درخت تلخ گردو | نقدی بر فیلم درخت گردو ساخته محمد حسین مهدویان

فریده ذاکری

درخت تلخ گردو | نقدی بر فیلم درخت گردو ساخته محمد حسین مهدویان

شناسنامه فیلم درخت گردو

کارگردان : محمد حسین مهدویان|تهیه کننده : سید مصطفی احمدی|نویسنده : ابراهیم امینی، حسین حسنی|بازیگران : پیمان معادی، مینا ساداتی، مهران مدیری، مینو فرشچی و …|مجری طرح و مدیر تولید : محمدرضا منصوری|مدیر فیلمبرداری : هادی بهروز|مدیر پژوهش : محسن جعفرزاده|تدوین : محمد نجاریان|آهنگساز : حبیب خزایی فر
طراح صحنه و لباس : محمدرضا شجاعی|بهزاد جعفرطادی|طراح گریم : شهرام خلج|مدیر صدابرداری : هادی ساعد محکم|جلوه های ویژه میدانی : ایمان کرمیان|جلوه های ویژه بصری : امین پهلوان زاده|کامیار شفیع پور|منشی صحنه : پوریا کاظمی|مدیر روابط عمومی : آریان امیرخان

درخت تلخ گردو | یادداشتی از فریده ذاکری بر فیلم درخت گردو کار محمد حسین مهدویان

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

کردها، انسان‌های خوب و شریفی هستند که در همه ادوار تاریخ به آنها جفا شده و به حق خود نرسیده‌اند، اما این نوع کشتار و نسل‌کشی از طرف رژیم بعث عراق و به سرکردگی صدام در نوبه خودش جزو بزرگ‌ترین جنایات جنگی است.
با توجه به اینکه این فیلم توانایی اکران در خارج ایران را برای نشان دادن مظلومیت کردها دارد انتخاب اقای معادی بسیار درست و سنجیده بوده ولی کاش خانم لیلا حاتمی و اقای شهاب حسینی برای این پروژه انتخاب میشدن که وزن بازیگران بین المللی اش بالا تر بود چه بسا بازیهای بسیار بهتر و درخشان تر از انها می دیدیم به جای اقای مدیری که واقعا هیچ حرفی و هیچ تاثیری در کاراکتر نداشتند و فقط من را یاد اول مارکت می انداخت.

بازی پیمان معادی فراتراز خودش بود نوع گویشش عالی و همینطورهنرنمایی بچه ها … امکانات -فضا و نوع صحنه ها خیلی متناسب بود.. نوع آسیب دیدگی حیوانات هم به نظر من اوج تسلط تیم سازنده بودمخصوصا پرندگان … به هر حال نوع موضوع فیلم به شدت تلخ و تلخ و تلخ بود اشک وبغض کمترین سوغات این فیلم محکم برای تماشاگران خواهد بود درخت گردو تنها فیلمی بود که در مورد مظلومیت قوم کوردها تا کنون دیدم. دیالوگها با زبانهای کوردی و ترکی(با زیرنویس فارسی) و بازی درخشان بازیگران گمنام هم از نکات برجسته فیلم بود. و همچنین خط سیر داستان و بخصوص سکانس پایانی فیلم هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد.

درخت گردو
درخت گردو

مهدویان در فیلم جدید خودساختاری متفاوت برای فیلمبرداری در نظر گرفته است، او برای فیلمبرداری این فیلم از سه فرمت فیلمبرداری هم زمان استفاده کرده است و از آنجایی که داستان فیلم در سه دهه مختلف روایت می‌شود، مهدویان برای دهه ۶۰ از فیلم برداری با فرمت ۱۶ میلیمتری در دهه ۸۰ با استفاده از فرمت ۳۵ میلیمتری و برای دهه ۹۰ از دوربین دیجیتال بهره گرفته است! اتفاقی که تاکنون در سینمای ایران رخ نداده است، جزمرحوم کیارستمی در فیلم طعم گیلاس.
وپیمان معادی بازیگراصلی این فیلم با بازی یکدست و خوبش بی شک یکی از شانس های دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سی و هشتم خواهد بود،
همچنین نباید از موسیقی خوب و تاثیر گذار فیلم غافل بود، موسیقی و کار حبیب خطائی بسیار جذاب وگیرا بود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 48 = 51