این چه تصاویری است که از صداوسیما پخش می شود؟!

نگاهی متفاوت به برنامه های آشپزی صداوسیما با توجه به وضع اقتصادی مردم

این چه تصاویری است که از صداوسیما پخش می شود؟! | مصطفی ساجدی | سینما | سرزمین هنر 

می‌گویند که سخت‌گیری در صداوسیما زیاد است. به آستین کوتاه ایراد می‌گیرند، به واژه‌ها حساس هستند و آیتم‌های بین برنامه را قبل از پخش می‌بینند تا خدایی نکرده چیزی به کسی بر نخورد.

اما خب گویا مدیران نسبت به برخی چیزها حساس نیستند!

چند روز پیش یعنی ۸ اسفند، در برنامه «عطسه» در فاصله حدود ده دقیقه دو آیتم با موضوع غذا روی آنتن رفت. در یکی پخت پیتزا و خوردنش با تصاویر با کیفیت و هیجان‌انگیز پخش شد و در دومی، زرشک پلو با مرغ، باقالی پلو با ماهیچه، استیک و… را نشان دادند.

این چه نظارتی است و این چه فهمی است از جامعه ایران! چرا شبکه سه، این چنین تصاویری را نشان می‌دهد به مردمی که در صف مرغ دولتی ۲۰۴۰۰ تومانی می‌ایستند و گوشت را باید با قیمت ۱۳۰٫۰۰۰ تومان بخرند؟ این تصاویر را نشان می‌دهند به جامعه‌ای که پدرانش شرمنده هستند از اینکه حتی یکبار هم نمی‌توانند فرزندان‌شان به صرف پیتزا مهمان کنند!؟

 

صداوسیما یا بوفه آشپزی

 

رسانه ملی به دروغ از عدالت رسانه‌ای صحبت می‌کند اما آیا عدالت رسانه‌ای فقط امکان پخش با کیفیت اچ‌دی است؟

آیا این فهم و ادراک در میان مدیران‌تان وجود دارد که بفهمند آنچه که خانواده طبقه بالا می‌بیند، خانواده متوسط و پایین جامعه هم می‌بیند؟ این فهم وجود دارد که در راستای عدالت رسانه‌ای، از پخش این تصاویر جلوگیری کند؟

اگر کودکی در شهرهای دور از مرکز یا در همین تهران ولی پایین شهر، این تصاویر را ببیند و از پدرش مطالبه کند، چه کسی پاسخگوی شرمندگی پدر است؟ قرار است مردم آنچه را که نمی‌توانند تهیه کنند را با کیفیت بالا ببینند؟

آیا آنهایی که مدیر این دانشگاه انسان سازی شده‌اند، فهمی از انسانیت دارند؟

هرطور که نگاه می‌کنم نمی‌توانم بگویم آنچه رخ داده، عمدی بوده و نمی‌توانم بگویم نظارتی صورت نگرفته! مشکل از فهم ماجرا است. از نگاه ناظران و مدیران، نمایش این تصاویر اشکالی ندارد چون برای خودشان عادی است پس عمدی نبوده و نظارت هم صورت گرفته.

منبع : نبض صداوسیما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

34 − = 30