رفاقت با برجسته های علم رسانه از علی اصغر آزادان تا مرحوم باغچه سرا

دکتر حسن نجفی سولاری

دکتر حسن نجفی سولاری از مدیران با سابقه ی تولید و فنی تلویزیون به مناسبت چهلمین روز درگذشت زنده یاد علی اصغر آزادان یادداشتی نوشته که متضمن خاطرات جالبی از همکاری دو نسل متفاوت برنامه سازان و برنامه ریزان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. نسل قبل و بعد از انقلاب اسلامی که در دهه ی ۶۰ در کنار هم بهترین لحظه ها را برای مخاطبان رادیو وتلویزیون رقم زدند. این یادداشت را خانواده ی مرحوم آزادان در اختیار ما قرارداده اند که ضمن تشکر از آنها تقدیمتان می کنیم.

شهریور۱۳۶۱ به عنوان مدیرگروه در جمع عوامل تولید شبکه ۲ پذیرفته شدم و من که جوان و زخم خورده رژیم شاه و جبهه و جنگ بودم حالا در میان افرادی که عمدتا تحصیل کرده آمریکا و فرانسه بودند از نظر علم رسانه، آنهم تلویزیون چیز زیادی در چنته نداشتم مگر تجارب عملی دوران دانشجویی در انجمن فیلم دانشجویان.

رفاقت با گوهرهای گرانبها

رفاقت با برجسته های علم رسانه و تواضع در مقابل آن بزرگان فن تولید تلویزیون، موجب شد که یادگیری در محضراستادان زیادی برایم فراهم شود. آقای درویش زاده و همسرش خانم علیزاده، آقای طراوتی، خانم سجادی، آقای غروی، خانم مروت، آقای مدرس، خانم زعیم، آقای سپاهی، خانم وکیلی، آقای باغچه سرا، خانم اسدی و عزیز از دست رفته هنرمندمان آزادان و خیلی های دیگر.

اصلاً خدا مقدر کرده بود که ۵ سال در شبکه دوم سیما عمرم برکت کند و با رفاقت با این گوهرهای گرانبها، به این شاگرد مکتب رسانه، درس تولید پیام، آموزش داده شود.
صمیمیت با جمع نخبگان بدانجا می رسید که از تجارب شخصی خویش درس زندگی بمن می آموختند و یکی از این اساتید عزیز علی اصغر آزادان بود. او در بین همکاران به وقار و متانت و خوش خلقی شهره بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی و گرایش شبکه ۲ به برنامه های غیر از آموزشی رسمی، موقعیت برای افرادی چون آزادان فراهم شد که با حمایت مدیران شبکه دوم در رقابت با شبکه اول سیما طرح های تولیدات نمایشی در دستور کار قرار گیرد.

چاق و لاغر
چاق و لاغر ساخته ی علی اصغر آزادان

کودکان دهه ۶۰ خاطره کارهای علی اصغر آزادان را هرگز فراموش نمی کنند.

با وجود کمبود منابع مالی و تجهیزاتی برای کارهای نمایشی استودیویی، آزادان با شجاعت و جسارت مسئولیت تهیه کنندگی سریال های داستانی کودکانه را می پذیرفت و در استودیو های کوچک الوند کارهای بزرگی تولید کرد. وی ضمن تولید برنامه ها موجب می شد عوامل تولید رشد کنند و تیم های تولید نمایشی با ساختار تلویزیونی به تدریج توانمند شوند.

مجموعه چند قسمتی چاق و لاغر با همکاری رسام و بیرنگ از جمله آن آثار است. آزادان سقف پرواز خود را بالاتر برد و رمان های بزرگ جهانی را هدف گیری کرد و با آزادمنشی که در تمهید کارها به خرج می داد ، محدودیت ها را مرتفع می کرد.

تله تئاتر خرده جنایتهای زن و شوهری
تله تئاتر خرده جنایتهای زن و شوهری

آزادان و تله تئاترهای فاخر شبکه ۴

آزادان علاوه بر شبکه ۲ کارهای فاخری را نیز برای شبکه ۴ تهیه کنندگی کرد.تله تئاترهای ملودی شهر باران، خرده جنایت های زن و شوهری، قضیه رابرت اوپنهایمری، امپراطوری کشتار، استاد معمار، جان گابرین بورکمن، ببر گراز دندان، میهمانی درندگان، آرامش از نوع دیگر، شام آخر، معمای یک قتل، تاجر ونیزی اثر شکسپیر از آثاری است که آزادان تهیه کنندگی کرده است.

عزیزمان علی اصغر آزادان بعد از سال های ۱۳۸۷ به عنوان مشاور پروژه های تلویزیونی با تهیه کنندگان و کارگردان هایی مثل رسام همکاری می کند که از آن جمله سریال هئیت مدیره و مرز خوشبختی را می توان نام برد.

سریال منم دوستت دارم
سریال منم دوستت دارم

آخرین کار مشترک آزادان برای شبکه سلامت سیما با عنوان”من دوستت دارم” هم اکنون در حال پخش است. سال اخیر آزادان استاد بزرگ ما و هنرمند دوست داشتنی مردم این سرزمین درگیر بیماری می شود .

این مرد متعهد به سازمان صدا و سیما، رفیق صبور ما، این مرد خجالتی با همان وقار و متانت دهه ۶۰ در روز ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ جان به جان تسلیم می کند و علاوه بر آثار برجسته تلویزیونی خاطره های بسیاری برای همکارانش بویژه شاگردانی چون حقیر باقی گذاشته است.
روحش شاد و یادش ماندگار/ دکتر حسن نجفی سولاری ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 2