زمان مرده و بی اخلاقی در برخی از سریال های شبکه خانگی ،سریال دل یا یک مشت گل؟!

سریال دل  یا یک مشت گل؟! زمان مرده و بی اخلاقی در برخی از سریال های شبکه خانگی|سیدرضا اورنگ |مدتی است که ساخت سریال در شبکه خانگی به راه افتاده و زمینه مناسبی را فراهم کرده تا دست اندرکاران سینما و تلویزیون در این عرصه نیز فعال باشند.
اغلب سریال های ساخته شده در این حوزه سودآور نبوده و برای صاحبان آنها ضرر به بار آورده ،تنها تعداد بسیار اندکی نسبتا موفق بوده اند.متأسفانه اکثر کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند با مدیوم این گونه سریال ها آشنا نیستند و همچنان رویه ای را که در تلویزیون دنبال می کردند را پیگیری می کنند و همان ضعف های آشکار در این سریال ها نیز دیده می شود،از فیلمنامه گرفته تا ساختار.

تولید کنندگان این گونه سریال ها هنوز فکر می کنند هرچه بسازند مخاطبان از آنها استقبال می کنند،اما هرگز چنین نیست و نخواهد شد،زیرا برعکس تلویزیون مردم برای دیدن این سریال ها باید پول بدهند،بنابراین حاضر نیستند برای هر کالای بی ارزشی هزینه کنند.این اشتباه باعث زمین خوردن تعدادی از این سریال ها شده است.

سریالی از کارگردان همه چیز ساز

یکی از این سریال ها که تا کنون چند اپیزود آن بیرون آمده، «دل» است که کارگردان همه چیز ساز ایران، ساخت آن را به عهده دارد! تهیه کنندگی آن را نیز بعد از انصراف ایرج محمدی، شخصی به نام جواد فرحانی به عهده گرفته که با شغل دستیار دومی وارد این حرفه شده است!
سریال «دل» به خاطر ضعف مفرط کارگردان و تهیه کننده آن، بسیار ملال آور است و ریتم کندی دارد، آنچنان کند که مردم بی خواب را نیز وادار به خواب می کند!
در فیلم های سینمایی، به خصوص سریال ها باید ریتم فیلم متناسب با داستان باشد تا به مذاق مخاطب خوش بیاید.

متاسفانه در فیلم ها و سریال های ایرانی این اصل رعایت نشده و ریتم آنها، نه به خاطر ساختار فیلم،بلکه برای طولانی کردن بی دلیل صحنه ،کش داده می شوند که در اصطلاح به آن «آب بستن» می گویند.در حقیقت این گونه صحنه ها زمان های مرده ای هستند که در فیلم و سریال نباید وجود داشته باشند،اما تنبلی و کارنابلدی کارگردان و زیاده خواهی تهیه کننده باعث می شود درصد بالایی از زمان فیلم، به ویژه سریال های ایرانی را زمان های مرده تشکیل دهند.

سریال دل
سریال دل

این کار کم فروشی محسوب شده و به نوعی خیانت به اعتماد مخاطب است.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان منفعت طلب در صداوسیما، به دلیل اینکه سریال شان در جلسه برآورد دقیقه ای حساب می شود، از کم سوادی و بی اطلاعی مدیران تلویزیون سوءاستفاده کرده و صحنه های کشدار و طولانی را برای گرفتن پول بیشتر به خورد مجموعه های تلویزیونی دادند تا بابت هیچ از تلویزیون پول بگیرند که گرفتند و می گیرند.

متأسفانه افرادی مانند تهیه کننده و کارگردان سریال «دل» که از تلویزیون جذب سینما و شبکه خانگی شده اند، این رویه نادرست و غیر حرفه ای را وارد عرصه شبکه خانگی نیز کرده اند تا همچنان با خرج کمتر و در اندک زمان ممکن سریال های ضعیف را تولید و عرضه کنند.اینها کم فروشی است و باید با این کم فروشان مقابله کرد،چه در تلویزیون و چه در شبکه خانگی.

این توهین به مخاطبان است که وقت شان را با صحنه های کشدار و بی محتوا می گیرند و از آنان نیز با پررویی تمام می خواهند که این آثار ضعیف و به آب بسته شده را با صرف هزینه تهیه کنند!

دستکاری غیرحرفه ای

برخی از تهیه کنندگان عرصه شبکه خانگی دست به کارهای غیر حرفه ای نیز می زنند تا با ساختن جوی کاذب، برای کار ضعیف شان تبلیغات سوء کنند.شنیده شده دست اندرکاران سریال ضعیف و به آب بسته «دل» عمداً در برخی از پلان ها و صحنه ها با فتوشاپ دستکاری کرده اند تا پس از توزیع، وقتی مخاطبان اعتراض می کنند، مظلوم نمایی کرده و بگویند به خاطر سانسور و ایراداتی است که وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بر آنها تحمیل کرده است!

سریال دل
سریال دل

هرچند که بارها این گونه بی اخلاقی در تلویزیون و شبکه خانگی اتفاق افتاده است، اما امیدواریم فقط در حد شایعه باشد و دست اندرکاران سریال «دل» چنین نکرده باشند.

اگر خدای نکرده وسوسه شده یا گول شیطان را خوردند و چنین کردند،سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید این بی اخلاقی ها را پیگیری کرده و اگر اثبات شد با آنان برخورد مناسب داشته باشند تا حساب کار دست صاحبان این سریال و دیگر سریال ها بیاید تا من بعد دست به چنین بی اخلاقی هایی نزنند!

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. Omid می گوید

    صحنه های مربوط به عروسی واقعا کسل کننده و بی دلیل بودن. سوژه به شدت تکراری و اغراق شده ای داره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 1