راهی به سوی نابودی با نگاهی به فیلم تنت

راهی به سوی نابودی با نگاهی به فیلم تنت | اهورا رضایی دُرجی | سینما| سرزمین هنر

کارگردان : کریستوفر نولان . تهیه‌کننده : اما توماس و کریستوفر نولان

بازیگران : جان دیوید واشنگتن ، رابرت پتینسون و الیزابت دبیکی

خلاصه داستان :

دو مامور درگیر ماموریتی خطیر می شوند.

ماموریتی که در آن، وظیفه‌ی آن‌ها نجات انسان ها از جنگ جهانی سوم است .

فیلم تنت را به تازگی مشاهده کردم و به نظرم ضمن ضعف هایی که به خصوص در شخصیت پردازی داشت ، میشد با نگاهی عمیق تر نکات بسیاری را از فیلم دریافت کرد.

اولین نکته ای که نظر مخاطب را به خودش جلب میکند هزارتوی پیچیده علمی (بحث زمان ) در فیلم است که درک کردن آن اصلا آسان نیست.

تنت یا منجی؟

 

به نظرم بحث عجیب و غریب زمانی که توی فیلم است بیانگر علم بشر است که روز به روز درحال پیشرفت و بروز شدن است.

ما دراین فیلم می بینیم که محوریت حول دو شخصیت آندری سیتور و مامور اصلیمون که جایگاه (پروتاگونیست) را داراست و در طول فیلم حتی نامش را نمیدانیم میچرخد.

هر دو شخصیت میخواهند با استفاده از زمان به هدف خود که هریک به نوبه خود نجات دنیا است برسند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

ما در دنیایی زندگی میکنیم که روز به روز ارتباطات انسان ها کمرنگ تر شده و خود این موضوع احساسات و عواطف انسان ها را  به شدت ضعیف میکند.

دنیایی که هر انسانی میخواهد در آن به شکل خودش تغییر ایجاد کند و مهم نیست برای این تغییر چقدر باید بها پرداخت بشود ، حتی اگر این تغییر به قیمت جان انسانها هم تمام شود.

کم کم انسانها دارند به شکل ربات هایی میشوند که فقط روی اهداف و اجرای آن ها تمرکز می کنند و دیگر این بین احساسات و عواطف وجود ندارد…

هر انسانی به شیوه خودش از علم و تکنولوژی برای اجرای اهدافش استفاده میکند و مهم نیست در این بین ممکن است چه آسیب یا زیانی به بشریت برسد.

در فیلم، آندری و مامور اصلیمون هردو هدفشان نجات دنیا است.

اما هدف هرکدام قربانی های خودش را دارد.

هر دو شخصیت با استفاده از زمان می خواهند کارشان را انجام دهند و کمترین احساس و عاطفه ای را در هر کدام می توان دید.

سفر در زمان

زمان می توانست نمایانگر علم بشری باشد که روز به روز درحال پیشرفت بوده و به شکل های مختلفی از آن استفاده میشود و این فیلم نشون داد به هر شکلی که از علم استفاده کنیم میتواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد…

در تنت می بینیم در دنیایی که علم در آن به جایی رسیده است که سفر در زمان را ممکن ساخته ا،ما بزودی با نابودی جهان مواجه هستیم و شاید این دلیلی باشد برای اینکه اگر از علم و تکنولوژی به شکل افراطی استفاده بشود می تواند اثرات جبران ناپذیری روی دنیا بگذارد.

در تنت، در دنیایی که شخصیت ها عاری از احساسات و عواطف  و به دنبال اجرای اهدافشان هستند،بین کت و پسرش عشقی دیده میشود که میتواند روزنه ای را به ما نشان دهد.

به شخصه به نظرم آندری و مامور اصلیمون هردو قربانی هایی هستند که این سلسله را پایان بدهند و شاید بتوانند مسیری که بشریت دربر گرفته است و بدون هیچ ترمزی به جلو میرود رو کمی تغییر بدهند تا بشریت فرصتی داشته باشد تا کمی خودش را اصلاح نماید .

عشق بین کت و پسرش مکس که سکانس های آخر فیلم بیشتر دیده میشود میتواند نشان دهنده شروعی دوباره باشد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

34 − = 28