تأملی در بازداشت سازندگان کلیپ بارش بادمجان

کامران فلاحتی

تأملی در بازداشت سازندگان کلیپ بارش بادمجان | کامران فلاحتی* | به مدد ساخت ویدئوهای مربوط به بارش بادمجان در تهران، تازه مشغول نوشتن تحلیلی در باب قدرت اعجاب انگیز فیک نیوز بودم که با خبر دستگیری سازندگان این کلیپ برق سه فاز از سرم پرید!
خاطرم هست حدود ۲دهه قبل در یکی از شهرستانها برای تبلیغ افتتاح یک مرکز آزمایشگاهی ایده ای که در زمان خودش خلاقانه بود را با موافقت مدیریت مرکز موصوف اجرا کردیم، به این ترتیب که روی پارچه های یک متری که فقط یک علامت سوال به رنگ اختصاصی آزمایشگاه مذبور درج شده بود نوشته بودیم : حدس بزنید و جایزه بگیرید! و آن را به شکل وسیعی در سطح شهر نصب کرده بودیم.

در مرحله بعد قرار بود فقط نام آزمایشگاه به آن اضافه شود و در مرحله آخر هم طرح کامل تبلیغ آزمایشگاه با همان علامت سوال و همان رنگ نصب شود. علامت سوال ها بیش از آن چه که تصور میکردیم همه توجه ها رو جلب کرد و در عرض یک روز بیش از ۱۵هزار برگه دریافت کردیم!
اما رییس یکی از نهادها! در اقدامی عجیب و با وجود مجوز شهرداری و ارشاد دستور جمع آوری کلیه پارچه ها رو در همون مرحله اول صادر کرد، وقتی به ایشون مراجعه کردیم با قدری فریاد و اندکی بی احترامی فرمودند:
به چه حقی مخ مردمو کار میگیرین و همه رو گذاشتین سرکار؟!


تا اومدم توضیح بدم دوباره با فریاد گفت: اینا روش های فماسوناراس!!! (منظورشون فراماسونرها بود البته)
شانس اوردین به جرم تشویش اذهان عمومی دستگیرتون نکردم!

از اونجایی که ما نتیجه ای که می خواستیم رو گرفته بودیم، برای اینکه با یه پرونده قطور تبلیغ فراماسونری و شیطان پرستی و تشویش اذهان عمومی روانه بازداشتگاه و دادگاه نشیم قید مرحله بعد تبلیغات رو زدیم و مستقیم تبلیغات اصلی رو شروع کردیم.

سالها بعد مشابه همین کار روی لباس داوران لیگ برتر برای جذب اسپانسر انجام شد..

مدام با خودم می گفتم ای کاش خبر دستگیری عوامل سازنده “کلیپ بارش بادمجان در آسمان تهران” شایعه یا شوخی دیگری در تداوم طنزهای پیرامون این ماجرا باشد،اما با کمال تاسف متوجه شدم نخییییر…! رییس محترم پلیس امنیت تهران بطور رسمی خبر بازداشت سازندگان ویدئوی موصوف را به جرم تشویشِ! اذهان عمومی تایید فرمودند.

یعنی قبل از انتشار این ویدئو ذهن عموم مردم در کمال آرامش و سرخوشی روی کاناپه دراز به دراز درسکوت مطلق و بدون هیچ دلهره و دغدغه ای درحال انبساط خاطر و آسودگی خیال و مدیتیشن بود اما به محض انتشار این شوخی ویدئویی یکهو تمام روان آرام و ذهن پاکشان یکجا به تاراج رفت؟!!

 

تاج سرم! در این سرزمین حاصلخیزِ از انواع و اقسام بلیه های طبیعی و غیرطبیعی و پمپاژ مکرر همه مدل فشار روانی و استرس و اخبار ناگوار و اکنون هم که صبح تا شب روزی هزاران بار با شنیدن کلمه کرونا تن و بدنمان می لرزد و هرساعت با شنیدن خبر درگذشت عزیزی، ماتم همه وجودمان را فرا میگیرد، اتفاقا سراپای امثال جناب تقی پور رو بخاطر نبوغی که در ایجاد فراغت خاطر برای مردمِ سرگشته و لحظاتی پرت شدن حواسشان از ترس جمعی کرونا به خرج دادند باید طلا گرفت.

در شرایطی که رسانه های آن وری و برخی جریان های سیاسی، با لگدمال کردن شرافت و اخلاق، در پی گرفتن ماهی از آب گل آلود کرونا و سیاه نمایی مطلق از شرایط کنونی کشورند و تحولات ایران اکنون بیش از هرزمانی در کانون رصد رسانه های دنیاست چرا باید به جای بهره برداری مطلوب ازچنین خلاقیت هایی و قدردانستن چنین افراد نخبه و با استعدادی، توسط خودمان گزک های غیرقابل دفاعی به دست بدخواهان بدهیم؟!!

جدای از مهارت و استعداد و خلاقیت این دوستان در ساخت این ویدئوی سرگرم کننده ، اتفاقا لطف و اهتمامی که جناب تقی پور و همکارانشان با هنرمندی هرچه تمام تر در این بحبحه ای که با بمباران شایعه و فیک نیوز مواجهیم، برای شناخت جامعه از قدرت حیرت انگیز اقسام فیک نیوز و “واقع نمایی” به خرج دادند جای تقدیر و توجه دارد نه دستگیری و الزام آنان به ابراز ندامت!

ما چه زمانی قرار است بپذیریم که هزینه انجام برخی اقدامات و برخوردهای غیرضرور به مراتب از انجام ندادنش بیشتر است؟!
چطور میتوان انتظار داشت درچنین فضایی نخبگان و نوابغ ما فرار را بر قرار ترجیح نداده و استعدادهایی که میتوانند درشرایط فعلی سرمایه ای عظیم برای توانمندی و پیشرفت کشورمان در عرصه های مختلف باشند با فرش قرمزی که سایرکشورها با هوشمندی و آینده نگری جلوی پایشان پهن می کنند جلای وطن نکنند؟!

پیشنهاد میکنم با دخالت و تدبیر مسؤلان امر، ضمن دلجوئی از سازندگان این ویدئوی خلاقانه و پربازدید، از فرصت حضور این هنرمند ایرانی به نحو شایسته ای درجهت سرگرم سازی ملت محبوس در خانه و تولید کلیپ های امیدبخش،نشاط آور و انتقال تجربیات ایشان به صنعت سینمایی و مراکز مهارت افزایی مرتبط و حتی آگاهی بخشی در خصوص شناخت فن آوری های فیک نیوز با دعوت در برنامه های تلویزیونی استفاده نمایند.


*⁦فعال رسانه و پژوهشگر ارتباطات

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

64 − 61 =