شد و شد پرانتز بسته کارهای اخوان؛ چراکه آخرین کتاب از مجموعه شعرهای اوست.

این کتاب با عنوان «سال دیگر، ای دوست، ای همسایه …» راهی بازار شد اما متأسفانه دوستان در «هیأت خرید کتاب» هیچ استقبالی از این کتاب نکردند و کتاب همین طور ماند.

فرزند اخوان ثالث در توضیح ماجرای یکی از کتاب‌های منتشر شده از پدرش گفت:

 

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

چند وقت در «انتشارات سخن»، کتابی با عنوان «شهریار شهر سنگستان» به تألیف «شهریار شاهین‌دژی» منتشر شد که مورد تایید من نیست و  این کار به نظر من دزدی است. ایشان کتاب «باغ بی‌برگی»‌ را برداشته و منتخب کرده و کتاب چاپ کرده است و اسم خودش را مؤلف گذاشته است. به ناشر هم اعتراض می‌کنیم فقط می‌خندد؛ چراکه خوب می‌داند که کسی نیست جلوی کارش را بگیرد. این دوستان در حضور خانواده شاعر دزدی می‌کنند و هیچ کس هم نمی‌خواهد جلوی این دزدی را بگیرد. این آقای شهریار شاهین دژی حتی «سالشمار اخوان» را که در کتاب «باغ بی‌برگی» آمده در کتابش کپی کرده است و زیر آن نوشته به کوشش «شهریار شاهین دژی». واقعاً تأسف می‌خورم چراکه این دوستان حیا را قورت داده‌اند و آبرو را پهن کرده‌اند.

 

زردشت اخوان‌ثالث با اشاره به برخی بی‌اخلاقی‌ها گفت: متأسفانه برخی از دوستان خواننده بدون هماهنگی با ما شعرهایی از پدر را می‌خوانند که کار درستی نیست. برای مثال «علیرضا افتخاری» چند سال پیش یک کار از پدر را خواند که اصلاً خوب نبود یا به عبارت بهتر، خوب از آب درنیامد.

به هر حال امیدوارم که ماجرای کپی‌رایت در این مملکت سروسامان بگیرد تا شاهد بهبود اوضاع باشیم.

وی افزود: برای مثال فردی در اینستاگرام صفحه‌ای با عنوان «مستر اخوان ثالث»‌ راه‌اندازی کرده است و در آن مطالب مختلفی می‌گذارد، تبلیغ می‌گیرد و وقتی به او می‌گوییم که چرا این کار را می‌کنی در جواب به ما می‌گوید که به شما ربطی ندارد. به هر حال این بی‌اخلاقی‌ها وجود دارد و حرف من این است که اگر کسی می‌خواهد شعری از پدر بخواند، آن شعر و اتود را برای من بفرستد تا بعد از تایید ما منتشر شود؛ چراکه برخی مواقع دوستان شعر را اشتباه می‌خوانند که این در دنیای امروز هنر دیگر جایز نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 33 = 39