تئاتر لاکچری | آری یا خیر؟!

فردوس حاجیان

فردوس حاجیان یا معروف به “عمو فردوس” در سوم دی ماه ۱۳۴۲ در قائمشهر به دنیا آمد.

روستای افراکتی زادگاه پدری فردوس  که منطقه ای پر از بنفشه های صحرایی در کنار رود های خروشان و شالیزار ها و گندم زار ها و نیز باغ های سر سبز است.پاشاکلا که پسوند فامیلی او است، منطقه ای از همین افراکتی است.

سوابق تحصیلی:

فردوس دوره ی دبستان را در مدرسه ی ملی هدف گذراند و دوره ی راهنمایی را در مدرسه ی کوروش، دبیرستان را در مدرسه ای به نام شرافت گذراند.او در رشته ی علوم تجربی دیپلم خود را گرفت.

ودر تربیت معلم شهید خورشیدی مشهد و دکتر شریعتی ساری، فوق دیپلم آموزش ابتدایی دریافت کرد.

از همینجا بود که در سرزمین سرسبز سوادکوه در روستایی به نام پالند ، معلم شد و از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶ از پالند تا مدارس شاهد قائم شهر، روش جدید آموزش شهرک الفبا را حود ابداع کرد.

با توجه به اقلیم و جغرافیای محیط ، روش تدریس مشارکتی را انتخاب کرد:

نشستن دور میز و نشستن نعل اسبی توسط دانش آموزان به جای نشستن پشت نیمکت و دست به سینه توجه به کودکان بی سرپرست و فرزندان شهید، ایجاد روحیه ی شادی نشاط و امید در دل تیرگی های جنگ و خواندن شعر و آواز و ترانه در کلاس های درس با استفاده از موسیقی نمایش عروسکی و هنر های نمایشی و نیز توجه به محیط زیست، صلح پایدار ، دفاع از حقوق بشر و توسعه ی پایدار از طریق آموزش،را ابداع کرد.این معلم جوان و  گمنام و پر انرژی را به شهرتی جهانی رساند و بعد ها سازمان علمی فرهنگی تربیتی ملل متحد (یونسکو ) او را به عنوان معلم و پژوهشگر برگزیده در جهان معرفی کرد.این جایزه در ششم اکتبر ۱۹۹۸ مصادف با چهاردهم مهر ماه ۱۳۷۷ زمانی که نام برده مدرک فوق لیسانس کارگردانی را با رتبه ی اول کشوری کسب کرد است.او چندین هزار معلم را از دور ترین روستاها تا شهر های مختلف کشور آموزش داد.

برافراشته شدن پرچم ایران:

این جایزه شامل لوح تقدیر و دیپلم افتخار به نام ژان، آموس، کومونیوس، مزین به نام پدر تعلیم و تربیت است که به عنوان دکترای تعلیم و تربیت است در مقر یونسکو در پاریس با حضور وزرای آموزش عالی جهان، نمایندگان یونسکو و دبیر کل وقت یونسکو (فدریکو مایور) اعطا و باعث بر افراشته شدن پرچم ایران شد.حالا دیگر فردوس حاجیان به دلیل آموزش ، تالیفات متعدد ، تلاش برای فرهنگ صلح ، نویسندگی، اجرا و کارگردانی ۲۰۰۰ دقیقه برنامه ی جدید تلویزیونی و ماهواره ای شهرک الفبا با رویکرد فرهنگ صلح، توسعه ی پایدار و دفاع از حقوق بشر به شهرتی جهانی دست یافته است.

بیماری های مکرر:

او در اوج شهرت به دلیل بیماری های مکرر، چند بار از ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری باز ماند .حالا دیگر همه مطلع شده بودند وی مجروح شیمیایی جنگ ایران و عراق است . سالهاست که با مصرف دارو وبیداری های شبانه به امر پژوهش، آموزش و تالیف می پردازد .

فردوس در ۲۵ اسفند ۱۳۶۴ با گاز خردل، شیمیایی شد .

وی در سال ۲۰۰۳ از دانشگاه {رویال هالووی } لندن در مقطع دکتری تخصصی درام در آموزش ( تیاتر) پذیرش گرفت . لیکن بنا بر دلایلی از سفر به لندن باز ماند !!

ورود به دانشگاه تهران:

فردوس حاجیان در آزمون استعداد های درخشان دکتری تخصصی تئاتر، با رتبه ی ۱ (یک) وارد دانشکده ی هنر های زیبای دانشگاه تهران شد.

و موضوع پایان نامه ی دکتری او، نظریه ی {صلح فرهنگی } بود.

که با آشنایی زدایی از تعزیه در ایران و خوانش تئاتر (ژاک فلیکس ) در دل جنگ جهانی دوم در فرانسه و نیز (نان و عروسک پیتر شومان ) در امریکا ، یه مفهوم : الف – جستجوی عدالت . ب – نفی خشونت . ج – ضد جنگ ، پرداخت.

فردوس حاجیان که در سال ۱۳۸۰ رییس دانشکده ی هنر و معماری بود.

سوابق اجرایی ومدیریتی:

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

۱-دبیر انجمن شعروادب (۵سال) از۲۲سالگی

۲-مشاور مدیرکل آموزش وپرورش مازندران در۲۲سالگی در امور آموزشی وشاهدوایثارگران

۳-مشاورمدیرکل آموزش وپرورش تهران(۲۸سالگی)

۴-تهران مرکز در۲۹سالگی

۵-مدیربخش ادب وهنر مرکز بین المللی گفت وگوی تمدن ها در نهاد ریاست جمهوری

۶-ریاست دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران مرکزی

۷-عضو شورای راهبردی سازمان صدا و سیمای ایران(۲ سال )

۸-عضو اصلی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران

سوابق برگزاری همایش ها وجشنواره های دانشگاهی:

۱-دبیر جشنواره ملی – دانشگاهی ، با موضوع فرهنگ صلح(سال ۱۳۷۹ )

۲-دبیر همایش علمی کاربردی هنرومعماری درسطح کشورباپیام نماینده ی یونسکودرایران

۳-دبیر همایش علمی کاربردی فرهنگی، صلح وتوسعه پایدار در دانشکده هنرومعماری

۴-دبیر جشنواره کوچک زیباست درسطح ملی (علمی-کاربردی) با موضوع گرافیک ، نقاشی برای صلح جهانی

۵-دبیر همایش فیزیک واسطوره باحضوراستادان بین رشته ای فیزیک و …

چالشهای تئاتر تجاری و تئاتر لاکچری موضوع گفتگو اختصاصی با فردوس حاجیان:این گفنتگو در هفته تئاتر ترتیب داده شد:مجید پرکار کارگردان و مجری تی وی هنرلند اولین سوال را اینگونه شرع کرد:

-چیزیکه در حال حاضر در جامعه وجود داره اقتصاد نا بسامانی که داریم این روزها احوالات اقتصادی تئاتر چگونه است؟

فردوس حاجیان: احوالات اقتصادی تئاتر زمانی میتواند خوب باشد که مجلس شورای اسلامیی در سر فصلهای خودش از سرانه نا خالص ملی بخشی را به تئاتر اختصاص دهد و آن زمانی شکل می گیدر که سازمان تئاتر ایجاد شود.

سازمان تئاتر زمانی ایجاد می شود که تئاتر به عنوان حقوق شهروندی شناخته شود.

-پرکار: برای اینکه تئاتر دیده بشود گاهی ازبازیگدان به نام و دیده شده استفاده میکنند و این به چه دلیل است ؟-حاجیان: برای اینکه تئاترنمیتواند اقتصاد خودش را خودش بدست بیاورد ویا جبران ضرر اقتصادیش را بکند پس مجبور میشود به دنبال چهره ها برود، و این ذات تئاتر نیست .در واقع تئاتر کارش چهره ساختن است مثل آلپاچینو، مارلون براندو، تئاتر در واقع غزت الله انتظامی، علی نصیریان میسازه چون نمیتواند اقتصاد خودش را تامین کند پس ناچار میشود از چهره ها استفاده کند تا مخاطب را جذب کند .اگر این کار را نکند  ورشکسته میشود.

پس مخاطب به این نتیجه میرسد زمانی که تئاتر خصوصی است پس یک تئاتر لاکچری را در پیش داریم. من حتی میگویم به این شکاش  هم خوب است جلو این نوع  از تئاتر را هم نگیریم.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 2 =