روایت یک استعفا | کتاب جدید محمد سرافراز

متن کامل کتاب

متن کامل گفتگوی «میلاد دخانچی» با «محمد سرافراز»  با عنوان «روایت یک استعفا» در اختیار ما قرار گرفته است که به صورت pdf منتشر می شود. انتشار این متن به معنای نفی یا اثبات مطالب آن نمی باشد و به درخواست مخاطبان «سرزمین هنر» پس از کسب موافقت صاحب اثر انتشار یافته است.

روایت یک استعفا ، عنوان گفتگویی چند ساعته و منحصر به فرد است که محمد سرافراز  رییس پیشین سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، اخیراً آن را در فضای مجازی منتشر کرده است.

بی شک انتشار این کتاب صرفنظر از نو بودن مطالب آن، حرکت مهمی جهت آگاهی و اطلاع رسانی عمومی درباره رسانه ملی محسوب می شود. با وجود اهمیت این حرکت مبتکرانه و مهم رسانه ای ، سایتها و روزنامه ها و کانالهای مختلف در شبکه های اجتماعی بخشهایی از این کتاب را به سلیقه ی خویش منتشر کرده اند. بیشتر این رسانه ها بخشهایی از کتاب روایت یک استعفا را برای انتشار انتخاب کرده اند که، حول و حوش تعطیلی برنامه نود بود اما مطالعه ی این کتاب از حیث تاریخ شفاهی رسانه ملی در یک دوره کوتاه و پرتلاطم می تواند برای پژوهشگران مطالعات رسانه ای و محققان جامعه شناسی فرهنگی لازم و جذاب باشد.

عناوین هشت فصل کتاب روایت یک استعفا به شرح زیر است:

  • فصل اول: چرا سرافراز انتخاب شد؟
  • فصل دوم: دوره ی علی ریجانی
  • فصل سوم: دوره ی عزت الله ضرغامی
  • فصل چهارم: برون مرزی یا دارالترجمه؟
  • فصل پنجم: ایده پرس تی وی
  • فصل ششم: اولویت های رئیس سازمان
  • فصل هفتم: پنج اقدام اساسی
  • فصل هشتم: روایت استعفا

این کتاب همچنین شامل عکسها و اسنادی است که در پایان آن ضمیمه شده است .

محمد سرافراز در مقدمه ی  کتاب روایت یک استعفا نوشته است:

از زمانی که در سال ۱۳۶۰ در سن ۲۱ سالگی وارد جرگه‌ی مدیران سازمان صدا و سیما شدم، تا زمانی که در سال ۱۳۹۵ از این سازمان خداحافظی کردم، دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتم.
وقتی پس از یازده سال دوری از رسانه ملی در سال ۱۳۷۳ وارد ساختمان برون مرزی شدم، فضایی عبوس و بی نشاط یافتم که به گفته کارکنانش به تبعیدگاه سازمان شهره بود. رادیوهای برون مرزی به سبک رادیوهای بلوک شرق، متون فارسی یکسانی را برای همه نقاط جهان ترجمه می کردند.تصور نمی کردم بیست سال در آنجا دوام بیاورم، در این مدت اما رادیوهای برون مرزی از “دارالترجمه” به “تولید کننده” تغییر نقش یافتند.
اولین اینترنت در سازمان، اولین نرم افزار اتاق خبر، اولین شبکه تلویزیونی بدون نوار، اولین شبکه خبری انگلیسی زبان در منطقه، اولین شبکه تلویزیونی با فرمت HD ، اولین شبکه فارسی فیلم و سریال، اولین اپلیکیشن ها، اولین شبکه های اجتماعی پرمخاطب در فضای مجازی و اولین های دیگر همگی حاصل تلاش همکارانی بود که در این دوران من را یاری کردند. این موفقیت ها را حاصل فاصله گرفتن از ساختارهای معیوب و ناکارآمد اداری و فنی سازمان می دانم

محمد سرافراز
محمد سرافراز

وقتی مقرر شد که سُکّان رسانه ملی را در دست بگیرم، می دانستم به سبک مرسوم مدیران کار نخواهم کرد. به فکر شهرت و محبوبیت نبودم و می خواستم بزرگترین رسانه‌ی کشور را با اصلاحات ساختاری به رسانه ای چابک، کارآمد، مستقل، مؤثر، الگو و حرفه ای تبدیل کنم.
پنج اقدام مهم که شرح آن در این کتاب آمده را در دستور کار قرار داده و دنبال کردم. وقتی کار به مبارزه با فساد و زد و بند و آشکار ساختن درآمدهای پنهان کشید، مخالفت ها و کارشکنی ها و اتهام زنی ها شروع شد … و ریاست ۵ ساله ام در ۱۸ ماه به پایان رسید. ماجرای استعفا را شرح داده ام.پس از کناره گیری از سازمان، با درخواست های متنوعی از جانب اهالی رسانه مبنی بر بازگو کردن مشاهدات و تجربیاتم روبرو شدم. به نظر می رسید اهالی رسانه دنبال کشف حقیقت بودند و ذهن های کنجکاو آنها دائم در حال گمانه زنی و پرس و جو بود. دو سال و نیم سکوت کردم زیرا شرایط کشور را برای بیان حقایق آماده نمی دیدم تا اینکه پس از ارسال نامه ای برای مقام رهبری تصمیم گرفتم دلایل استعفا و نظرات خود را بازگو کنم. چند نفر از خبرنگاران پیگیر انجام مصاحبه شدند و چند گفتگوی رسانه ای انجام شد.
قبل از انجام گفتگوهای رسانه ای به دعوت میلاد دخانچی، دانش آموخته مقطع دکتری در مطالعات فرهنگی و از برنامه سازان و مجریان برون مرزی و سیما، تصمیم گرفتم تجربیات مدیریتی اینسالها را نیز ثبت کنم. او از همان زمان حضور من در صدا و سیما علاقمند به ثبت تاریخ شفاهی تلویزیون بود و بعد از استعفا نیز من را نسبت به ثبت خاطرات و تولید محتوایی که برای پژوهشگران در حوزه تاریخی و مطالعات رسانه ای و مدیریتی مورد استفاده باشد ترغیب کرد. در آخر تصمیم گرفتم گفتگو را با خود ایشان انجام دهم که البته طبق انتظار گاهی چالشی و انتقادی می شد. گفتگو در ۶ جلسه انجام شد و بعد تصمیم بر این شد با حفظ قالب گفتگو سؤالهای تکراری حذف شود و تنها چینش و مستند بودن مطالب مورد بازنگری قرار گیرد.
البته مباحث به تجربیات مدیریتی محدود نشد و موضوعات مختلف نظیر ورود به تلویزیون، جزئیات استعفا و تحول سازمان در دوره های مختلف را نیز شامل شد. با توجه به جامعیت این گفتگو در پوشش تجربیات مدیریتی، تاریخ شفاهی تلویزیون و جزئیات استعفا تصمیم گرفتم این روایت را منتشر کنم.
امیدوارم خواننده محترم با مطالعه‌ی این گفتگو از نظام حکمرانی در کشور، تعارض منافع در رسانه ملی و موانع پیش روی اصلاحات اساسی، درک درستی پیدا کند.
به قول حافظ:
فاش می گویم واز گفته خود دلشادم                        بنده عشقم وازهردو جهان آزادم

                                                                        محمد سرافراز شهریور ۱۳۹۸ برای دانلود متن کامل کتاب «روایت یک استعفا» در قالب PDF اینجا  RAVAYAT کلیک کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 4 =