جولان کلاه مخملی‌ها در تلویزیون!

روزگاری کلاه مخملی‌های دستمال به دست در تهران و دیگر شهرستان‌ها جولان می‌دادند. دیری نپایید که پای شان به سینما نیز باز شد و نقش اول فیلم فارسی‌های پیش از انقلاب شدند.

آن دوران کمتر در قاب تنگ در تلویزیون جای می‌گرفتند.به جرات می‌توان گفت داستان حدود نود درصد فیلم فارسی‌های قدیم ایران درباره کلاه مخملی‌ها بود.


این جاهل‌های شهر و محل به دو گروه عمده بامعرفت و بی معرفت تقسیم می‌شدند و حد وسطی بین آنان نبود.مثلاً مرحوم طیب حاج رضایی جزو گروه بامعرفت‌ها بود و دشمن او یعنی رمضان یخی در دسته بی معرفت‌ها جای می‌گرفت.

پس از انقلاب بساط کلاه مخملی‌ها از سینما برچیده شد و فقط در فیلم‌هایی که تاریخ شان به قبل از انقلاب برمی‌گشت خودنمایی می‌کردند، آن هم برای تقبیح آنان بوده، نه تمجید.

تغیر نام تلویزیون ملی ایران پس از انقلاب به صدا وسیما:

دیری از انقلاب نگذشته بود که توسط برخی از تهیه کنندگان، فیلم فارسی دوباره به سینمای ایران بازگشت و کلاه مخملی‌ها باز محبوب بعضی از کارگردانان شدند.امروز نیز همانان با تیپی جدید و داستان‌هایی شبیه در سینما صاحب جاپایی محکم شده اند.
پس از انقلاب، تلویزیون ملی ایران به صدا و سیما تغییر نام داد و همواره درصدد زدودن ذهن مردم از تاریخ معاصر پیش از انقلاب بود.بنابراین کلاه مخملی‌ها جایی در آن نداشتند، مگر برای تحقیر و تحمیق!

طولی نکشید که کلاه مخملی‌ها با سلام و صلوات وارد صدا و سیما شده و عنان سریال‌ها را در دست گرفتند.

این بار، نه برای تحقیر و تحمیق، بلکه به عنوان سمبل‌های معرفت!

تا کنون مجموعه‌های زیادی در تلویزیون جمهوری اسلامی‌ایران تولید و روی آنتن رفته که محور آن جاهلان بامعرفت و بی معرفت بوده اند!

حضور کلاه مخملی‌ها در رمضان:

در اولین روز ماه رمضان امسال نیزتلویزیون، پس از افطار مردم روزه دار، کلاه مخملی‌های جدید و بی هویت خود را به زور مهمان خانه‌های مردم کرد تا در این ایام مبارک درس معرفت به آنان دهند!

از نظر نگارنده، کلاه مخملی‌ها نیز جزو این جامعه هستند و حق دارند مانند همه روی آنتن بروند، منتهی نه از نوع بی هویت و دروغین!
دوران این جاهلان گذشته و هرگز نمی‌توان مانند آنان را در فیلم‌ها به تصویر کشید، مگر توسط کارگردانان با تجربه ای که آن برهه تاریخی را درک کرده و می‌شناسند.

مردان گذشته دارای خیر خواهی و دین:

اغلب بارفروشان تهران، در گذشته مردانی وطن پرست، دیندار و خیر بودند که تکیه گاه مردم محسوب می‌شدند، نمونه بارز و مبارز آنان حاج اسماعیل رضایی بود که در معرفت و دیانت زبانزد بود.

مرحوم طیب حاج رضایی با ارشاد‌های وی در زندگی خویش تغییر رویه داد و تا پای جان روی آن ایستاد.

حاج اسماعیل که بود؟!

حاج اسماعیل کسی بود که با ساخت خانه، پیدا کردن شوهر و ایجاد شغل، به بسیاری از روسپیان کمک کرد تا از این منجلاب رهایی یابند.

سریال برادر جان از جاهل منش‌ها فقط سیبل شان را به نمایش گذاشت:

شخصیت‌های جاهل منش و بی کلاه و دستمال سریال «برادرجان» از کلاه مخملی‌های اصیل فقط سبیل شان را به ارث برده و از هویت آنان تهی هستند.

سریال برادر جان

این جاهل‌های نوین، به جای بر سرگذاشتن کلاه، پوشیدن کت و شلوار مشکی، بر تن کردن پیراهن سفید و چرخاندن دستمال در دست، کت و شلواری رنگین، پیراهنی بد رنگ یا کاپشن بر تن دارند.
آنان فقط سعی می‌کنند لهجه ای مشابه را در دهان بچرخانند و بیرون بریزند که حاصل دست نویسنده این مجموعه است.

آنچه از پخش دو قسمت آغازین مجموعه «برادرجان» به دست می‌آید، فاش شدن این مهم است که تهیه کننده، کارگردان و نویسنده آن، حتی کمترین آشنایی را با صنف بارفروش و حجره داران ندارند.

کل سواد آنان در این زمینه محدود شده به آرشیو فیلم فارسی‌های پیش از انقلاب! هیچ کدام از آنان بارفروشان قدیم را درک نکرده و ندیده اند، برای همین است که مانند همیشه کلیشه را پیشه کرده اند.

کلیشه کاری نویسندگان :

کلیشه به معنای تکرار نیست، بلکه زمانی ظهور و بروز پیدا می‌کند که نویسنده درباره ناشناخته‌ها و نادیده‌ها بنویسد و کارگردان بسازد!

مگر تمام بارفروش‌ها مانند هم حرف می‌زنند و عمل می‌کنند که نویسنده و کارگردان همه را به یک چشم می‌بینند؟
ای کاش نویسنده قبل از نوشتن، لااقل سری به میدان تره بار می‌زد و بارفروشان را از نزدیک مشاهده می‌کرد.

مدیران صداوسیما از یک سو مدعی هستند که قصد دارند برنامه‌هایی تمیز و با هویت تولید کرده و روی آنتن بفرستند و از دیگر سو دست به دامان کلاه مخملی‌ها می‌شوند تا لمپنیزم را تبلیغ کنند! گویا آنان، آنچه را که می‌گویند باور ندارند.

این نشان از بی دانشی برخی از مدیران تلویزیون دارد که حتی با مردم ایران زمین و فرهنگ آن نیز بیگانه اند.معلوم نیست سریال تولید برنامه‌ها و مجموعه‌های بی هویت و ضعیف تا کی می‌خواهد در تلویزیون ادامه پیدا کند؟

هر روز به جای اینکه یک گام به جلو بردارند، یک قدم به عقب می‌روند.برای همین است که مخاطبان این رسانه مهم، مدام در حال ریزش است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.