رؤیاها و واقعیت‌ها یک جامعه در قاب عکس یک عکاس | نقد عکس

جواد پورسعید

نقد عکس | عکاس: محمد گودرزی | این عکس مستند اجتماعی که بخشی از پیاده رو را به همراه نقاشی دیواری بالای آن نشان می‌دهد، می‌تواند بازگوکننده رؤیاها و واقعیت‌های یک جامعه نیز باشد.
هرچند کادر عکس افقی است ولی چشم بیننده حرکتی پله وار روبه پایین داردبه صورتی که پس از مشاهده نقاشی بالا، ردیف پنجره‌های تاریک و سپس پیاده رو را می‌بیند.

نکات اجتماعی

در نقاشی بالا شاهد سرنگونی مجسمه شاه و تبلیغ برای رفتن به جبهه جنگ هستیم؛ با توجه به پرچم سیاه ماه محرم که در دست جوانی که در پلان جلو دیده می‌شود، گویای این است که ما پس از پیروزی در جنگ، کربلا را آزاد خواهیم کرد.
در مرز بین نقاشی و پیاده رو ،آهن‌های زنگ زده ،که از نظر بصری زشتی خاصی دارد،می‌تواند نشانه ویرانی‌های جنگ باشد وپنجره‌های سیاهرنگ زیرآن بیننده را به یاد پنجره زندان می‌اندازد.
بخش پایین عکس واقعیت جامعه را نشان می‌دهد که این وضعیت سیلی محکمی‌است به کسانی که فکر می‌کردند با ادامه جنگ پیروز شده و اقتصاد خوبی خواهیم داشت و مردم به آرزوهای خود خواهند رسید.
در این بخش،دستفروشی نشانه جامعه ای است که اکثر جوانان آن بیکار هستند و بهم ریختگی که بین آدم‌های موجود در پیاده رو وجود دارد ،نشانه بهم ریختگی و اوضاع نابسامان جامعه است.
تنها نشانه مثبت عکس هر چند بطور اتفاقی در عکس ثبت شده است،وجود سه نهال کوچک سبز رنگی است که هرچند کمرشان خم شده است ولی می‌تواند به عنوان نشانه امید و رشد باشد و بارش باران نیز نشانه پاک کننده بدی‌ها.
انتخاب کادر افقی کشیده توسط عکاس مناسب و هم اندازه بودن نقاشی و پیاده رو ،باعث می‌شود بیننده هر دو را بخوبی با یکدیگر مقایسه کند.
رنگی بودن عکس نیز برای دیدن نهال‌های سبزرنگ برای بیننده مفید است.

نقد عکس از جواد پورسعید/20 شهریور97

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.