خاطرات مهدی فقیه از جشن هنر شیراز

خاطراتی از جشن هنر شیراز | مهدی فقیه هنرمند پیشکسوت تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون در بیانات مبسوطی به مناسبت انتشار پرونده پنجاهمین سالگرد برگزاری جشن هنر شیراز در فصلنامه سرزمین هنر به نقاط منفی و مثبت  این جشن اشاره کرد.

خاطراتی از جشن هنر شیراز

مهدی فقیه

مهدی فقیه در مراسم رونمایی شماره ۳ و ۴ فصلنامه سرزمین هنر در شیراز در ذکر خاطراتی از جشن هنر شیراز به تئاتر بستور به نویسندگی مشترکشان با «شاپور جورکش» و «منیرو روانی پور» اشاره کرد که با استفاده از داستانهای شاهنامه به صورت تئاتر عروسکی در ارگ کریمخانی شیراز در همان سالها به اجرا درآمده بود. « مهدی فقیه» در این زمینه گفت:

خبرنگار مجله ی لوموند بدون آنکه ما بدانیم در اجرای این تئاتر شرکت داشت و پس از بازگشت به فرانسه، تیتر اول یکی از شماره های این مجله را با عنوان «جشن فراموش شده ی شیراز» انتخاب کرد و درباره نمایش ما خطاب به دست اندرکاران جشن هنر شیراز نوشت: شما که می گردید از کوچه پسکوچه های تئاتر پاریس نمایشی را برای جشن هنر دعوت کنید،چرا  تئاتر شفاف و شیشه ای مهدی فقیه را که از همین شهر است در برنامه های اصلی جشن هنر قرار نمی دهید و به جای آن تئاترهایی را می آورید که با فرهنگ این مردم جور نیست.

هنرمندان شیراز
هنرمندان شیراز

وی با تجلیل از درگذشتگان تئاتر شیراز همچون مرحوم مجید افشاریان و شادروان جمشید اسماعیل خانی به ذکر خاطرات مشترک اجرا با احمد سپاسدار و حبیب دهقان نسب در اجرای نمایش چهار صندوق پرداخت. وی عدم استفاده از هنرمندان شیرازی در جشن هنر و توجه خاص فرخ غفاری به هنر غربی را نقطه ضعف این جشن خواند. وی با اشاره به تلاشهای مرحوم محی الدین لایق و عزت الله انتظامی و علی نصیریان برای انتقال مفاهیم انسانی درکنار هنر تئاتر ، عدم توجه به این نوع از فرهنگ اصیل ایرانی را یکی از مشکلات اصلی جشن هنر دانست.

این مایه تأسف است که با وجود اینکه هنرمندان شیرازی هیچ نقشی در جریان اجرای برنامه های جشن هنر شیراز نداشتند و اجرای این مراسم به طورکلی در رادیو، تلویزیون ملی ایران  به سرپرستی فرخ غفاری انجام می شد ،بعد از انقلاب اسلامی هنرمندان شیراز با این مشکل مواجه شدند که مسؤلان فرهنگی هر کجا ما را می دیدند با طعنه می گفتند باز این جشن هنری ها آمدند! به خوبی به یاد می آورم که ما با دکتر آیت اللهی صحبت کردیم که با توجه به دو دوره تاریخی در مکتب نقاشی شیراز می توانیم دوره ی سوم را در جمهوری اسلامی ایران پایه گذاری کنیم. ایشان این ایده را پذیرفتند و در سفر رهبر انقلاب به شیراز قرار شد این پیشنهاد را مطرح کنند.

در جلسه ای که با عنوان نخبگان فرهنگی علمی و هنری شیراز با رهبری در شیراز داشتند دکتر حبیب الله آیت اللهی به نمایندگی از هنرمندان شیراز این ایده را مطرح کردند و آیت الله خامنه ای این پیشنهاد را یادداشت کردند و در سخنانشان به آن اشاره کردند و گفتند کار خوبی است انجام شود. ما رفتیم آن را پیگیری کنیم مسؤلان مربوطه گفتند دوباره شما جشن هنری ها آمدید اینجا؟ گفتیم آقا هنر نقاشی شیراز یک هنر اسلامی است. ابراهیم در آتش دارد ، آیات و داستانهای قرآنی دارد ، اینها چه ربطی دارد به جشن هنر؟ گفتند نه شما جشن هنری هستید. این جشن هنر واقعاً به هنرمندان شیراز ضربه زد.

من از آقای دباغ سردبیر این نشریه تشکر می کنم که این شماره از فصلنامه ی وزین سرزمین هنر را به جشن هنر اختصاص دادند و عاملی شدند تا درد دل هنرمندان شیراز در مطبوعات ثبت شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

79 − 72 =