جهان اندوهناک و مخفی شده در کیک لیمویی | اندوه به خصوص کیک لیمویی

نقد و بررسی رمان اندوه به خصوص کیک لیمویی نوشته ایمی بندر

ایمی بندر نویسنده و رمان‌نویس اهل ایالات متحده آمریکا است. شهرت او بیشتر به خاطر خلق پیرنگ‌ها و شخصیت‌های فرا واقع‌گرا است. اولین مجوعه داستانش در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.و دومین کتاب با نام ” اندوه به خصوص کیک لیمویی” یکی ازآثار پرفروش اخیر نیویورک تایمز و اولین اثر این نویسنده است که به فارسی منتشر می‌شود.

ایمی بندر دکترای ادبیات و نوشتار خلاقانه دارد. او استاد خلق داستان های فراواقعی است و شخصیت های داستان‌هایش اغلب ادم هایی با توانایی های خارق العاده هستند.رمان اندوه به‌خصوص کیک لیمویی هم از این جهت در میان آثار بندر جایگاهی ویژه دارد

رزی با خوردن یک تکه کیک لیمویی ناگهان به دنیای پشت هر غذا راه پیدا می‌کند. از احساسات کشاورزانی که مواد اولیه را تولید می‌کنند گرفته تا فروشندگان و آشپزها و حمل کنندگان موادغذایی.
رزی حالا می‌توانند اسرار زیادی را درباره غذاها بفهمد. غم، شادی، حسرت، امید، وفاداری و…..اما این وضعیت باعث می‌شود اندوه عجیبی به دلش راه پیدا کند و دچار چالش‌هایی شود.

این کشف رزی را متوجه این موضوع می کند که اطرافیانش تا چه حد برای پذیرفته شدن در اجتماع نقاب بر چهره می زنند, حتی نزدیکترین اطرافیانش مثلا مادرشزیرا رزی با خوردن کیک لیمویی مخصوص تولدش پیام مادر را دریافت می کند:

“به من کمک کن, من خوشحال نیستم. و حالا رزی برای آنکه همچنان شخصیت مورد پذیرشی در جامعه داشته باشد؛ با انکار توانایی و احساساتش ویژه اش دست به تایید نقابهای دروغین دیگران می زند.”

رُزی کاراکتر اصلی داستان کیک لیمویی

کاراکتر اصلی داستان دختر بچه ای است دوست داشتنی که مدام به دنبال عشق و توجه اطرافیان است.و بعد از نه سالگی چون توانایی درک احساسات اطرافیان از روی دست پختشان را پیدا می کند دیگر نمی تواند مانند سابق از غذا خوردن لذت ببرد بنابراین تنها در حد زنده ماندن تغذیه می کند، اگرچه در نهایت به توصیه یکی از دوستانش بر آن می شود تا از توانایی اش استفاده مناسبی بکند.

فضای داستان کیک لیمویی را می توان به طور کلی در فضای رئالیسم جادویی قرار داد اگرچه سورئالهای فراوانی همچون ذائقه خاص رزی, توانایی ناپدید شدن جوزف برادر رزی و …نیز در داستان هست.خانواده رزی در مجموع خانواده معمولی ای نیست و همین باعث می شود این خانواده نمادی از بخش جدایی ناپذیر و غیر عادی جامعه تلقی شود.

پدری که از ورود به بیمارستان خودداری می کند حتی برای تولد فرزندانش در پیاده روی مقابل بیمارستان منتظر می ماند.جوزف که از دید معلمانش پسری نابغه است و به تدریج در داستان ناپدید می شود.

گویی این کتاب نمونه امروزی شده داستانهای دی جی سلینجر است. روابط خواهر برادری رز و جوزف یاد آور رابطه “زویی و فرانی” و یا “هولدن و خواهر کوچکش” است.تنها شخصیت عادی داستان که در همه حال یاری گر و همراه این خانواده است, تنها دوست جوزف, جورج است.اوست که با رواشناختی حین خوردن غذاها توانایی جدید رز را تایید می کند.

جورج تنها کسی است که واقعا و صمیمانه پناهگاه رز در طی سالیان است و به رز کمک می کند ناپدید شدن برادرش را مخفی نگه دارد و اینگونه به بقای خانواده کمک کند.”اوتیسم” و دیگر طیف های مشکلات ذهنی آن چیزی است که ایمی بندر در داستانش مورد توجه قرار داده است.

شاه کلید داستان کیک لیمویی

جوزف شاه کلیدی است که یک شخصیت اوتیستیک را به ذهن خواننده متبادر می کند.داستان به گونه ای مطرح می شود که خوانندگان بتوانند خود را به جای خانواده رزی بگذارند و از دریچه ذهن آنها ببیند هر اتفاق ابتدایی و عادی مثل غذا خوردن تا چه حد برای افرادی با مغز متفاوت شکنجه آور خواهد بود.

رئالیسم جادویی جاری درداستان همدلی و هم نوعی چشمگیری را ایجاد می کند.اندوه به خصوص کیک لیمویی داستانی نیست که در خوانش اول پیام خود را منتقل کند, اما با فاصله گرفتن و کمی تفکر پیرامون داستان می توانیم جزئیات کلیدی داستان را دریابیم. و دریافت این جزئیات هدیه با ارزشی است که کتاب به ما می دهد.

این داستان غم انگیز و عجیب روایتگر زندگی و دیدگاه بسیاری از انسانهایی است که از لحاظ ذهنی با سایرین متفاوت هستند.رمان «اندوه به‌خصوص کیک لیمویی» نوشته ایمی بندر با ترجمه لیلا حیدری توسط نشر خزه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

89 − = 80