دفاع تمام قد مقامهای دولتی از فاطمه معتمدآریا

پس از حضور فاطمه معتمد آریا در کاشان و در حالی که دیروز (جمعه ۹ بهمن) دراین شهر عزای عمومی اعلام شده بود،مسؤلان رسمی دولت به طور بی سابقه ای از این هنرمند برجسته سینما وتلویزیون حمایت کردند.

شامگاه هشتم بهمن ماه ۱۳۹۴ هنگامی که دربهای  سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر  گشوده شد مهمان ویژه ای که برای  تماشای نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» به کارگردانی بانوی هنرمند خانم «ساناز بیان» آمده بود در جمع خبرنگاران حاضر شد و از بانوی هنرمند دیگری تجلیل کرد که این روزها حرفهای زیادی درباهر اش شنیده شده است.این مهمان کسی نبود جز وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی کابینه «حسن روحانی».

علی جنتی در پاسخ به سوال خبرنگار تئاتر ایسنا مبنی بر این‌که با توجه به اتفاقات پیش آمده و اعتراض‌های صورت گرفته پس از حضور معتمدآریا در کاشان، سیاست و واکنش دولت نسبت به این موضوع چیست؟ بیان کرد: در این باره سیاست دولت مشخص است و از هنرمندان حمایت می‌کند، به ویژه خانم فاطمه معتمدآریا که یک هنرمند کاملا شناخته شده، خوش‌نام و برجسته در کشور است و قطعا آنچه پیش آمده را تایید نمی‌کنیم اما به هرحال همه چیز دست دولت نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما رفتارهای خودسرانه ای از برخورد با هنرمندان و کنسرت‌هایی که برگزار می‌کنیم تا برخورد با مراکز دیپلماتیک و آتش‌زدن سفارت عربستان که همه آن‌ را محکوم کردند، شاهد هستیم. این افراد خودسر عوامل پرنفوذ و پرقدرتی هستند و با استفاده از پشتوانه هایشان دارند عمل می کنند. ما حتی در برخی شهرها امکان برگزاری یک کنسرت را هم نداریم هرچند سعی می‌کنیم آن را برگزار کنیم اما به هرحال مشکلات زیاد است.

«علی جنتی»درباره‌ی اتفاقی که برای سالار عقیلی رخ داد که منجر به حذف او از جشنواره موسیقی فجر به دلیل حضور در یکی از شبکه‌های خارجی شده بود، با اشاره به این‌که او مشکلی ندارد، گفت: ایشان آدم سیاسی نبوده که تمام شبکه‌های خارجی را بشناسد و بداند که چه رویکردی دارد او فقط برای اجرای برنامه‌ای در لندن بوده که گفته می‌شود اگر در یک برنامه تلویزیونی حضور داشته باشد مردم متوجه می‌شوند که قرار است برنامه اجرا کند و در آنجا فقط چند کلامی درباره‌ی فرهنگ و هنر ایران صحبت کرده است.

وی درباره‌ این که چطور می‌شود یک هنرمند یک شبکه خارجی فارسی‌زبان را که در رسانه‌ها مطالبی منتشر شده است، نشناسد، افزود: این خیلی هم بعید نیست، چون آدم‌هایی که سیاسی نیستند تمام همت خود را در همان زمینه‌ کاری خود متمرکز می‌کنند و شاید اگر می‌گفتند بی‌بی سی بیشتر متوجه می‌شدند.

در همین حال روز جمعه نهم بهمن نیز سایتهای خبری سخنان مبسوطی از معاون رئیس جمهور درامور زنان وخانواده منتشر کردند که برای اهالی هنر جای امیدواری است.شهیندخت مولاوردی حواشی حضور معتمدآریا در کاشان را حرکتی غیرفرهنگی توصیف و از آن انتقاد کرد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

molaverdi

به گزارش ایسنا به نقل از کانال خبری شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نوشت: چند روزی از حرکت غیرفرهنگی و برخورد توهین‌آمیز و تهاجمی و توام با الفاظ ناشایستی که در شرع و قانون ما مصداق بارز تهمت و افترا محسوب می‌شود با یکی از هنرمندان برجسته و افتخارآفرین کشور که این روزها آوازه هنرنماییش به فراسوی مرزها کشیده شده است در شهر کاشان می گذرد.

وی اضافه کرد:‌ معترضین به حضور بانو فاطمه معتمدآریا که به بهانه نمایش یکی از فیلم‌هایش و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن به آن شهر سفر کرده بود به جای گفت‌وگو زبان خشونت را برگزیدند و خواستار خروج او از کاشان شدند. با تامل در این قضیه و رفتارهایی مشابه که برخی پیشه خود ساخته‌اند، سوال‌های زیادی ذهن را به خود مشغول می کند: آیا نسل های قبل از ما و نیاکانمان چنین رفتاری بر مهمان را روا می‌داشتند؟ ما که در مهمان نوازی هنوز شهره خاص و عام در عالم هستیم به کجا چنین شتابان در حرکتیم؟.

مولاوردی ادامه داد:‌ با کدام مجوز شرعی و قانونی چنین بی محابا یک زن مسلمان ایرانی مورد بی‌احترامی و توهین آن هم تحت لوای دفاع از ارزش‌های دینی قرار می‌گیرد؟ حتی عرف جامعه ایرانی نیز چنین رفتاری را با زنان برنمی تابد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: آیا راه بر معترضین برای شرکت در جلسه بررسی و نقد فیلم بسته بود و نتوانستند مجالی برای طرح دیدگاه‌های خود بیابند یا مصلحت و منفعت و ترجیحشان بر این بوده و است که راه فریاد و خشونت را در پیش گیرند؟ آیا همین رفتارهای دفعی و سلبی (در کنار سایر عوامل) در آینده زمینه ساز خروج تعداد بیشتری از هنرمندان جوان از کشور و پیوستن آنها به شبکه های ماهواره‌ای نخواهد بود؟ و دهها سوال بی پاسخ دیگر.

مولاوردی در پایان تاکید کرد:‌ پسندیده و مطلوب آن است که اعمال ما تبلور و آیینه باورها و اعتقاداتمان باشد. بیاییم با تاسی به آموزه‌های دینی‌مان با عمل خود مردم را به دین خدا دعوت کنیم نه با زبان و شعار؛ که «کونوا دُعاهَ النّاسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم».

گرچه موتور حمایت از هنرمندان در دولت یازدهم  دیر روشن شدهاست اما به نظر می رسد ،مسؤلان بلند پایه دولت این موتور را با قدرت روشن کرده اند و به یاری خدا نیز با قدرت به پیش خواهند برد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

90 − 82 =