جایزه میرزا تعلق می گیرد به بهروز افخمی یا ناصر تقوایی؟!

تاکنون چند نفر نقش میرزا کوچک خان را بازی کرده اند،اما تنها کسی که توانست هیبت،قدرت،جسارت و لطافت میرزا را به تماشا بگذارد علیرضا مجلل بود.

جایزه میرزا تعلق می گیرد به بهروز افخمی یا ناصر تقوایی؟!سیدرضا اورنگ|سرزمین هنر|تلویزیون

باشگاه خبرنگاران جوان: در پایان آیین کنگره میرزا کوچک جنگلی، جایزه سال میرزا به بهروز افخمی کارگردان سریال میرزا کوچک اهدا شد.

سریال «کوچک جنگلی» که در دهه ۶۰ تولید شد و روی آنتن رفت،بی شک یکی از تاثیرگذارترین مجموعه های تاریخی است که در ایران ساخته شده.

همه می دانند که طراح و نویسنده این سریال ناصر تقوایی است،اما به علل مختلف که جای بیان آن نیست،«کوچک جنگلی» را از وی گرفتند تا یکی از مسوولان آن دوران صداوسیما،یعنی بهروز افخمی آن را بسازد و جزو افتخارات خود محسوب کند.

مطمئنا ناصر تقوایی با عقبه ای که داشت بهترین فرد برای ساخت مجموعه «کوچک جنگلی» بود.وی می دانست باید فردی را برای فیلمبرداری آن انتخاب کند که به بهترین وجه از عهده کار برآید،برای همین انگشت روی نام نعمت حقیقی گذاشت، فیلمبرداری که کارنامه درخشانش در سینما نشان از توانایی او داشت.

فرد دیگر بازیگر توانمند تئاتر علیرضا مجلل بود که سابقه قابل توجهی در عرصه بازیگری داشت.تاکنون چند نفر نقش میرزا کوچک خان را بازی کرده اند،اما تنها کسی که توانست هیبت،قدرت،جسارت و لطافت میرزا را به تماشا بگذارد علیرضا مجلل بود.

هرچند عوامل و بازیگران دیگر نیز در تولید «کوچک جنگلی» نقش بسزایی داشتند،اما شکی وجود نداشت و ندارد که فیلمبرداری نعمت حقیقی و بازی علیرضا مجلل فاکتورهای مهم موفقیت و ماندگار شدن این سریال پرطرفدار بودند.نقش آنان از نقش کارگردان،یعنی بهروز افخمی تازه کار بسیار پررنگ تر بود.

قصد نداریم زحمات افخمی را نادیده بگیریم،اما انصاف ندیده و نمی بینیم که به راحتی از روی نام بزرگی چون ناصر تقوایی بگذریم.وی طراح و نویسنده کوچک جنگلی است،حتی گفته شده پیش از جابه جایی کارگردان،وی حدود ۵۰ دقیقه از کار را کلید زده بود.به این ترتیب یعنی پایه کار انجام شده و ساختار آن مشخص بود.

نقش بهروز افخمی در تولید این سریال را به عنوان منتقد منصف نیز نمی توانیم نادیده بگیریم،اما اعتقاد داریم که جایزه میرزا باید ابتدا به تقوایی ،حقیقی و مجلل اهدا می شد.

ای کاش مسوولان کنگره میرزا کوچک جنگلی زحمات ناصر تقوایی،نعمت حقیقی و علیرضا مجلل را نیز قدر می دانستند.زیرا اگر این سه نفر نبودند،سریال «کوچک جنگلی» هرگز چنین موفقیتی را کسب نمی کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

83 − = 78