روز ملی سینما را نمی توان تبریک گفت

محمد آقازاده

روز ملی سینما را نه تنها نمی توان تبریک گفت بلکه حتی فرصتی برای تسلیت گفتن باقی نمی ماند، سینما دچار مرگ مغزی شده ولی به کمک پولهای کثیف و نیازهای اداری جسدش بی روحش هنوز نفس می کشد تا هیچکس نفهمد مدتهاست از سینما جز جشن ها و جشنواره ها و بلعیدن بودجه عمومی چیزی باقی نمانده است.

سینمای گنج قارون، فیلمهای کلاه مخملی و کاباره یی در پیش از انقلاب چون پول و شهرت شان را از مردم کوچه و بازار می گرفتند لااقل پاسخگوی نیازهای سرکوب شده آنها بودند،این فرصت را می دادند تا تماشاگران با همذات پنداری با قهرمانان و حتی ضد قهرمانان فیلمفارسی لااقل تسلای خاطری بیابند و چهره های معروف سعی می کردند شبیه شخصیت سینمایی خود زندگی کنند

در کنار آنها سینماگران مؤلف و مستقل به اعماق جامعه نقب می زدند و با نگاه آسیب شناسانه دردها و رنجهای مردم را واتاب می دادند. آنها فیلمهای درخشانی ساختند و دهه شصت با همه محدودیت ها این سنت را تداوم داد و از همان دهه پنجاه سینمای ما چهره جهانی به خودگرفت و در حالی که سینمای بدنه هم در همین دهه با همه گرفتاریها تداوم خود را در رضایت مخاطب می یافت.

اما مدتهاست دیگر سینما رو به سمت مردم ندارد ، پیش از اکران شدن پول شان را به اضافه سودهای کلان از اسپانسرهای دولتی و خصوصی می گیرند و اصلاً برای تداوم خود نیازی به مردم ندارد. سلبریتی های سبنما هم هر چند نان چرب و‌ شیرین شهرت شان را می خورند ولی اصلاً زندگی لاکچری و دورافتاده گی شان از مردم را پنهان نمی کنند.

حتی نقد سینما هم انحصاری و بخشنامه یی شده است و ذهن های اخته همه جا از رسانه تا جلسات از فیلمهای در غیاب رقبای جدی و دارای اندیشه انتقادی سخن می گویند. مدام پرحرفی می کنند بدون آنکه یک گزاره متفاوت و معنادار بر زبان آوردند . سینمای مرده حتی روابط میان فردی بین اهالی سینما و رسانه های سینمایی را مبتذل، لبریز از دروغ و پر از بدعهدی کرده است.

چه عهد شکنی بدتر از تبدیل سینمای زنده به نعش بی جان در غیاب هر مقاومتی است و در این مورد مصداقی تر خواهم نوشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 2 =