رادیو پیام یا رادیو سکوت؟! مشکل گیرنده یا فرستنده ؟!

آنچه می خوانید یادداشتی است که بامداد امروز(شنبه ۲۵آذرماه ۹۶) از سوی یکی از کاربران محترم و اهالی سرزمین هنر به دستمان رسیده است. ناصر رنجبر (تهیه کننده ی باسابقه تلویزیون)، این بار به عنوان یک شنونده ی رادیو پیام نکته ای را عنوان کرده اند که امیدواریم بررسی شود.

رادیو پیام یا رادیو سکوت؟! مشکل گیرنده یا فرستنده ؟!

ناصر رنجبر

اختلال در پخش زنده بخش شبانگاهی رادیو پیام مرا برآن داشت تا نقدی بر این اتفاق که اگرچه می توان آن را فاجعه یا دست کم واقعه ای کم نظیر دانست بنویسم.

در زمان قدیم که ابزار و وسایل مثل حالا پیشرفته نبود تهیه کنندگان و دستیارانشان با دستی پر از صفحه های سنگین و با نوار های ریل که ادیت شده و با دست چسب کاری می شد پلی بک های خود را به اتاق فرمان رادیو می آوردند و طبق کنداکتوری که تنظیم شده بود در زمان مورد نظر پخش می کردند.

اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی آن صفحه ها و نوار های ریل جای خود را به رایانه و لوح فشرده داده است و همه امور ضبط و ادیت و امور فنی بر روی آن انجام می شود و البته گویا آیتم های مختلف برنامه زنده بر روی سی دی یا دی وی دی ضبط و طبق کنداکتور به عنوان پلی بک پخش می شود. این امر درعین حالی که باعث سرعت و سهولت کارها می شود در پاره ای از موارد مشکلاتی را هم به وجود می آورد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
رادیو پیام یا رادیو سکوت
رادیو پیام یا رادیو سکوت

در ساعت ۱:۲۵ بامداد شنبه ۲۵ آذرماه شنونده موسیقی بودم که از رادیو پیام پخش می شد ، ناگهان صدایی گویای گیر کردن سی دی و اختلال در پخش آن شنیده شد و متعاقب آن موسیقی قطع شد.کنجکاوی مرا که به دلیل علاقه ام به رادیو شنونده تقریبا دائمی آن هستم برانگیخت !!

مترصد بودم که گوینده چطور این مسئله را رفع و رجوع خواهد کرد اما نه تنها از گوینده خبری نبود بلکه سکوت ممتد ۹ دقیقه ای از آنتن پخش مرا به تعجب واداشت که ظاهراً هیچ یک از عوامل برنامه در اتاق فرمان حضور ندارند و آیا مگر می شود حین پخش برنامه ای زنده همه ترک خدمت کرده و گوش به زنگ اتفاقاتی از این دست نباشند؟!!

 

پس از حدود ۹ دقیقه رادیو دوباره شروع به کار کرد اما گوینده ی محترم هیچ توضیحی در این باره نداد!!!

تصورم این بود که حتماً رادیوی من خراب شده و اشکال از گیرنده است اما صبح که با دوستان دیگری که علاقه مندیشان به رادیو کمتر از من نیست صحبت کردم،  متوجه شدم آنها هم این مورد را شنیده بودند. با این وجود همگی آرزو می کنیم که گیرنده های ما مشکل داشته اند نه رادیویی که صدای رسانه ی ملی است و سکوت در آن معانی وحشتناکی دارد.

اتفاقاتی از این دست که باز هم امکان تکرار دارد می طلبد که مدیران صدا ضمن بر طرف کردن ایرادات فنی و جایگزین نمودن ابزاری مطمئن تر از آنچه اکنون مورد استفاده قرار می گیرد به روند شیفت دهی اشراف و بر حاضر به یراقی عوامل انسانی نیز نظارت بیشتر و مستمری داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 7 = 1