محمد رضا شجریان ،خسروی آواز ایران از تولد تا امروز

«خسرو آواز ایران» متولد اول مهر ۱۳۱۹ در شهر مشهد است در دهه ی پنجاه موسیقی سنتی ایران با قاری قرآنی آشنا شد که با چهره ای متین وموقر و زمینه ای مذهبی با نام مستعار «سیاوش بیدگانی» با رادیو همکاری می کرد و دعای ربنایش(برخی آیات قرآن ) را در سال ۱۳۵۸ با صوت و مناجات مثنوی افشاری را به صورت بداهه و بدون تمرین به قصد اموزش به هنر جویان برای پخش در لحظه ی افطار  خواند اما رادیو از  همان اجرای خودش استفاده کرد و این دعا به مدت سی سال از اصلی‌ترین برنامه‌های رادیو در ماه رمضان بودند.

«محمدرضا شجریان» دراثنای پیروزی انقلاب اسلامی آثار جاودانه ای را درمسیر حرکت انقلابی مردم کشورمان خلق کرد که زیبا ترین آن را می توان به  تصنیف «سپیده» که به «ایران ای سرای امید» نیز مشهور است اشاره کرد. 

پس از دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری، «محمدرضا شجریان» در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی از وی خواست تا از پخش آثار او در صدا و سیما خودداری کند. وی اعلام کرد سازمان صدا و سیما هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و به حکم قانون و شرع از این سازمان خواسته صدا و آثار او را در هیچ‌یک از واحدهای رادیو و تلویزیون پخش نکند. او در گفتگو با بی‌بی‌سی هم گفت: «در شرایطی که مردم در بهت و حیرت هستند و به گفته آقای «احمدی‌نژاد»، خس و خاشاک به حرکت درآمده‌اند، صدای من در صدا و سیما جایی ندارد. صدای من صدای خس و خاشاک است و همیشه هم برای خس و خاشاک خواهد بود». برخی این حرکت او را تایید کردند اما همین امر باعث شد بخش بزرگی ار نسل جدید از شنیدن آثار فاخر موسیقی ایرانی از رسانه ملی محروم شوند .پس از این اتفاقات بود که صداوسیما تصمیم گرفت حتی پخش دعای ربنای شجریان را  نیز در صدا و سیما ممنوع اعلام کند.

در سال ۱۳۸۹، «محمدرضا شجریان»به همراه گروه «شهناز» یک تور کنسرت جهانی برگزارکرد که دو مورد از این کنسرت‌ها منتشر شد. کنسرت «محمدرضا شجریان» و گروه «شهناز» در دبی و اثر دیگر کنسرتی در لندن .پس از آن استاد کمتر در کنسرتهای موسیقی دیده شد . پس از درگذشت مرحوم همایون خرم، در یک روز سرد زمستانی در تالار وحدت تهران یکی از زیباترین آوازهای استاد را به صورت زنده در مراسم تشییع جنازه این هنرمند پیشکسوت موسیقی شنیدند.از آن پس استاد شجریان کمتر درمجامع پر ازدحام حاضر شدند و از سال ۱۳۹۳ به خبرهای ضدونقیضی درباره بیماری ایشان منتشر میشد اما هیچگاه دوستدارانش نمی خواستند آن را باور کنند تا اینکه در فروردین ۱۳۹۵ استاد با چهره ای متفاوت در برابر دوربین ظاهر شد و نوروز را به هموطنانش تبریک گفت و از آن زمان حانواده ایشان رسما بیماری استاد را اعلام کردند . تصمیم بر آن بود تا استاد روند درمانی خویش را در ایالات متحده آمریکا طی نمایند و این روند تا همین چند روز قبل که همایون پسر بزرگ استاد در پیامی در اینستاگرام خبر بازگشت استاد به ایران را اعلام کرد . وی بعد از شش ماه از انتشار اخبار بیماریش بامداد بیست وشش شهریور به وطن خود باز گشت.

گزارش ایسنا: «علی مرادخانی» معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود این هنرمند را به کشورمان تایید کرد و همچنین گفت:«محمدرضا شجریان» استاد پیشکسوت آواز ایران مدتی بود که دوران درمان بیماری را در آمریکا می‌گذراند و حالا به کشور بازگشته است.

در تیرماه امسال «همایون شجریان» در صفحه اینستاگرام خود نوشت که پدرش پس از پنج‌ ماه اقامت در کشور آمریکا، مرحله اول درمانی خود را سپری کرده است.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

 بیست و شش شهریور «همایون شجریان» نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از بازگشت پدرش خبر داد و نوشت: دوستان گرامی سلام. بامداد امروز پدر به ایران بازگشتند. خدا رو شکر حال ایشان خیلی بهتر از ماه‌های گذشته است. بر همین اساس پزشکان اجازه پرواز دادند و توانستند برای ادامه این دوره به خانه بازگردند تا مراحل بعدی درمانشان فرابرسد. ممنون از لطف و محبت بی‌پایان شما عزیزان که در این روزگار قوت قلب بوده‌اید و هستید. ممنون از همه دوستانی که لحظه به لحظه پیگیری کردند و زحمات را به جان خریدند. سپاسگزار از مسئولان محترمی که تا رسیدن پدر به ایران برای رفع مشکلات سفر از هیچ کمکی دریغ نکردند و آسایش ایشان را فراهم کردند.

او در این متن همچنین آورده بود که «محمدرضا شجریان» در حال حاضر دچار وضعیت ضعف دوران نقاهت است که به گفته پزشکان برای این روش از درمان طبیعی است و پس از گذراندن این دوره، او برای مرحله دوم درمان آماده می‌شود.

در شهریورماه نیز «حمیدرضا نور بخش» مدیرعامل خانه موسیقی از ادامه روند درمانی این هنرمند خبر داده و گفته بود: به گفته تیم پزشکان معالج استاد در آمریکا مرحله نخست شیمی‌درمانی او به پایان رسیده و پس از گذراندن دوران نقاهت، مراحل درمانی‌اش ادامه پیدا می‌کند.
وی اظهار کرده بود: امیدواریم مراحل درمانی این استاد برجسته موسیقی ایران با موفقیت انجام شود و در آینده نزدیک شاهد حضور او در کشور باشیم.

هنرلند و تمامی دوستداران هنرش بی صبرانه منتظره  بازگشت دوباره ی این بزرگمرد به عرصه ی موسیقی را  دارند.

تولدش مبارک و باز گشتش به وطن فرخنده باد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

46 − 36 =