زن در آینه ی شکسته ی تبلیغات تلویزیون

زن در آینه ی شکسته ی تبلیغات تلویزیون

مریم قاسمی

آگهی­های تبلیغاتی به دلیل تکرار، ایجاز، استفاده از رنگ­های گوناگون و تنوع بصری، ناخودآگاه ماندگاری بیشتری در ذهن  بینندگان دارند و علاوه بر تبلیغ کالا یا خدمات، انگاره و الگو هم تولید می­کنند. بسیاری از تبلیغاتِ تلویزیون، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانواده­ها هستند و زن به عنوان نقطه­ی مرکزی خانواده، نقش مهمی‌در استفاده از این کالاها یا خدمات دارد؛ از همین رو بسیاری از این تبلیغات با حضور زنان ساخته و پخش می­شوند و آنچه در تمام سال­های گذشته­ی تلویزیون و تبلیغات آن اتفاق افتاده، نمایش سیمای زن ایرانی در قالب زنی است، به دور از هرگونه فعالیت اجتماعی.

   زن در این تبلیغات، عروسکی است با لباس­های روشن و شالی رنگین که سودایی جز خرید ندارد و با سبدی در دست در فروشگاه­ها می­گردد و محصولات مختلف را در سبدی بزرگ و پر از خریدهای رنگارنگ می­گذارد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

   او به بانک­ها می­رود و به دنبال سود بانکی خود است و بانکی را انتخاب می­کند که بهره­ی بانکی بیشتری به او بپردازد. در خانه هم زنی است که زندگی پرتجملی دارد؛ آخرین مُدل لوازم آشپزخانه در آشپزخانه­های رؤیایی، با صحنه­پردازی­ها و رنگ­ها و نورها از او سیندرلایی در کاخ می­سازد. اما همین سیندرلا در واقع نگران شست­وشوهای وسواس­گونه­ی خود است.

   چشم و هم­چشمی‌ویژگی دیگر این زن است. او به دور از آداب اجتماعی، در منزل میزبان به دنبال مارکِ وسایل خانه است و گاهی هم از میزبان می­پرسد فرش و لوستر و مبلش را از کجا خریده است. این زن، بدون هیچ اعتماد به نفسی به دنبال تأیید خانواده و اقوام است که دست­پخت یا نظافت منزل او را تأیید کنند. او در کمال جسارت، گاهی همسرش را تا حد یک آشپز  پایین می­آورد و در جواب اقوام که از او نام غذا را می­پرسند، شوهرش را صدا می­زند و او را آشپز می­نامد. (حمید)

   زن تبلیغاتِ تلویزیون ما جدی نیست، اهل مطالعه و تحقیق و پژوهشی نیست، اجتماعی نیست و در جامعه حضور فعال و مدنی ندارد. او نه تنها تولیدکننده نیست؛ بلکه یک مصرف­کننده­ی بی­فکر و بی­تعهد به مسائل خانواده و اجتماع است. گویا مهم­ترین کار او برق­انداختن اجاق گاز و ساییدن کف آشپزخانه و تِی­کشیدن در و دیوار است. برای این زن، افتخار، پزدادن با خورشتی است که کنسروش را باز کرده و فقط در ظرف ریخته است. چهره ­ی این زن، چهره­ای مصرف­گراست. چهره­ای بی دغدغه­ ی اقتصاد خانواده و کشور….

مقاله زن در آینه ی شکسته ی تبلیغات تلویزیون را در صفحات ۷۹ تا۸۴ دومین شماره فصلنامه سرزمین هنر مطالعه فرمائید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.