نامه وارده: مرگ کیارستمی تست خودشناسی پزشکی است.

آنچه می خوانید نامه سرگشاده یک هنرمنداست که به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی خطاب به وزیر محترم بهداشت نوشته شده است و دراختیار هنرلند قرارگرفته است.

سخنی با عزیزترین و مردمی ترین وزیر بهداشتی که میشناسم

سلام بر دکتر هاشمی

بزرگواری که اگر بگوییم انتخابی بر اساس شایسته سالاری  شده ، بیراه نگفته ایم.عزیزی که از جنس بهداشت است و طبق نظر سنجی یکی از سایت های معتبر خبری دومین وزیر موفق از دید مردم.

آقای دکتر خدا قوت

واما موضوعی که اجازه داد با شما سخن بگویم شخصیت والا و نقد پذیری و انصافی ست که از حضرتعالی سراغ داریم.

پس رخصت آقای دکتر

امروز ۱۴۲روز است که از ورود استاد کیارستمی به بیمارستان جم گذشته است ودقیقا ۲۵روز از فوت تلخ و ناگوار ایشان. اگر بخواهیم نقاط اشتراکی بین هنرمندان و پزشکان بیابیم پس :
باید پذیرفت که هر دو قشر هنرمند و پزشک  از طبقه تحصیلکرده و روشنفکران جامعه میباشند .باید این تعریف را بپذیریم که هر دو قشر درمانگر جامعه هستند . پس همکارند. یکی درمان جسم میکند وآن دیگری درمان روح . با اندکی تامل پی به رابطه تنگاتنگ این دو صنف می بریم که در بعضی از موارد به نقطه مشترک میرسد و مکمل یکدیگر میشوند. حتما واژه تئاتر درمانی موسیقی درمانی و….را شنیده اید .
با این مقدمه ، نکته ای که میبایست اتفاق می افتاد برخورد با این حادثه و برایند آن (عبرت های گرفته شده ،بخوانید مقررات پیشگیری از حوادث مشابه) می بود که باعث بسی تاسف …..

تاسف از اینکه  باید گفت ، هر روزی که از ماجرا میگذرد عمق فاجعه بیشتر میشود.و درمان آن سخت تر.
بنا به شنیده ها یک پزشک در عمل جراحی خود اشتباه سهوی داشته است و به نوعی این کوتاهی را با مسافرت خود به خارج از کشور تکمیل میکند.و آن فاجعه رخ میدهد که بعد از چند مدت بهبودی نسبی حاصل و متاسفانه در خارج از کشور جناب کیارستمی فوت مینمایند.
صحبت از عباس کیا رستمی  است. پرافتخارترین هنرمند ایران در عرصه هنر امروزجهان ، کسی که مایه مباهات جامعه هنری ایران بود. کسی که به گفته  بزرگان سینما،  سینما را از زوال نجات داد (مارتین اسکورسیزی)
حالا این شخص احتمالا  بعلت بی تدبیری پزشک معالج خود می میرد…

آقای دکتر
موضعگیری جامعه پزشکی درباره کمکاری همکارشان چه بود؟
پزشکان میگویند که گلبول های سفید وظیفه برخورد با ویروس ها و میکروب ها را در بدن بعهده دارند(در این مقال خطا تعبیر شود)و اما شمائیکه واژه پزشک را با خود یدک میکشید ،جامعه پزشکی ایران زمین

گلبول های سفیدتان در باره این خطا چه واکنشی از خود نشان داد؟
مبادا که ویروس ها و میکروبها نسبت به واکنش های شما مقاوم شده اند و از دست شما کاری برنمی آید؟

آقای وزیر
بهتر نبود نماینده ای از جامعه پزشکی ایران در مراسم تشیع جنازه شرکت میکرد و مراتب همدردی خود را اعلام مینمود؟
اگر آن بزرگوار در سالن حجاب بدان صورت اعتراض میکندخرده مگیرید.او بعنوان نماینده قشر مظلوم و زحمتکش جامعه هنری این کشور صحبت فرموده است.
او در عزای رفیق دیرینه خود می بوده
کم دردی نیست در ماتم  ابرمرد سپهر سینمای ایران نشستن
نه او بلکه جامعه هنری جهان خود را شریک در غم از دست دادن کیارستمی میدانند.
شاید میتوانست در آن جا از ادبیات مناسبتری استفاده نماید اما به سوگ رفیق چندین ساله نشستن آن هم از جنس کیارستمی واقعا سخت است.
و اما
بعد از آن روز سالن حجاب چه کردید؟

جناب هاشمی
آیا نمیشد : عده ای از اعضای جامعه پزشکان ایران و یا نماینده ای از طرف جنابعالی به خانه هنرمندان ویا خانه سینما آمده و مراتب تالم و تاسف خود را از اتفاق پیش آمده اعلام می نمود؟
آیا نمیشد : در آن جلسه راهکار برخورد با پدید آورنده موضوع را اعلام میکردید؟
اما چه اتفاقی افتاد؟
یکی از همکاران شما در یک عمل زشت و ناپسند تابلویی در دست و به شکلی سخیفی اعتراض کرد.بازخورد آن موضوع  تجمع هنرمندان در مقابل بیمارستان (که به نظر حقیر هنرمندانه و در شان نبود )اتفاق افتاد.آیا این برخورد دو قشر روشنفکر با هم صحیح میباشد؟
آیا این برخورد شایسته دو ایرانی با هم میباشد؟
آیا این برخورد در آمیزه های دینی به ما سفارش شده است؟

بعد از آن ماجراها شما در اخرین سخنرانی خود در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشوربه مطالبی اشاره فرمودید که خواهشمند است پاسخ آن را بفرمایید

داشتن مسئولیت ارتقای سلامت مردم را یک افتخار دانست

همکاران شما ایا این مسولیت را افتخار میدانند؟از این افتخار چه عائدشان میگردد؟

فرموده اید: مسئولیت ما در دوره چهار ساله این است که تا لحظه پایانی در جهت ارتقای سطح سلامت مردم تلاش کنیم و این تلاش را در این سال آخر مضاعف کنیم.

این تلاش مضاعف شامل چه عملیاتی میشود و شیوه ها و مکانیزم اجرایی آن کدام است؟

به خصوص اگر عده ای باشند که بخواهند زحمات شما را نابود کنند بنابر این کسی نمی خواهد زحمات شما را نابود کند اما کسی هم اجازه نمیدهد حق اش در بی مبالاتی اندکی از همکاران شما پایمال شود باید تلاشتان را بیشتر کنید تا زحمات شما عیان شود و باید این سال آخر مراقبت‌های بیشتری نسبت به دستاوردها داشته باشید

اقای هاشمی مکانیزم بررسی تلاش بیشتر چیست؟

همین چند وقت پیش بود که رسانه ها نوشتند: هاشمی در ادامه به خطاهای پزشکی اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی در این مورد از کاه، کوه می‌سازند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

آقای دکتر بعضی ها هم دوست دارند کوه را مثل اب خوردن تبدیل به کاه کنند.

اما نباید درگیر این مسائل و فضا سازی‌ها شد،

ایا همکاران شما هم همین نظر را دارند؟

چرا که افرادی که منصف و قدرشناس هستند کم نیستند اما متاسفانه به کسانی هم خلاف اخلاق عمل می‌کنند. نباید اجازه دهید که با مسائل نامربوط، مسیر اصلی را که خدمت به مردم در حوزه سلامت است تغییر دهند و باید با هوشیاری بیشتر به این مسیر ادامه دهیم

بله دکتر جان با هوشیاری اما در مورد استاد کیارستمی ، کجا می توان نتیجه آن هوشیاری را دید؟.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یک بخشی از این خطاها واقعیت است و در همه کشورها حتی کشورهایی که سیستم ثبت و نظارت بسیار دقیقی دارند هم وجود دارد، افزود: این خطاهای پزشکی مربوط به دیروز و امروز نبوده و در همه زمان‌ها بوده است و باید مراقبت کنیم تا این موارد اتفاق نیفتد باید با وقت گذاشتن مسئله را بررسی کنیم. ما در جایی آسیب دیدیم که بی توجهی کردیم. یعنی یا گوش و چشمی نبوده و یا تدبیر خوبی صورت نگرفته.

وزیر بهداشت افزود: اکثر بیماران به علت صحبت نکردن و وقت نگذاشتن پزشکان برای آنها گلایه مند هستند. بنابر این باید در مورد خطای پزشکی جدی و مصمم باشیم و با عقل و انصاف رسیدگی کنیم.

هاشمی افزود: توصیه می‌کنم درباره خطاهای پزشکی جدی و مصمم باشید تا مردم مطمئن باشند که به این پرونده‌ها، با دقت، قاطعیت و انصاف رسیدگی می‌شود چرا که ما همواره متهم می‌شویم که چون پزشک هستیم به نفع حقوق صنف خودمان، حقوق مردم را نادیده می‌گیریم اما تاکید می‌کنم که همواره حقوق مردم برای ما اهمیت دارد و در همه دوره‌ها نیز مهم بوده است.

هاشمی با بیان این که اطلاع رسانی در نظارت و خطاهای پزشکی مهم است، تاکید کرد: در همین امر باید با رسانه‌ها و مراکز اثرگذار ارتباط برقرار کرده و توضیح به مردم را جدی بگیریم.

خب دکتر جان!!!شما خود بهتر از هر کسی واقف به کاستی های زیر مجموعه خود می باشید اما در این مورد مخصوص چه تمهیدات وروش هایی برای پیشگیری نظارت وبرخورد با این دست از تخلف ها اندیشیده شد؟

فراموش نمی کنیم که شما وهمکارانتان در طول دفاع مقدس زحمات فراوانی کشیدید شماها که در همین میان استاد انتظامی را معالجه نمودید.در چند نوبت استاد مشایخی را معالجه کردید، شماهائی که استاد اکبر عبدی را چندین بار عمل جراحی کرده و به لطف خدا موهبت داشتن کلیه را به ایشان ارزانی داشتید. این موضوع را از برای این عرض نمودم که ما قدر دان زحمات همکاران شما هستیم

هنرمندان ایران زمین که سرتا پایشان فدای ملت ایران بوده و می باشد درد امروزشان درد مشترک با مردم است .

جناب وزیر

این اشتباه چون منجر به فوت کیا رستمی بزرگ شد همگان متوجه گشتند. اما اگر در یک شهر دور افتاده بود …..اگر یک فرد از آحاد جامعه بود………

بنظر می آید شاید تلاش مظاعف در اخر دوره وزارت شما میبایست استاندارد کردن جلوگیری از خطاهای انسانی و پزشکی و نظارت علمی و مستند بر زیر مجموعه خود باشد.
فراموش نفرمائید

که هنرمندان نیز بسان شما زحمات بسیاری برای بهداشت این مملکت کشیده اند اما به زبان خودشان
حتما فیلم بودن یا نبودن استاد کیانوش عیاری را دیده اید که منجر به صدور حکم فقهی پیوند اعضائ شد
حتما مرگ مغزی سرکار خانم عسل بدیعی که انقلابی در اهدائ عضو در جامعه بوجود آورد را بیاد دارید .و…..
اگر می خواهید  وجدان اسوده داشته باشید و عاقبت به خیر باشید

اگر می خواهید مردم مطمئن باشند که به این پروند ها با دقت و قاطعیت رسیدگی میشود؟ اگر می خواهید وجدان عمومی جامعه تراژدی مرگ استاد کیا رستمی را فراموش کرده و همکار متخلف شما را ببخشد این مرگ سرآغازی باشد برای کمپین جلوگیری از خطاهای پزشکی ( استاندارد سازی جلوگیری از خطاهای پزشکی، پیشگیری، نظارت و برخورد)
این مرگ سرآغازی باشد برای گفتمان صحیح در جامعه (گفتمانی که بین دو قشر پزشک و هنرمند هر روز پیچیده تر میشود)

عاجزانه خواهش میکنم که آستین همت را بالا بزنید

شما می توانید قطع به یقین این موضوع باعث خواهد شد که جسم کیارستمی آسوده و آرام در مزار بیارامد و روح آنمرحوم خوشحال وخشنود از این اتفاق اتفاقی که ثابت خواهد کرد مرگ پایان یک کبوتر نیست بطور حتم پایان نمایش زندگی استاد کیارستمی آغاز سکانس زندگی دیگران خواهد شد و عاقبت بخیری برای شما و همکاران زحمتکشتان

با احترام

عارف .ب

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. yangglae@yahoo.com می گوید

    سلام خدا رحمت کنه ای هنرمند را ولی اتظار را باید معقولانه کرد چون هنرمند است که دلیل نمی شود جنجال کنیم بهرحال در آرامش رسیدگی گرد اگر کوتاهی صورت گرفته مقصر یا مقصرین حساب پس دهند

  2. عارف بنائی می گوید

    با تشکر از جنابعالی و ایراد نظرتان
    فقط به نظر می اید که متن را با دقت مطالعه نفرمودید
    ۱-اینکه اتفاقا هدف متن کاهش درگیری بین دو گروه و نیتجه گیری از این موضوع جهت مقابله با این پدیده می بوده است.
    ۲- ما جنجال نکردیم به این قسمت متن کمی دقت فرمایید:
    هنرمندان ایران زمین که سرتا پایشان فدای ملت ایران بوده و می باشد درد امروزشان درد مشترک با مردم است .

    جناب وزیر

    این اشتباه چون منجر به فوت کیا رستمی بزرگ شد همگان متوجه گشتند. اما اگر در یک شهر دور افتاده بود …..اگر یک فرد از آحاد جامعه بود………

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

73 − 67 =