تشکیل کارگروه توسعه روش‌های نوین تولید فیلم، بازی جدید بنیاد فارابی!

سید رضا اورنگ

بنیاد فارابی به عنوان قدیمی ترین بنیاد سینمایی کشور بعد از انقلاب اسلامی نقش مهمی در تصمیمات سینمایی کشور داشته است. آنچه می خوانید نگاهی تحلیلی و کارشناسی است به اقدام اخیر این بنیاد در تشکیل کارگروه توسعه روشهای نوین تولید فیلم

سینما در کشورهای پیشرفته، به خصوص هالیوود، همواره با طراحی و اجرای روش های جدید و مفید،قدم در راه توسعه گذاشته و می گذارد.
با گذشت زمان ،دیدگاه و ذائقه مخاطبان تغییر پیدا کرده و می کند.کمپانی های بزرگ فیلمسازی در هالیوود و سایر کشورهای صاحب سینما،این مهم را به خوبی درک کرده و همیشه مطابق زمان پیش رفته اند تا مخاطبان خود را از دست ندهند.
استفاده از روش های نوین برای توسعه سینما،امری بدیهی است که همواره در جهان مد نظر بوده و هست.بنابراین برای اجرای آن ،احتیاجی به تشکیل کارگروه و ایجاد دست اندازهای اداری نیست.

تشکیل کارگروه توسعه روش های نوین تولید فیلم توسط بنیاد فارابی ، چه معنایی می دهد؟

یعنی تا امروز تولید فیلم در سینمای ایران،نوین نبوده و با متد پنجاه سال پیش انجام می شده؟!

به نقل از بنیاد فارابی،مهمترین اهداف این کارگروه عبارت است از نظارت بر تدوین نقشه راه برای توسعه فناوری‌های نوین در حوزه فیلمسازی، نهادینه کردن روش‌های استاندارد در روند فیلمسازی در مراحل پیش تولید، فرهنگ‌سازی در بین مشاغل خلاق فیلمسازی برای استفاده از فناوری‌های نوین در تولید فیلم با بهره‌گیری از انواع رسانه‌ها از جمله نشریات الکتریکی و یا سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و…، برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها به منظور آشنایی عوامل موثر فیلمسازی با استفاده از کارشناسان داخلی و خارجی، شناسایی نیروهای توانمند در حوزه فناوری های نوین به ویژه VFX و CGI و برنامه ریزی برای رشد و پرورش آن و نظارت و ارزیابی بر روند تولید فیلم برای حصول اطمینان از اجرای دستورالعمل‌های صادره از طرف کارگروه.

این اهدافی که عنوان شد،باید همیشه در عرصه فیلمسازی به کار گرفته شود و چیز جدیدی نیست که برای آن کارگروه تشکیل داد و حکم انتصاب نوشت! این کاری است روتین که مدیران سینمایی وزارت ارشاد باید انجام می دادند،اگر به این مسائل در سینمای ما تا کنون توجه نشده، تقصیر آن برگردن مدیران است.

عقب افتادگی سینمای ایران از جهان دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایلش درجا زدن و با متد روز دنیا حرکت نکردن است.

تعامل ایران با سینمای جهان،به ویژه هالیوود به صفر رسیده است.سال هاست که مخاطبان ایرانی از دیدن فیلم های خوب خارجی محروم هستند.
وقتی نسل جوان فرصت ندارد یک فیلم خارجی روی پرده ببیند،چطور انتظار داریم کارگردان ها،به خصوص جوان ترها با متد روز دنیا آشنا شوند؟!

آیا با تشکیل یک کارگروه که معلوم نیست اعضایش توان انجام این کار را دارند،می توان روش نوین را به نسل امروز دیکته کرد؟!

کارگروه های مختلفی تا کنون در کشور تشکیل شده اند،اما هنوز هیچ کارگروهی داشته ها و دریافت های خود را علنی نکرده است. برای کار روتین تولید فیلم چرا باید کارگروه تشکیل داد؟ کدام کارگروهی تا کنون در ایران موفق بوده و به اهدافی رسیده؟

تشکیل این کارگروه بیشتر به یک بازی و بیلان اداری می ماند تا کمک به تولید فیلم. این نوع کارها فقط هدر دادن بودجه است.برای پیشرفت سینمای ایران احتیاجی به این بازی های نیست.اگر همتی واقعی و عشقی حقیقی در وجود مدیران سینمایی و فرهنگی ایران بود،تا کنون پیشرفت قابل توجهی در عرصه هنر دنیا داشتیم.

سینما نباید با دستور اداری، اداره شود.
سینمای ایران کسانی را می خواهد که با تمام وجود آستین ها را بالا زده و به اعتلای سینمای ایران بیندیشند.
امید داریم مدیران بنیاد فارابی و سازمان سینمایی،به جای تشکیل کارگروه های غیر کاربردی و انتصاب های آنچنانی،سرشان به کار خودشان باشد و کار را به کاردان بسپارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 1