داوود فتحعلی بیگی | هفدهمین جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی

داوود فتحعلی بیگی در حاشیه برگزاری هفدهمین جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی در گفتگو با هنرلند از اهداف این جشنواره سخن گفت. گفتگوی همکار ما رحمان کاظمی(رهام)  با این بازیگر و پیشکسوت تئاتر را ملاحظه خواهید کرد.

هنرلند جناب آقای فتحعلی بیگی بفرمایید جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی چه هدفی را دنبال می کند؟

هدف این جشنواره حفظ و اشاعه نمایشهای آئینی و سنتی در کشور بوده و هست.

هنرلند دوره هفدهم چه ویژگی بارزی داشت؟

این دوره هم نگاه پژوهشی داشت و هم نگاه آموزشی،امروز ما افرادی را می بینیم که در این جشنواره شرکت کرده اند که سابقه ی خاصی در نمایشهای آئینی نداشته اند اما رفته رفته به بهانه ی شرکت در این جشنواره رفتند یاد گرفتند، بعضی از پدیده های نمایشی فرهنگ ما را رفته اند بازآفرینی کرده اند و این یک پدیده ای است که به فال نیک می گیریم.

هنرلند استقبال از این دوره جشنواره چگونه بود و چه تعدادی نمایش در بخشهای مختلف شرکت کرده اند؟

در این دوره ۵۵۰ تقاضای نمایش داشتیم برای بخشهای مختلف که ۲۳۰ تقاضا از تهران بود و ۳۲۰ تقاضا از شهرستانها  و اقصی نقاط مختلف کشور در قالبها وشاخه های مختلف اعم از نقالی و پرده خوانی و خیمه شب بازی و روحوضی و جیجی بیجی و صندوق بازی و نمایشهای عروسکی بخشی شبیه خوانی بخشی نمایشهای شادی آور در همه ی این شاخه ها ما متقاضی داشتیم از سراسر کشور و جمع شدن اینجا و در قالب جدول برنامه ها می بینید که هر کدام  براساس شرایطی که برای اجراشان وجود داشته دارند اجرا می کنند. در مجموع این دور ۱۳۰ نمایش در ۱۰ سالن و محوطه ی تئاتر شهر و ۲ پاتوق در حال اجرا هستند.

هنرلند   شما به عنوان یکی از دست اندرکاران این جشنواره وضعیت تئاتر شهرستانها را چگونه می بینید؟

بعضی از شهرستانها آثارشان خیلی خوب بود و پذیرفته شدند، بندرعباس، گرگان، تبریز، یزد، اصفهان، زنجان، در بخش آئینی کرمانشاه دو اثر دارد، گیلان و مازندران کلاً در بخش آیینی از شهرستانها خیلی تقاضا داشتیم.

هنرلند آیا در شهرستانها سالنهای خاصی برای اجرای نمایش آیینی وجود دارد؟

نه در همین تهران هم محل خاصی برای نمایش سنتی و آئینی نداریم. این معضلی است که امیدوارم مسؤلان فرهنگی به آن توجه بکنند و رفته رفته شرایطی را فراهم بکنند که اینگونه آثار در بستر مناسب خودش به نمایش دربیاد.

هنرلند استقبال تماشاگران را چگونه می بینید؟

استقبال تماشاگران که بسیار خوب است  و اصلاً در تمام دوره ها استقبال فوق العاده بوده علتش هم این است که این نمایشها ریشه در فرهنگ و سنت و زندگی مردم ما دارد

هنرلند آقای داوود فتحعلی بیگی از شما تشکر می کنیم و برای هنرمندان این بخش آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 30 = 38