خون خورده, داستان پدران, پسران و ارواح نامقدس

خون خورده, داستان پدران, پسران و ارواح نامقدس

خون خورده, رمان چهارم مهدی یزدانی خرم است که از زمان حال آغاز می شود و از دید راوی در گذشته بعید, ماجرای برادران سوخته را در گذشته نزدیک روایت می کند.

خون خورده داستانی است توامان به ارواح, پسران و والدین – به ویژه مادران – می پردازند و بی شک انتخاب هوشمندانه شهر بیروت و یا آوردن جزئیات ساختار کلیساهای داخلی و خارجی و سر یحیی تعمید دهنده ذهن خواننده را به سمت مسیح (ع) رهنمون می شود.

 و اما مسیح (ع), مقتول مظلوم تاریخ است که فرزندی نداشت, برادران سوخته شاید بازسازی از همین ویژگی مسیح (ع) باشند.
پسرانی که با عشق و برای عشق جان یا روح خویش را از دست داده اند.
 مهدی یزدانی خرم در دوم شهریور سال ۱۳۵۸ در تهران متولد شده. او فارغالتحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع لیسانس از دانشگاه تهران است.

مهدی یزدانی خرم در دوم شهریور سال ۱۳۵۸ در تهران متولد شده. او فارغالتحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع لیسانس از دانشگاه تهران است.

” اولش خون بود… خونی که آرام و کند راه باز می کرد وسط زمختی آسفالت خیابان, می چرخید در میان ابی که رقیقش کرده بود و پخش می شد…”

بعد آتش بود ” تانکر پوسیده تاب نیاورد و ترک خورد و قیرش فوران کرد و رنو آبی عایق شد. گوشتها را سوزاند و استخوانها را قالب گرفت. ذوب ذوب ذوب… حتی بوی گوشت سوخته هم بلند نشد.”

و بعدترش آب ” طاهر سوخته. نام پدر کریم. آخرین چیزی که دیدم نور قرمز بود. بعدش خیس شدم. من کجا هستم؟”

و بعدتر خاک ولی آخرش بازهم آب است که با نام طاهر در می آمیزد, شاید برای پاک کردن اثر خون خوردگی.

این رمان  از دید زیبایی شناختی آثار هنری و تاریخی یادآور سبک نویسندگی نویسندگان شهیر ایتالیایی است و در خلال داستان هنگامی که سبک های معماری مختلف در کلیسا و مکانهای مذهبی روایت می شود خواننده را به تحسین زیبایی مکانهای مذهبی وا می دارد.

هنر و آفرینش هنری, همان چیزی است که همواره تحسین برانگیز است خواه در معماری ساخت دست بشر باشد, خواه در زیبایی زنان که گونه ای از هنرمندی خداوند هستند.

این سبک از ستایش هنر را در آثار نویسندگان بزرگی چون دانته آلگیری یا جاکومو لئوپاردی دیده ایم.

آوردن زنان به عنوان نیرو محرکه برای مردان داستان و بررسی جزئیات هنری کلیسا نشان می دهد, اگرچه این داستان از لحاظ تاریخی سیالیت دارد و استناد تاریخی ندارد – که البته برای این رمان ضرورتی هم ندارد –  ولی از لحاظ هنری کاملا حساب شده روایت می شود.
ایران از دیرباز مهد ادیان گوناگون بوده است و اتحاد بین ادیان چه اسلام چه مسیحیت چه صائبین مندایی و … ضرورتی اجتناب نا پذیر است.

حضور ادیان مختلف در داستان با محوریت کارکترهای مسلمان نشان دهنده یکپارچگی ادیان است, چیزی که در سالهای اخیر اهمیت و پرداختن به آن کمرنگ شده است و ” محسن مفتاح ” کلیدی است درب مدتها بسته شده این همبستگی را , برای خوانندگان می گشاید.

و بیروت زیبا و خیال انگیزآرزوی مشترکی است که منصور سوخته و محسن مفتاح را به وابسته روح هنرمندشان پیوند می دهد.

 شعر و ادبیات, عکاسی از کلیسای بانوی لبنان, زنی با جسم زخمی به نام ماریا مشعلانی شعر زیبایی از نزار قبانی, شاعرعرب را در ذهن تداعی می کند, که نشان دهنده یکپارچگی هنر و ادبیات  در تمام زبانهاست:

” زنانه می خواهمت

 

تا امکان زندگی در سرزمین مان ادامه یابد

 

تا امکان حضور شعر در قرن‌مان ادامه یابد

 

برای این که ستارگان و زمان ادامه یابند

 

و کشتی‌ها و دریا و حروف الفبا ادامه یابند

 

تا تو زن هستی، ما خوبیم

 

زنانه می خواهمت برای این که تمدن زنانه است

 

برای این که شعر زنانه است

 

خوشهٔ گندم زنانه است

 

شیشهٔ عطر زنانه است

 

پاریس در بین شهرها زنانه است

 

و بیروت با زخم‌هایش زنانه باقی می‌ماند

 

به نام آن‌ها که می‌خواهند شعر بنویسند / زن باش

 

به نام آن‌ها که می‌خواهند به عشق بپردازند / زن باش”

 

ریتم یک دست, پرداخت صحیح هنری, کشش و تعلیق به جا , پرهیز از توضیحات اضافه و آوردن کارکترهای غیر ضروری , خون خورده را به رمانی جذاب و تحسین بر انگیز تبدیل است.

خون خورده نوشته مهدی یزدانی خرم در سال ۱۳۹۷ به همت نشر چشمه به چاپ رسید و به سرعت از چاپ اول فراتر رفت.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. امیر می گوید

    شاهکار ادبیات امروز ایران.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 12 =