تئاتر بینوایان و موضع عجیب صداوسیما دربرابر این تئاتر

ایرج محرمی

در حالی که بخش خبری بیست و سی گزارشی انتقادی از تئاتر بینوایان پخش کرده بود، شبکه ی شما در آخرین روز هفته، کارگردان این نمایش را که از مسؤلان سابق وزارت ارشاد بود به عنوان مهمان به این شبکه دعوت کرد. این نوشته اشاره ای دارد به نکاتی درباره این تئاتر لاکچری

اجرای تئاتر بینوایان که در گزارش بخش خبری بیست و سی به طور غیر مستقیم به آن اشاره می شود، اکنون به پاشنه آشیل اداره کل هنرهای نمایشی تبدیل شده است.
این گزارش در ذات خود بیانگر این نکته است که تئاتر بیش از پیش زیر ذره بین اقشار خاصی قرار گرفته است.
اگر معاون هنری، شهامت و قدرت برخورد با نمایش آوازی بینوایان را داشت، راحتر می توانست با موج انتقادات آینده و اعتراض به تبعیض ها برخورد کند.
پیش از آغاز اجرای بینوایان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی توئیتی نوشت که؛ “تئاتر لاکچری تیرخلاص را به این هنر مردمی خواهد زد”.

انتقادات به وزیر ارشاد


این جمله وزیر با دو انتقاد مواجه شد، انتقاد اول به واژه «لاکچری» بود که در تئاتر واژه ای جدید و نامفهوم به شمار می رفت. اما انتقاد دوم به شخص وزیر متوجه شد. منتقدین اعتقاد داشتند وزیر اگر به این جریان ایرادی وارد می کند، نباید در مورد آن تنها به توئیت بسنده کند بلکه باید آن را با دستور متوقف کند.

گرچه اغلب منتقدان آن را بازی کلامی وزیر با یکی از مدیران وزارت خانه اش یعنی آقای پارسایی تلقی کردند.

این ظن زمانی تقویت شد که انتقاداتی که به نمایش بینوایان در لفافه وارد می شد به صورت آشکار از اجراهای دیگر قربانی گرفت. مثلاً وقتی به استفاده از کلاه گیس بینوایان ایراد گرفته می شد. کار دیگری تذکر می گرفت و …

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

اما دفاع معاونت هنری از تقلیدهایی به نام بیگ پروداکشن و انتقاد شدید روحانیون متنفذی مثل آیت الله سبحانی و برخی جراید به این اجراها، معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی را در برابر طیف پرنفوذی قرارداده است.
انتقاداتی که پس از اتمام اجرای بینوایان، فرصتی جدید هم برای مخالفان ایجاد خواهد کرد تا حملات بیشتری را به تئاتر سازماندهی کنند. این نکته در آستانه جشنواره تئاتر فجر نگران کننده به نظر می آید. مگر آن که مسولین جشنواره بخواهند بینوایان را در جدول جشنواره بگنجانند و فرصتی این بار در خارج از کشور برای آن ایجاد کنند.

دعوت از عوامل اصلی تئاتر در دو شبکه و گزارش در یک بخش خبری پربیینده

دعوت از بانی اجرای بینوایان به اولین برنامه شب تئاتر شبکه چهار ، گزارش ویژه شبکه خبر از این اجرا و نهایتاً دعوت آقای پارسایی به برنامه روز جمعه شبکه شما که مغایر با سیاست های شبکه شما، در تولید برنامه هایی ویژه استان هاست؛ علاوه بر تبلیغی مجدد برای فروش تئاتر بینوایان که حالا علی رغم تبلیعات گران و حاشیه دار با افت تماشاگر مواجه شده، نوعی استفاده از این آخرین فرصت ها است.

در جامعه ای عادی هر تئاتری و هر کارگردانی حق تولید و جلب تماشاگر را در چهارچوب قوانین هر کشوری دارد.

در مسأله تئاتر بینوایان اعتراض ها نه اجرا و حتی قیمت بلیت، بلکه به سلب این امکان از دیگران و هدایت آن به یک نفر است. به خصوص آن که بانی این اجرا سالهای متمادی و در کسوت های رسمی و هیأتی به مقابله و حذف کسانی پرداخته که اعمال آنان را خود فاحش تر مرتکب شده است.

باید از ظرفیت تئاتر برای تربیت و تغییر ناهنجاریها و افراد سود جست. چرا که این هنر قادر است. کارگردانی با تجربیات ساده مذهبی را به مقلدی از موزیکال های بیگ پروداکشن برادوی در نیویورک بدل کند.

چرا نباید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ظرفیت تئاتر ، به جای تقلیدهای سخیف برای اهداف متعالی استفاده ننماید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

50 + = 54