حوزه هنری تبلیغات اسلامی رابه میراث فرهنگی واگذارکنید!

حوزه هنری تبلیغات اسلامی را به میراث فرهنگی واگذارکنید |جبار آذین |  از بدو تشکیل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ، ارادت معنوی خاصی به آن داشته و هنوز هم دوستان زیادی در آنجا دارم، با این همه، علاقه و ارادت، هرگز مانع از نقد عملکردهای آن به عنوان یکی از دستگاه های مهم فرهنگی و هنری کشور نشده و گاه با تندترین مقالات و نقدها،کارکرد آن را زیر سؤال برده ام.

این بار نیز نه محتوا و اهداف ارزشی آن – گرچه از آن ها فقط شعارشان مانده است! – که باز همعملکرد آن را با صراحت نقد می کنم. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، طی چهل سال فعالیت،کارنامه ای ناهمسان از نمرات ریز و درشت دارد.

نمره های منفی حوزه هنری تبلیغات اسلامی

بیشترین نمره های ضعیف آن عمدتاً به دو دهه اخیر و سال های نزدیک متعلق است. به گونه ای که حوزه هنری کنونی را به سختی می توان به حوزه هنری دو دهه اول پس از انقلاب ربط داد. صد البته این رخداد بدان معنا نیست که حوزه از اهداف فرهنگی خود عدول کرده است، بلکه مساله اصلی این است که به آنها عمل نکرده است.

حوزه هنری با هزینه ها و امکانات و تسهیلات و انبوه سینماهایی که در اختیار دارد، ضعیف ترین عملکرد را در اغلب حوزه ها داشته است. اگر از چند کتاب شعر و ادبیات و داستان و خاطره نگاری که در هر سازمان مدعی فرهنگ دیگر هم در قالب وظیفه اداری تولید می شود، بگذریم، حوزه هنری در زمینه های تاتر، سینما، موسیقی و رسانه، افزون بر در جا زدن، عقبگرد هم داشته است.

با رفتن بسیاری از هنرمندان حوزوی و پیوستن آن ها به بازار سینما و تأتر و تلویزیون و همچنین مدیریت خط کشی حوزه، امروزه حوزه هنری به موزه هنری و تزیینی تبدیل شده و بد نیست که به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود تا به عنوان آیینه عبرت، محل گردش ملت باشد!

عملکرد ضعیف در سینماداری

به دلیل عملکرد ضعیف و غیر استاندارد در سینماداری، سینماهای حوزه، نامناسب ترین اوضاع را در کشور دارند و این رویداد با ارایه آمار و ارقام اداری و نمایشی! مبتنی برفعال بودن و مشتری داشتن آنها، جمع نمی شود، چرا که بخش اعظم مشتری برنامه ها، مراسم و جشن ها و فیلم ها و نمایش های حوزه دعوتی هستند!

حوزه که در دو دهه اخیر به شیوه مدیریت خط کشی! اداره شده و در سال های اخیر در بخش های مختلف از جمله درسینما، برای سامان یابی سینماها، تولیدفیلم و اکران فیلم ها دست به دامان مافیا شده است، پرونده خود را زیر سؤال برده است.

مدیریت سنتی،خط کشی و عقب مانده، فارغ از نوآوری و خلاقیت و برنامه، عملکرد سالیانه خود را روی کاغذاداری، کلیشه و نقاشی می کند! اینگونه است که حوزه هنری دیروز به موزه هنری امروز تبدیل شده است و باید به میراث فرهنگی ملحق شود!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 6 =