پایان جشنواره جنجالی و کارهائی که اکنون باید انجام شود

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی پایان یافت که تا لحظه آخر هم اعتراض و جنجال این واقعه مهم هنری را رها نکرد. وبسایت هنرلند به عنوان وبسایت تحلیلی و انتقادی جامعه فرهنگی هنری کشور در طول ایام برگزاری این جشنواره جنجالی صرفا به نقد و تحلیل فیلمهای مختلف پرداخت و خواهد پرداخت و اطلاع رسانی درباره خبرهای حاشیه ای را خارج از اهداف و اولویتهای خویش تلقی کرد و می‌کند اما اکنون که جشنواره به پایان رسیده است وقت آن است که اشاره ای به این رخدادهای غیر متعارف در جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.

مهم ترین چالش سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از اعلام زود هنگام اسامی‌کاندیداهای سیمرغ بلورین رشته‌های مختلف آغاز شد. با اعلام اسامی‌این کاندیداها بسیاری از سینماگران و منتقدان تعجب خویش را از خالی ماندن دست آثار سینماگران با تجربه از راهیابی به جمع کاندیداهای دریافت سیمرغ بلورین ابراز کردند. اگر بخواهیم از سایر چالشهای این دوره از جشنواره نام ببریم فهرست بلند بالائی تهیه می‌شود که برخی از آنها با دوره‌های دیگر همپوشانی دارد مانند نحوه توزیع کارتهای سهمیه مطبوعات و فعالان سینمایی و حواشی آن اما برخی منحصر به همین دوره بوده است . به طور کلی این چالشها به دو دسته تقسیم می‌شود:

دسته اول:چالشهای اجرائی

۱- استفاده از یک سایت نامعتبر برای فروش آنلاین بلیطهای جشنواره : منظور از نامعتبر دراینجا عدم آمادگی فنی و زیرساختهای لازم برای فروش بلیط در سینماهای تهران بودکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، آماده نبودن این زیرساختها در سایت مذکور نشان دهنده عدم اعتبار این سایت است که در همان اولین گامهای اجرایی در ذوق طرفداران جشنواره زد.

۲- عدم امکان استفاده دانشجویان از تخفیف بلیط جشنواره در این دوره ، درحالی که در دوره‌های گذشته دانشجویان می‌توانستند در مرحله پیش فروش بلیطها از تخفیف ۵۰ درصدی هم برخوردار شوند که این کار در این دوره محقق نشده بود.

۳- علی رغم متانت و صبر و حوصله مدیر روابط عمومی‌و اغلب همکاران ایشان ، برخی از مأموران و متصدیان به کار گرفته شده در سالنهای نمایش دهنده  فیلمها و حتی دو سالن اصلی(کاخ جشنواره و پردیس چهارسو) با برخوردی غیر مؤدبانه و غیر فرهنگی سبب آزرده خاطر شدن مردم و هنرمندان مختلف شدند.

۴- ویدئوهای منتشر شده از نحوه برخورد مجری جلسه پرسش و پاسخ با برخی از خبرنگاران و لحن تند و عتاب آمیز حتی اگر خبرنگار بعداز پایان وقت پرسشی را مطرح نماید نباید با برخورد غیر مؤدبانه و لحنی تحکم آمیز با وی برخورد شود.

دسته دوم چالشهای داوری:

دراین بخش مشکلات زیادی به چشم می‌خورد که در روزهای اخیر صفحات وب و مطبوعات را پر کرده بود که مهمترین آنها درخصوص اعلام کاندیداها و متعاقب آن برندگان سیمرغ بلورین جشنواره بود و می‌توان به شرح ذیل به آنها اشاره کرد:

۱- اعلام نام فلیمی‌که موسیقی متن نداشت درمیان کاندیداهای بخش سیمرغ

۲- اعلام نام فیلمی‌که جلوه ویژه بصری خاصی نداشت  درمیان کاندیداهای بخش سیمرغ

۳- اعلام نام فیلمی‌که با استفاده از کارت تهیه کنندگی یک تهیه کننده توسط مجری طرح بدون حضور تهیه کننده در هنگام صبط فیلم صورت گرفته بود درمیان کاندیداهای بخش سیمرغ

۴-انصراف برخی از کاندیداهای بخش سیمرغ از ادامه مسابقه

۵-اعلام غیر متعارف آرای مردمی‌فیلمها و شائبه مهندسی انتخاب فیلم برتر از نگاه تماشاگران

دسته سوم چالشهای رسانه ای:

۱- هجمه سنگین برنامه تلویزیونی ” هفت ” به هیئت داوران و آرا و نظرات ایشان

۲- طرح ماجرای دو تابعیتی بودن دبیر و برخی از اعضای هیئت داوران جشنواره

۳- کشاندن پای مجلس و کمیسون فرهنگی به اختلافات پیش آمده در بخش داوری  و تشکیل کمیته ای از سوی وزیر برای بررسی

۴- حضور کم رنگ و بی رمق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در این جشنواره وترک مراسم اختتامیه پیش از اهدای جوایز به دلیل تداخل در برنامه‌های دیگر!

در کنار این سه دسته چالشی که برشمردیم باید به سختی کار معاون سینمائی وزارت ارشاد نیز اشاره کنیم که تقریبا در تمام این چالشها یک سر دعوا بود و باید از خود و عملکرد دبیر واعضای هیئت داوران دفاع می‌کرد . اما از همان ابتدا بنا را بر تایید صددرصدی فعالیت افراد مذکور گذاشتن کار رابرای ایشان بسیار سخت و دشوار کرده بود و دیده‌های منصف را از این حمایتها که گاهی ضرورتی نداشت فروبست . شاید بهترین کار و برنده اصلی را باید دبیر جشنواره دانست که با کنار کشیدن خود از این مجادلات با نرمی‌وانعطاف بیشتری به موضوع برخورد کرد و حتی در قضیه افتضاح به وجود آمده در پیش فروش بلیطهای جشنواره با یک عذر خواهی رسمی‌تمام منتقدان را خلع سلاح کرد. اکنون هیچ کس نمی‌پرسد چه هزینه ای  واز کجا صرف طراحی سایتی شد که حتی یک ساعت هم نتوانست پاسخگوی نیاز کاربران پرشمار خود باشد . او حتی ترجیح داد از کنار اخباری مبتنی بر دوتابعیتی بودن خود و تعدادی از داوران جشنواره نیز ساکت و خاموش بگذرد و تقریبا در هیچ موضوعی خود را درگیر نسازد . شاید روحیه دکتر ایوبی برای پاسخگوئی این امکان را به طوربهینه برای محمد حیدری فراهم ساخت که به جز مراسم رسمی‌و بی حاشیه با کمترین درگیری با رسانه‌ها و افکارعمومی‌کار خود را به پایان برساند. البته مدیریت ملایم و شایسته تقدیر مسعود نجفی  به عنوان مدیر روابط عمومی‌جشنواره نیز به این مهم کمک بسیاری کرد.

به هرحال این جشنواره جنجالی به پایان رسیده است اما شایسته است برای رفع نارسایی‌های موجود ومشکلات فراروی سینماگران و سنما دوستان کشور تا دیر نشده در اولین فرصت نقد عملکرد جشنواره در دستور کار قرارگیرد و تشکیل کمیته مورد نظر وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی‌به یک مسأله عادی و طبق روال تلقی نگردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.