تکرار بدعت رسانه ای

عدم پخش سریال «معمای شاه» در روز جمعه ۲۱ اسفندماه از شبکه اول سیما و برنامه تقویم تاریخ در روز شنبه ۲۲ اسفند۱۳۹۴ از رادیو ایران نشان می دهد که برنامه های عادی صداوسیما دچار تغییراتی شده اند!

درحالی که آئین نامه های پخش برنامه های ویژه سوگواری معصومین (ع) در طول سی وهفت سال گذشته پس از انقلاب اسلامی،به جز درباره سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) دربقیه موارد دال بر قطع موسیقی در روز شهادت این بزرگان است ،صداوسیما باردیگر از دو روز قبل از سالگرد شهادت حضرت زهرا(س) برنامه های ویژه عزاداری پخش می نماید.

این رخداد را که می توان نوعی بدعت رسانه ای تلقی کرد نشان می دهد ضوابط پخش این برنامه ها در دوره ریاست دکتر سرافراز درباره مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) تغییرکرده است. امسال از جمله سالهائی است که براثر گردش ماههای قمری در یک سال دوبار سوم جمادی الثانی در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی تکرار شده است. بار اول فروردین ۱۳۹۴ و اکنون نیز در روزهای پایانی سال مجددا همین مناسبت را به سوگ می نشینیم.

فارغ از جایگاه رفیع ائمه و معصومین علیهم السلام وضرورت پاسداری از ارزشهای اسلامی ،قطع برنامه های عادی و به خصوص جایگزینی موسیقی سنگین به جای موسیقی معمولی از دو روز قبل از سالروز شهادت حضرت زهرا(س) نشانگر نوعی بدعت رسانه ای است که ضرورت آن مشخص نیست.

مردم شریف ایران اسلامی نشان داده اند ارادت و توسل ایشان به ائمه معصومین وبانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه طاهره(ع) یک باور قلبی  است که با خلوص نیت همراه و با هیچ چیز عوض نمی شود ،اما آیا می توان قطع برنامه های معمولی از رادیو وتلویزیون و تأکید صداو سیما به برپائی عزا در روزهائی غیراز شهادت معصومین (ع) را نیز یک اقدام  خالصانه  تلقی کرد؟ ایا این بدعت رسانه ای باعث تعظیم شعائر دینی می شود؟ و آیا ازاساس اینگونه اقدامات در راستای فرهنگ سازی دینی محسوب می شود؟

«هنرلند» پیش ازاین درمقاله ای به این موضوع پرداخته است ،که دراینجا برای اطلاع بیشتر خوانندگان ومخاطبان عزیز لینک مقاله ی قبلی را برای استفاده واستحضار تقدیم می نماید. امیداست این موضوع از سوی دوستداران فرهنگ اسلامی به خصوص مدیران وسیاستگذاران فرهنگی مورد مطالعه ودقت نظر قرارگیرد.

برای خواندن مقاله برروی این لینک ،کلیک کنید:مقاله بدعت رسانه ای 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محسن می گوید

    کاملا موافقم و این مسئله اتفاقا ذهن من رو هم مدتی پیش درگیر کرده بود که دست آخر هم نتوانستم ارتباطی بین “احترام به شان و منزلت معصومین (ع)” و به تعبیر شما این “بدعت رسانه ای” برقرار کنم !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

37 − 34 =