زبان جوانی در رادیو-بخش دوم

young1

 

زبان جوانی در رادیو-بخش دوم(پایانی)

 سیری در تغییرات زبانی همراه با مرور زبان مخفی جوانان

آناهیتا برزوئی

زبان مخفی یا آرگو[۱] هم‌اکنون به عنوان یکی از گونه‌های اجتماعی زبان شناخته می‌شود.[۲]

اولین گروه‌هایی که به این زبان و ساخت واژه‌هایی در این خصوص روی آورده‌اند سارقان و راهزنان بوده‌اند. آثاری که از این گونه زبانی به دست آمده مربوط به راهزنان فرانسوی در قرن پانزدهم میلادی است.

زبان مخفی را کسانی ابداع می‌کنند که قصد پنهان کردن افکارشان را دارند. جوان‌ها از عمده‌ترین ابداع‌کنندگان این زبان هستند.

میزان مخفی بودن این گونه زبانی با توجه به جمعیت ابداع‌کنندگان متفاوت است. بدیهی است میزان مخفی بودن در زبان سارقان، متکدیان و زندانیان بیشتر است زیرا احساس ناامنی می‌کنند و نیاز بیشتری به پنهان کردن مقاصدشان دارند.

در زبان جوانان میزان مخفی بودن کمتر است ولی در عوض الفاظ تابو «دشواژه‌ها» بیشتر است یعنی الفاظی که معمولاً از به زبان آوردنشان پرهیز می‌شود.

از ویژگی‌های مهم زبان مخفی زایایی آن است. واژه‌های جدید به سرعت ساخته می‌شوند و جای بعضی از واژه‌های قدیمی را می‌گیرند و در این رهگذر رسانه‌های مختلف[۳] در بسیاری از مواقع توانسته‌اند سیر رسوخ این واژه‌ها را سریع‌تر نمایند.[۴]

استفاده رسانه‌ها از واژه‌هایی که مقبولیت یا عدم مقبولیتشان در اجتماع مورد تردید بود زمانی یکی از سوژه‌های داغ کارشناسان ارتباطات برای بحث بوده است. اما پیش از اینکه از این بحث‌ها نتیجه ارزشمندی حاصل شود این زبان تازه ترویج شده دامن برخی از برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و حتی خبری را گرفت.

استفاده از واژه‌هایی مثل «خفن»، «آمپرچسپوندن»، «آخرشه»، «اوپدیس کردن»، «تک چرخ زدن»، «آنتی حال زدن»، «آمار دادن»، «آشغالانس»، «آنتن»، «بروبکس»، «پیچاندن»، «تابلو شدن»، «جیک ثانیه»، «خز و خیل»، «در پیت»، «زپرتی»، «چتربازی»، «حال دادن»، «فازدادن»، «ای ول»[۵] و …. در برنامه‌های رادیویی و خصوصاً سریال‌های تلویزیونی مؤید این موضوع است.

باید دقت داشت که برای واژه‌های مختلف در زبان مخفی معادل‌ها و معانی مختلفی وجود دارد که البته داشتن مترادف‌های فراوان یکی از ویژگی‌های آن است.

با این وصف رسانه‌ها در از بین بردن واژه‌های قدیمی یا ایجاد مفاهیم و عبارات جدید نقش کانونی دارند.

گستردگی جوامع امروزی باعث شده است که امکان ارتباط و گفتگوی فرد با فرد محدود شود و این شکل از ارتباط به طور قطع نمی‌تواند موجب شیوع این واژه‌ها شود. اما ظهور رسانه‌های نوین توانسته است حرکت لاک‌پشتی شیوع زبان مخفی را صد چندان کند. برای مثال رسانه‌های نوینی مثل پیامک تأثیر بسیاری بر این موضوع داشته‌اند. هر فرد برای اینکه پیامش را با واژه‌های اندکی برساند مجبور است گاهی از فعل استفاده نکند یا واژه‌هایی را به کار ببرد که اگرچه در حالت عادی چندان بامعنا نیستند اما در این رسانه‌ها می‌توانند پیام او را انتقال دهند. آن‌ها گاهی از واژه‌های لاتینی استفاده می‌کنند که با واژه‌های فارسی چندان همخوانی ندارند. در وبلاگ‌ها هم شاهد نوعی دیگر از این ترویج هستیم. بعضی واژه‌هایی که در این رسانه‌ها استفاده می‌شوند ساخته ذهن نویسنده آن‌ها هستند که فرد بدون هیچ مسئولیت اجتماعی در آن موضوع، دست به خلق و ترویجشان می‌زند اما همین اصطلاحات چون در رسانه‌ای با مخاطبان بسیار آورده می‌شوند می‌توانند تأثیرگذار باشند.

رسانه‌هایی که قدرت، فراگیری و دامنه جغرافیایی آن بیشتر باشد می‌تواند بیشترین تأثیر را بر شیوع زبان مخفی داشته باشد.

رادیو و تلویزیون رسانه‌های قدرتمندی در این زمینه به شمار می‌آیند چه بسا واژه‌هایی که در برخی از سریال‌های طنز و برخی از برنامه‌های رادیویی استفاده شد به سرعت در بین مردم رسوخ کرد، تا آنجا که اگر بخواهیم به دنبال واژه اصلی باشیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

بر اساس یک قاعده کلی که زبان هم به عنوان موجودی زنده از این قاعده مستثنی نخواهد بود هر موضوعی که با سرعت زیاد وارد جامعه شود با همان سرعت از میان می‌رود اما هنگامی که به مرور در بطن جامعه رسوخ پیدا کرد از بین رفتن آن مشکل‌تر می‌شود.

استفاده مکرر از برخی واژگان زبان مخفی بوسیله شخصیت‌هایی که جایگاه و محبوبیت بالایی در اجتماع دارند خصوصاً در رسانه‌های پرمخاطب مانند رادیو و تلویزیون می‌تواند سبب شود که این واژه‌ها مدت زمان بیشتری باقی بمانند.

از منظر علوم ارتباطات، رسانه بایستی از زبانی استفاده کند که مخاطبان آن رسانه در یافتن مفهوم آن دچار مشکل نشوند.

رسانه‌ها وقتی می‌بینند که یک واژه کوتاه می‌تواند جایگزین ده‌ها جمله ریز و درشت شود از اطناب می‌گریزند و راه اختصار را در پیش می‌گیرند.

از طرف دیگر گاهی رسانه برای جلب احساس و نزدیکی مخاطبانش، از عبارت‌هایی استفاده می‌کند که برای آن‌ها ملموس‌تر است.

واژه‌گزینی در رسانه برمبنای چند مؤلفه استوار است از جمله:

۱- سادگی

۲- شفافیت

۳- روانی و نزدیکی به زبان محاوره[۶]

اگر واژه های استفاده شده در برنامه های رادیویی، تلویزیونی و خبری منطبق بر زبان معیار باشد ایرادی متوجه آن نیست زیرا هر برنامه زبانش را بر اساس مخاطبانش انتخاب می کند اما در این میان تلاش ویژه بایستی بر این نکته مبتنی باشد که استفاده از این واژه ها خدشه ای به زبان و ادبیات فارسی وارد نکند. در غیر صورت ترویج این واژه ها در رسانه های قدرتمند و عمومی مثل رادیو و تلوزیون بسیار آسیب زا خواهد بود.

آنچه در برنامه های رادیویی و تلوزیونی و خبری مورد توجه سازندگان آن قرار می گیرد زمان است. برنامه سازان قصد دارند برای اینکه ریتم و سرعت بیشتری به برنامه ببخشند در کوتاهترین زمان پیامشان را منتقل نمایند و این امر یعنی استفاده از واژه های زبان مخفی و نوعی انتخاب راه میانبر است.

البته نباید توقع داشت که جوانان و نوجوانان با زبان استادان زبان و ادبیات فارسی صحبت کنند و یا انتظار داشت که زبان برنامه مخصوص جوانان با زبان یک برنامه خبری یکی باشد اما نکته خائز اهمیت در این خصوص ایجاد تاثیرات نامطلوب بر زبان و ادبیات فارسی به واسطه بسامد بهره گیری از چنین واژه هایی که باید با در نظر گرفتن مسئولیت های اجتماعی بر آن ها کاملا نظارت شود.

در رسانه ملی به تلاش کارشناسانه در حوزه های ویرایشی نیاز مبرم و پیچیده ای وجود دارد. از سوی دیگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز باید با قدرت بیشتری در زمینه جایگزینی واژه ها فعالیت نماید.

از آنجایی که جوانان به عنوان یکی از طبقات اجتماعی در حال تغییر و تحول هستند [۷] ، زبان مخفی آنان نیز پیوسته در حال تغییر و تحول است و بسامد استفاده و بهره گیری از این زبان دارای فراز و نشیب هایی است لذا باید دقت شود که رسانه ها با بی توجهی و برای شوخی وخنده، لطمه ای جبران ناپذیر به پیکره زبان فارسی وارد نکنند. ضمن این که بایستی زنده بودن و زایایی زبان نیز به عنوان یکی از پیچیده ترین موجودات مورد توجه قرار گیرد و ارباب رسانه، برنامه سازان و متخصصان زبان و ادبیات فارسی و زبان شناسان بتوانند در تعاملی هوشمندانه، به دنبال یافتن مسیری صحیح برای حفظ زبان فارسی و نیز حفظ جوهره وجودی زبان به عنوان یک موجود زنده باشند.

 

نتیجه گیری

متن رادیویی متاثر از عواملی چون رسانه رادیو ماهیت آن، مخاطب و قواعد و ویژگی های زبان شناختی است. قواعد و ویژگی های زبانشناختی در بر گیرنده شکل و معنا و مفهوم جملات وکلمات اند.

از طرف دیگر از کاربرد زبان در هر موقعیتی، گونه ای خاص پدید می آید که مطابق با خصوصیات همان موقعیت است. بر این اساس زبان و سایل ارتباط جمعی نیز ویژگی هایی دارد که آن را تا حد زیادی از گونه های دیگر متمایز می کند. هر برنامه رادیویی متاثر از ویژگی هایی همچون موضوع، قالب و مخاطب برنامه است که این عوامل خود بر زبان برنامه تاثیر گذار است.

موضوعات برنامه های رادیویی، گونه زبانی خاص خود را می طلبند. مثلا در موضوعات ادبی، واژه ها را می توان در معنای غیر حقیقی خود به کار برد و از صنایع ادبی چون استعاره بهره گرفت. اما در موضوعات علمی، واژگان باید دقیق و صریح و به دور از بار عاطفی باشند.

آنچه که مشخص است این است که با بررسی آسیب شناسانه زبان معیار در برنامه های رادیو بسیاری از مشکلات زبانی برطرف می شود و بدین طریق گویندگان و مجریان از کاربرد زبان عیر معیار که از طریق صدا و سیما همچون الگویی به زنجیره گفتار مردم راه پیدا می کند جلوگیری می کنند.

از سوی دیگر، هنگامی که شناخت زبان فارسی معیار مورد توجه گویندگان، مجریان و دست اندرکاران صدا و سیما قرار گیرد، لزوم توجه به زبان به دیگر ارکان جامعه و نهادها و اهالی زبان و فرهنگ نیز سرایت می کند.

زبان حاوی ساختار بسیار پیچیده است که در آن نشانه ها و روابط بین آن ها برای برقراری ارتباط به کار می رود. هر تبادل فکری که منجر به انتقال پیامی گردد در مقوله زبان قرار می گیرد. با وجودی که ساختار زبان حاوی استقلال و اقتدار است، دچار تغییر و تبدیل نیز می گردد. همراه با تغییرات و تحولات جامعه زبان مردم نیز تغییر می کند. برخی واژه ها، کاربرد جدیدی می یابند. یا واژه های جدیدی وارد زبان می شود.

به عبارتی، ماهیت یگانه زبان، خصوصیات چندگانه ای را داراست.

در زبان طبقات گوناگون جامعه، برحسب سن، تحصیلات، طبقه اجتماعی و موقعیت جغرافیایی، واژگانی نو در عرصه های علمی و هنری مختلف ظهور می بابد. انتشار این ساختارها و اطلاعات جدید از طریق وسائل ارتباط جمعی به ویژه رادیو امری اجتناب ناپذیر است.

رادیو در راه گسترش و تقویت زبان فارسی مسئولیتی بسیار سنگین دارد چرا که هم از سرعت بالایی در انتشار اطلاعات برخوردار است و هم مورد توجه مخاطبان گسترده ای است.

در برنامه های رادیویی باید در استفاده بیشتر از امکانات زبان مادری در جهت عرضه پیام های رسانه ای تلاش شود. مجریان و گویندگان رادیو نباید از زبانی استفاده کنند که به دور از زبان توده مردم است به علاوه اینکه باید شنوندگان را به حفظ زبان فارسی معیار ترغیب کنند. از آنجا که مخاطبان رادیو از فرهنگ های اجتماعی متفاوت و زبان های متفاوت هستند، شناخت مخاطبان و توانایی زبانی آن ها به ویژه برای گویندگان و مجریان برنامه ها شایان اهمیت است.

آنان بایستی از زبان عادی، بدون واژه های سنگین و غیر معمول و جملات کوتاه استفاده کنند تا برای تمامی شنوندگان قابل درک باشد.

فراموش نکنیم که زبان رسانه ها به ویژه رادیو در هر جامعه نمایندگان زبان معیار آن جامعه است و زبان معیار هر جامعه گونه رسمی آن زبان است و از گونه های دیگر معتبرتر و با منزلت تر است و اصولا هیچ عذری در هیچ جامعه ای برای بی مبالاتی در زبان رادیو وجود ندارد و از همه مهم تر آن که پاسداری از ساخت زبان فارسی که یکی از مهم ترین شاخص های فرهنگ ایرانیان است، اساسا از اصلی ترین وظایف سازمان صدا و سیما به شمار می آید.

فهرست منابع و مآخذ

فرهنگ لغات زبان مخفی                      دکتر مهدی سمایی                    نشر مرکز۱۳۸۲

تاریخ مختصر زبان شناسی                   آر-اچ-روبینز                            علی محمد حق شناس نشر مرکز

فرهنگ فارسی عامیانه                          ابوالحسن نجفی                                    نشر نیلوفر۱۳۷۸

فرهنگ اصطلاحات عامیانه جوانان           مهشید مشیری                          نشر آگاهان ایده ۱۳۸۰

کتاب کوچه                                       احمد شاملو                            انتشارات مازیار

فرهنگ لغات عامیانه سید محمد علی جمالزاده به کوشش محمد جعفر محجوب نشر فرهنگ ایران زمین

فرهنگ عوام                                     امیر قلی امینی                          شرکت چاپ و انتشارات عملی

برنامه سازی خلاق در رادیو               کومینسی مک کوی-دکتر ناصر بلیغ تحقیق و توسعه صدا

اسنادی از تاریخچه رادیو در ایران   به همت محمد کشاورز نهاد ریاست جمهوری

فرهنگ جبهه                                  سید مهدی فهیمی۱۳۷۴                        دفتر پژوهش و گسترش فرهنگ جبهه

بررسی کاربردی زبان گفتاری                  زهرا نامور۸۸                مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری      اسلامی ایران

در برنامه های مجری محور

(جزوه)

زبان و رسانه                                 محمد پروری۸۴                             تحقیق و توسعه رادیو

زبان شناسی و زبان فارسی                 پرویز ناتل خانلری                             تهران-انتشارات توس۱۳۷۳

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

زبان شناسی اجتماعی                      پیتر تراد گیل                                  تهران-آگاه۱۳۷۶

مترجم محمد طباطبایی

نویسندگی برای رادیو و تلویزیون            عذرا خزائلی                  مرکز تحقیقات،مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما ۱۳۷۵

 

جدول ضمیمه شماره(۱)

برخی از واژه ها و لغات زبان مخفی جوانان با تکیه بر زبان جوانان تهران

ردیف کلمات و اصطلاحات معانی و مترادفات
۱ خفن بازار وقتی شدت خفن بودن یک چیز زیاد باشد
۲ خلافی داشتن شکم بزرگ داشتن
۳ خفن عالی،ترسناک،بی نقص،خوب و تحسین برانگیز،جالب و دیندنی
۴ رفتم تو سایتش تو نخ کسی رفتن
۵ سازمان سنجش کسی که زیاد سوال می کند
۶ آخرشه،تهشه،اندشه به پایان کار رسیده ایم
۷ آشغالانس ماشین آشغالی های جدید تهران که چراغ گردان هم دارند
۸ آلبالو برای ضایع کردن کسی بکار برده می شود
۹ آمار دادن اطلاعات دادن
۱۰ آمپر دادن عصبانی شدن
۱۱ آنتن آدم فروش،خبر چین
۱۲ آنتی حال زدن حال کسی را گرفتن
۱۳ آواکس خبرچین
۱۴ آینه بغل اتوبوس گوشهای پهن و ایستاده و بزرگ
۱۵ اتوب واژه کوتاه شده اتوبوس
۱۶ اسکل از همه جا بی خبر/نام پرنده ای است که تابستان دانه جمع می کند و زمستان یادش می رود آن را کجا گذاشته است.
۱۷ اشتب کوتاه شده اشتباه
۱۸ افتض کوتاه شده افتضاح
۱۹ اوبس خیلی خوب،خیلی جالب
۲۰ اوپدیس کردن صدای ضبط را تا آخر بلند کردن
۲۱ اوت پرت
۲۲ اومد راه بره تک چرخ زد کارش را اشتباه انجام داد،کارش را خراب انجام داد
۲۳ باتری قلمی لاغر مردنی
۲۴ با دنده سنگین رفتن عجله نداشتن،آرام و با طمأنینه راه رفتن
۲۵ بچه راکفلر بچه پولدار
۲۶ بچه مثبت آدم سر به راه
۲۷ بد یوزر به تمسخر به کاربران ناوارد کامپیوتر که مدام کامپیوترشان خراب می شود می گویند کامپیوتر فلانی بد یوزر داره یعنی کامپیوتر مشکلی نداره اما کاربرش بلد نیست با آن کار کند که مدام خراب می شود.
۲۸ بروبکس(یا فقط بکس) همان بروبچ،دوستان و آشنایان
۲۹ بریدن کم آوردن،ناتوان شدن
۳۰ بندری میزنه به کسی گفته می شود که خیلی ترسیده باشد
۳۱ بیل بورد نهایت تابلو شدن
۳۲ تابلو شدن مورد توجه قرار گرفتن(به صورت سوء)
۳۳ پارازیت سخن بی موقع،اختلال،مزاحمت
۳۴ پایه بودن حاضر به همراهی(همکاری)بودن
۳۵ پوز زدن رو کم کردن
۳۶ پیاز خنگ،مشنگ
۳۷ پیچاندن از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن
۳۸ پیچ پلیسی کشیدن ترمز دستی و دور زدن ماشین
۳۹ تابیل نوعی تابلو،ضایع
۴۰ تریپ(تیریپ) تیپ،قیافه،فرم،مدل،سبک
۴۱ تو کف چیزی بودن از چیزی تعجب کردن
۴۲ تیتیش خیلی وسواسی،خیلی حساس
۴۳ تیکه انداختن متلک گفتن
۴۴ جاسوئیچی به ادمهای سیریش و آویزان می گویند آدم هایی که خودشان را هر جایی جا می کنند
۴۵ جوات-جواتی بی کلاس،ضایع
۴۶ سجوات مخفی پژو آردی
۴۷ عروس دهاتی کنایه از ماشین پرشیا
۴۸ جیک ثانیه زود،سریع
۴۹ چو خلصیم خیلی مخلصیم
۵۰ حسش نیست حوصله اش را ندارم
۵۱ خزو خیل(خز و پیل) بی کلاس
۵۲ درپیت بی ارزش
۵۳ بی کلاس کم ارزش
۵۴ خسته حرفه ای و کار کشته
۵۵ سینه سوخته متحجر،قدیمی،با تجربه
۵۶ خط خطی بودن خرد بودن اعصاب
۵۷ دودر،(دو دره) دزدی،دزدیدن،کم فروش کم کاری،گریز زدن،کلک زدن،حقه بازی
۵۸ دور سه فرمان کسی که خیلی مشکل داره،بسیار قاطی
۵۹ دهن کسی کف کردن از حرف زدن خسته شدن
۶۰ زاخار مزاحم،چیز ضعیف و بی کلاس
۶۱ زاق ضایع،کار اشتباه
۶۲ شاخ شدن پر رو شدن
۶۳ شصت تیر با سرعت
۶۴ شلیمف تنبل
۶۵ شوخی شهرستانی به شوخی هایی می گویند که از حد شوخی می گذرند و به اعمال فیزیکی شدید منجر می شوند.
۶۶ عمرنات پتاسیم همان عمراً است.اختراع بچه های دبیرستانی که جدول مندلیف یاد می گیرند به طور خلاصه عمرنات هم گفته می شود.
۶۷ قزل قورت گرسنگی شدید
۶۸ کف کسی بریدن برای نشان دادن تعجب زیاد به کار می رود
۶۹ گرخیدن ترسیدن،کپ کردن،کم اوردن،قیافه را باختن
۷۰ گوشتکوب هر چیز به درد نخور معمولاًقابل حمل مثال:اون گوشتکوبو(تلفن همراه)،بده یه زنگ بزنم
۷۱ گولاخ به ترکی یعنی گوش و به آدم درب و داغون و نخراشیده می گویند
۷۲ گیر سه پیچ سماجت بسیار
۷۳ مخ زدن جلب نظر کردن
۷۴ میرزا مقوا(ابومقوا) ادم لاغر و لق لقو
۷۵ نافرم بدشکل،بدجور
۷۶ نبشی دادن سوتی دادن
۷۷ کف کردن تعجب کردن،جا خوردن
۷۸ لگن کنایه از اتومبیل قدیمی
۷۹ سه سوت سریع
۸۰ گیر دادن مزاحم شدن،سماجت کردن
۸۱ فاز دادن لذت بخش بودن
۸۲ در حد بنز بسیار عالی
۸۳ زپرتی درب و داغون
۸۴ ماشین جمع کردن تزیین کردن ماشین
۸۵ سیستم جمع کردن سیستم صوتی برای اتومبیل نصب کردن
۸۶ ای ول تحسین کردن
۸۷ دور برداشتن از خود بی خود شدن در انجام کاری
۸۸ خراب شدن روی سر کسی مزاحم و وبال شدن
۸۹ چتر بازی مزاحم و وبال شدن،زرنگی کردن

 

ضمیمه (۲)

سند شماره۱۶

مکاتبه نخست وزیری با وزیر فرهنگ(اسماعیل مرآت)در خصوص معرفی یک نفر از فرهنگستان جهت نظارت بر استعمال صحیح واژگان فارسی در رادیو

دفتر نخست وزیر

شماره عمومی:۱۷۲۲

تاریخ ثبت:۱۶/۲/۱۳۱۹

جناب آقای مرآت وزیر فرهنگ

به طوری که خود جنابعالی دقت فرموده اید،غالب مردم به طرز تلفظ واژه های مصوب فرهنگستان و ترتیب به کار بردن آن ها در نوشتن و گفتن آشنا نیستند و هر کس مطابق سلیقه و ذوق خود در این قسمت رفتار می کند.مثلاًواژه استان را مردم به شکل های مختلف می خوانند و همچنین واژه های رسیده و فرستاده که برای واردات و صادرات اصطلاح شده در عباراتی از این قبیل به کار برده می شود:”گذرنامه فرستاده از سفارت ایران در پاریس” و حال آنکه منظور گوینده صادره نه فرستاده شده.در هر صورت چون یکی از وظایف اساسی دستگاه پخش صدا اصلاح زبان و رفع نواقصی است که در بالا اشاره شد،قدغن فرمائید.یکی از کارمندان شایسته فرهنگستان ایران را به کمیسیون رادیو معرفی نمایند تا هفته{ای}دو سه روز در مرکز فرستنده حاضر شده تعلیمات کاملی به گویندگان فارسی در باب طرز گفتن واژه ها و ترتیب به کار بردن آن ها بدهد.به علاوه باید در همین زمینه گفتارهایی تهیه کرد که به وسیله رادیو به اطلاع همه برسد و به تدریج زبان فارسی متداول بین مردم اصلاح گردد.

                نخست وزیر

رونوشت برای آگاهی کمیسیون رادیو فرستاده می شود.

سند شماره۳/۱۵

دفتر نخست وزیر

شماره عمومی:۲۰۵۵                                                     پاکنویس کننده:محمو پرند

تاریخ ثبت:۲۵/۲/۱۳۱۹                                                  تاریخ پاکنویس:۲۵/۲/۱۳۱۹

جناب آقای حکیمی معاون کمیسیون رادیو

در پاسخ قسمت ۶نامه شماره۲۵/۳۳۰۶به تاریخ ۲۳/۲/۱۳۱۹ راجع به اموزش واژه ها به گویندگان اشعار میدارد که باید ترتیبی داد که هفته {ای}دو سه روز کلیه گویندگان فارسی رادیو در ساعت معین در نقطه مخصوص در شهر یا در مرکز فرستنده حاضر شده طرز تلفظ واژه ها و ترتیب به کار بردن آن ها را از آقای سعید نفیسی به طور کلی فرا گیرند و در موارد مختلف به کار برند. چون آقای نفیسی و امثال ایشان گرفتاری های دیگری دارند نمی توان انتظار داشت که تمام روز را در استودیو حاضر بوده و وقت خود را تنها وقف این کار نمایند.گویندگان شخصاً باید مراقب باشند که اگر تردیدی در طرز تلفظ واژگان خودی بیگانه و مخصوصاً در تلفظ واژه های جغرافیایی و اسامی اشخاص دارند،قبل از وقت بپرسند و رفع اشتباه کنند و باید به آنها اخطار شود که اگر در مقام اصلاح خود برنیایند به خدمت آنها خاتمه داده خواهد شد.

 

نخست وزیر

۲۴/۲/۱۳۱۹

 

سند شماره۲/۱۵

سازمان پرورش افکار

کمیسیون رادیو

دفتر

به تاریخ:۲۳/۲/۱۳۱۹

شماره:۲۵/۳۳۰۶

جناب آقای نخست وزیر

در پاسخ نامه شماره ۱۷۲۱ مورخه۱۶/۲/۱۹ و پیرو گزارش شماره ۲۵/۲۲۵۹ آقای دکتر مهندس داریوش رئیس اداره تلگراف بی سیم پهلوی به عرض می رساند:

۱-

۲-

۳-

۴-

۵-

۶-آموزش واژه ها به گویندگان:

بر حسب دستوری که به وزارت فرهنگ صادر فرمودید،آقای سعید نفیسی در استودیو حاضر و واژه های اخبار به زبان فارسی را به گویندگان می آموزد،ولی چون این کار در مورد گفتارها نیز ضرورت دارد و به علاوه اخبار در سه نوبت در ساعات مختلف به استودیو فرستاده می شود،یک نفر کافی نیست. متمنی است مقرر فرمایند شخص صلاحیت دار دیگری معرفی شود که متناوباً روزی یک نفر در استودیو حاضر شود.

۷-

۸-

۹-

معاون کمیسیون رادیو

امضاء: محمد حکیمی

سند شماره۱/۱۶

وزارت فرهنگ

اداره دفتر وزارتی

شماره:۶۰۹۷

تاریخ:۱۷/۲/۱۹]۱۳[

   جناب آقای نخست وزیر       

در پاسخ نامه شماره ۱۷۲۲راجع به معرفی یکی از کارمندان فرهنگستان برای تلفظ و مورد استعمال صحیح واژه های فرهنگستان در دستگاه پخش صدا،اینکه آقای سعید نفیسی را که هم کارمند فرهنگستان و هم کارمند کمیسیون رادیو است معرفی می نماید.متمنی است مقرر فرمائید انجام این خدمت را به ایشان مراجعه نمایند.

 

وزیر فرهنگ

امضاء: اسماعیل مرآت

کتاب:اسنادی از تاریخچه رادیو در ایران(۱۳۴۵-۱۳۱۸ ه.ش)

مجموعه اسناد تاریخی معاونت خدمات مدیریت و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور

 

[۱] – Argot

[۲] – فرهنگ لغات زبان مخفی سمایی مهدی نشر مرکز ۸۲

[۳] – رسانه‌ها به مفهوم عام مثل اینترنت، پیامک، رادیو، تلویزیون، مطبوعات و ….

[۴] – رجوع شود به ضمائم پایان مقاله، جدول برخی از واژه‌های زبان مخفی جوانان با تکیه بر جامعه جوانان تهرانی

[۵] – رجوع کنید به فرهنگ لغات زبان مخفی دکتر مهدی سمایی

[۶] – منظور از محاوره در اینجا استفاده از واژگانی است که برای عموم جامعه قابل فهم باشد و باعث سوء برداشت در میان آن‌ها نشود.

[۷] – جوانان پیر می شوند و نوجوانان به جمع جوانان افزوده می شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

74 − = 67