تجلیل ازمنقدان تاثیرگذارسینمای ایران؛ پرویز دوایی

تجلیل ازمنقدان تاثیرگذارسینمای ایران؛ پرویز دوایی |جبارآذین |سرزمین هنر |سینما

پرویز دوایی ، منقد فیلم، نویسنده و مترجم و از چهره های معتبرنقد درسینمای ایران است. او متولد سال هزار و سیصد وچهارده و از پایه گذاران کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان است و درسال های هزار و سیصد و پنجاه و پنجاه ودو دبیرجشنواره کودکان ونوجوانان بوده است.

دوایی فارغ التحصیل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در رشته انگلیسی و مترجم مقالات خوب و مفید سینمایی درنشریات سینمایی است. آثارنوشتاری او در مجله های سپید و سیاه، فردوسی، رودکی، روشنفکر، سینما، نگین و فیلم به چاپ رسیده است.

ازتالیفات او کتاب های باغ، بازگشت یکه سوار، سبزپری، ایستگاه آبشار، امشب درسینما ستاره، درخت ارغوان و…..و از ترجمه هایش تنهایی پرهیاهو، بچه هالیوود، سینما به روایت هیچکاک، سرگیجه، استلا، ذن درهنرنوبسندگی، فن سناریونویسی و… قابل اشاره اند.

پرویز دوایی ، انسانی فرهیخته و نویسنده ای متفکر وشایسته و از بنیانگذاران نقد سینمایی علمی است. از او در سال هزار و سیصد و نود درسومین جشن جایزه کتاب سال سینمای ایران تجلیل  شد.

نقدها و ترجمه های دوایی تاثیرگذار و داستانهایش جذاب اند.

پرویز دوایی ، منتقد متفکر

پرویز دوایی فارغ ‌التحصیل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در رشته زبان انگلیسی است و همین تسلط به زبان باعث شد که مترجم مقالات مختلف سینمایی و متن گفتگو برای دوبله فیلمها باشد. با مجلات سینمایی مختلفی همکاری و به عنوان منتقد فیلم شهرت پیدا کرد.

آخرین مقاله اش را در ایران در سال ۱۳۵۳ در مجله سپید و سیاه با عنوان خداحافظ رفقا نوشت و برای یک دوره آموزشی به چکسلواکی رفت و ساکن پراگ شد.

احمد رضا احمدی از دوران دوستی اش با دوایی گفت که سرآغازش فیلم قیصر مسعود کیمیایی بود.

جمشید ارجمند، دوایی را شاعری می‌داند که در قالب شعر فارسی شعر نمی‌گوید.

ابراهیم حقیقی هم نقد درست فیلم را مدیون پرویز دوایی می‌داند.

هوشنگ گلمکانی معتقد است که نسل گذشته او را با نقدهای سینمایی اش می شناسد و نسل امروز با داستان‌هایش.

درودها بر پرویز دوایی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 49 = 50