«دورهمی» برنامه ای مفید برای آموزش ادب و ادبیات!

اگر چنین مسابقاتی که کلا زمین ادبیات،فرهنگ و هنر را شخم زده و همه چیز را بهم می ریزد،ساخته شده و روی آنتن برود،دیری نپاید که کل تاریخ ادبیات،هنر،سینما و فرهنگ ایران زیر و رو، همه چیز دچار تغییر اساسی شده و شکل جدیدی پیدا کند!

«دورهمی» برنامه ای مفید برای آموزش ادب و ادبیات!|سرزمین هنر|سیدرضا اورنگ|تلویزیون

مسابقات در شبکه های مختلف تلویزیونی سراسر جهان از برنامه های سرگرم کننده و پرمخاطب محسوب می شوند که تنها برای اتلاف وقت روی آنتن نمی روند،بلکه نیت سازندگان این است که به دایره اطلاعات بیننده خود نیز چیزی بیفزایند.

در کشور ایران هم با وجود داشتن پشتوانه قوی و قدیم در ادب و فرهنگ، مسابقاتی از گذشته تاکنون روی آنتن رفته اند که بسیاری از آنها اطلاعات مفیدی را به حافظه مردم منتقل کرده و تعدادی هم آدرس غلط به مخاطبان داده اند.

مطمئنا مسابقاتی که سطح اطلاعات عمومی و ادبی مخاطب را بالا برده و می برند،اتاق فکری پویا و طراح سوالات آگاهی داشته و دارند  که توانسته اند با درصد خیلی کمی از خطا در کار خود موفق باشند.

بنابراین شکی وجود ندارد مسابقاتی که اطلاعات غلط به مخاطب انتقال داده و می دهند،نه اتاق فکر خوبی داشته و دارند و نه طراح سوالات کاربلدی.

مسابقه «دورهمی» مدتی است با حمایت اسپانسری گردن کلفت و دست به جیب تولید و روی آنتن رفته و می رود.بعد از مدتی که این برنامه در کمایی خواسته یا ناخواسته به سر برد،فصل جدید آن در ایام عید پخش شد و می شود.

هرچند که این فصل از مسابقه،واقعا «دورهمی»است! و بگوبخند در آن به راه است و شوخی های با نمک و بی نمک فراوان دهان به دهان می شود،اما سوالاتی نیز برای شرکت کنندگان مطرح می شود که با شوخی و جدی باید به آنها پاسخ دهند.جواب سوالات روشن است و نمی توان پاسخ غلط به آنها داد.

در بخشی از این مسابقه،شرکت کنندگان یا باید به سوالی درباره شعر جواب دهند یا از دیوان حافظ شعری را روخوانی کنند و یا از حافظه خودشان بهره گرفته و شعری را از حفظ بخوانند.

یکی از شرکت کنندگان چنین چیزی را می خواند: «منّت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می رود ممدّ حیات است و چون بر می آید مفرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب».

جالب است که مجری برنامه که خود را علامه دهر می داند و می خواند،آن را به عنوان شعر می پذیرد!چون چنین مجری توانایی آن را شعر محسوب کرده!بر ما که چند دهه است در عرصه ادبیات فارسی پرسه زده و می زنیم،از شدت غفلت محکم روی زانو زده و می گوییم:وای برما که ادعای ادیب بودن داریم،اما تاکنون فکر می کردیم این بخش از «گلستان» سعدی بزرگوار نثر مسجع است!

وای بر حال آن استادان فرهیخته و بزرگواری که در کتابها نوشتند و در کلاس ها در گوش دل ما فرو کردند که این نثر است،نه شعر!

وقتی چنین مجری توانا و باسوادی با هدایت اتاق فکری فرهیخته چنین می گوید،حتما چنین است و غیر آن نخواهد شد!

وقتی ما که مدعی هستیم دچار شک و شبهه شدیم،آیا مخاطبان دلپاک دچار شک نمی شوند؟هرچند که همه با «گلستان» سعدی آشنا هستند، اما مطمئنا وقتی در چنین برنامه ای که از چندین فیلتر گذشته تا به پخش برسد،دچار شک و تردید می شوند،به خصوص اینکه از زیر تیغ تیز نگاه بازبینان پخش صداوسیما نیز گذشته باشد!

این نشان می دهد که مدیران و بازبینان تلویزیون ایران هم از ما و فرهیختگان ادیب ایران پیشرو تر هستند که بعد از گذشت چندین قرن بر ما روشن کردند که این بخش مهم و مشهور «گلستان» سعدی،شعر است،نه نثر!

تازه متوجه شدیم که چرا رییس و مدیران ریزودرشت صداوسیما و حتی مجریان این سازمان مدام شعار می دهند پارسی را حفظ کنیم و همواره در برنامه ها سعی در درست ادا کردن کلمات دارند تا لغات بیگانه به کار نبرند!

در بخشی دیگر از برنامه «دورهمی» مجری توانای این مسابقه که حافظه تاریخی و سینمایی خوبی دارد!بر ما که ادعا داریم بیش از چهل سال است در هوای سینما نفس می کشیم،مکشوف کرد و آگاهی داد که بازیگر سرشناس هالیوودی نامش کریستین بِیل نیست،بلکه کریستین بیل است!خدا می داند تا امروز در کلاس و خارج از کلاس چندبار این نام را اشتباه بر سر زبان آوردیم و به خورد دانشجویان و علاقه مندان سینما دادیم!خدایا ما را بابت این اشتباه سنگین ببخش و طوق حق الناس برگردن مان میفکن!

اگر چنین مسابقاتی که کلا زمین ادبیات،فرهنگ و هنر را شخم زده و همه چیز را بهم می ریزد،ساخته شده و روی آنتن برود،دیری نپاید که کل تاریخ ادبیات،هنر،سینما و فرهنگ ایران زیر و رو، همه چیز دچار تغییر اساسی شده و شکل جدیدی پیدا کند!

خداوند،مدیران،مجریان،بازبینان،طراحان،تهیه کنندگان، کارگردانان، اسپانسران و… صداوسیما را که مدام دنبال تغییر همه چیز هستند تا از تکرار مکررات تاریخ و ادب و هنر جلوگیری کنند،حفظ کرده و سایه سنگین شان را بر سر تلویزیون مستدام بدارد!

 

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 3