این مهدی،آن مهدی نیست!

این مهدی،آن مهدی نیست!|سرزمین هنر|سیدرضا اورنگ|سینما|

مهر-سید محمد حسینی:اگر(شهید آوینی) بود طعم واقعی و عینی شده سینمای دفاع مقدس را در فیلم «موقعیت مهدی» می‌دید. حتماً آن را مقایسه می‌کرد با مزه مصنوعی آثار پرطمطراق و پرهزینه سینمای جنگ.

نمی دانم هنگامی که شهید آوینی روی مین رفت و شهید شد چند سال داشتید؟اما مطمئنا در سن و سالی نبودید که شانه به شانه این بزرگوار یا حتی با فاصله ای بسیار پشت سرش حرکت کنید.به گونه ای نوشته اید که انگار با شهید آوینی یار دبستانی بوده و هستید!

شما خود را کارشناس سینما می دانید(البته فقط از روی کتاب آموخته اید)،اما عجیب است که کیفیت بالای فیلم های جنگی هالیوود را به سخره می گیرید!

شهید آوینی سینما و فیلمسازی را از روی کتاب نیاموخته و فیلم بسیار دیده بود،در زمانی که احتمالا شما هنوز متولد نشده بودید!

کجا شهید آوینی این چنین که شما نوشته اید به فیلم های جنگی هالیوودی تاخته است؟

فیلم های بزرگ جنگی هالیوود در تاریخ سینمای جهان خودنمایی می کنند یا آثار دفاع مقدسی این چند سال اخیر ایران؟

چرا با خودتان و مخاطب نمی خواهید روراست باشید؟چگونه می توانید قدرت فیلم های هالیوودی را انکار کنید؟ اگر مدرس هستید و درس سینما می دهید،دوست دارم بدانم درباره سینمای هالیوود چه به خورد دانشجویان بینوا می دهید؟

شاید دو سوم تاریخ سینما به سینمای هالیوود تعلق داشته باشد،اما شما آن را ندید می گیرید؟!

اگر هالیوود به وجود نیامده بود،فیلم های ساخته شده در حد همان آثار اولیه بود و در بیغوله ها نمایش داده می شد!

اشتباه شما و امثال شما این است که سینما را در کتاب ها خوانده اید،برای همین هیچ حس و درکی از آن ندارید.شما هرگز فیلم های بزرگ جهان و هالیوود را روی پرده عریض سالن های سینما ندیده اید،پس چگونه می توانید درباره آن حرف بزنید؟!

در فحوای کلام تان در برنامه های مختلف و کثیر تلویزیونی و رادیویی  که شرکت کرده اید،هرگز عشق و عرقی نسبت به سینما در وجودتان ندیده و شاید نخواهم دید.

شما حتی فیلم ها را از نگاه دیگران می بینید،نه نگاه خودتان و این خیلی آسیب زننده است.

یک بار حضوری به شما گفتم و اینک کتبا می گویم : سینما کتاب نیست،درباره سینما کتاب می نویسند.این را آویزه گوش تان کنید،مطمئنا در آینده اگر بخواهید کارشناس واقعی سینما بشوید به کارتان می آید.

شما حتی شناختی حسی از شهید آوینی ندارید.آوینی را هم در کتابها خوانده اید،از کلماتی که روی کاغذ ریخته اید کاملا مشخص است.

من بدخواه شما و مانند شما نیستم،دوست دارم سینمای واقعی را بشناسید و درباره هالیوودی که آن را حس نکرده و نمی شناسید قضاوت نکنید.

در برنامه «هفت» گاهی می دیدم و می شنیدم درباره فیلم هایی گریبان دری می کردید و داد سخن سر می دادید که از نظر عاشقان و کارشناسان سینما،حتی یک پلان آن قابل دیدن نبود!

می دانید چرا امثال من را وارد شوراهای پروانه ساخت،نمایش و …نمی کنند؟برای اینکه عاشق سینما هستیم.مستقل فکر کرده و عمل می کنیم.حق هیچ فیلم و کارگردانی را پایمال نمی کنیم.درباره آنچه که می دانیم و می خوانیم نظر کارشناسی می دهیم و گوش مان به سفارشات هیچ مسوول و مدیری بدهکار نیست.

اکنون نیز چنان از «موقعیت مهدی» می گویید که انگار ملائک آن را ساخته اند!چون فیلم را ندیده ام درباره اش چیزی نگفته و نمی نویسم،اما با شناخت و علاقه ای که به شهید مهدی باکری،حمید باکری و دیگر شهیدان بزرگوار دارم،شکی ندارم که این مهدی،آن مهدی ای که ما و مردم می شناسیم نیست.

مطمئنا شهید آوینی بیش از من به فرماندهان بزرگی چون شهید مهدی باکری شناخت و ارادت داشت.برای همین او نیز با ما همکلام می شد که این مهدی،آن مهدی نیست.

دوستان جبهه رفته حضوری یا در محافل مجازی و غیر مجازی مدام فریاد می کشنداین مهدی،آن مهدی نیست،همان گونه که چمران «چ» آن چمرانی که ما می شناختیم نبود.

وقتی نویسنده و کارگردان دسترسی به خاطرات شهید مهدی باکری نداشته،چگونه جرات کرده درباره این بزرگوار فیلم و سریال بسازد؟

ساخت فیلم و سریال قوی درباره فرماندهان و رزمندگان،فقط و فقط از عهده هالیوودی ها برمی آید و بس!

دهه ۶۰ اگر فیلم های دفاع مقدسی با وجود ضعف های تکنیکی مخاطب داشت و قابل قبول بودند،به خاطر آن است که در آنها حس خاصی جاری بود که تماشاچیان را درگیر می کرد و ضعف ها را پوشش می داد.

سینمای دفاع مقدس را نامدیران از بین برده اند،زیرا این عرصه را نیز به خودی های کارنابلد سپرده و غیرخودی های کاربلد را از سینما و تلویزیون نفی بلد کرده اند.

1 نظر
  1. حامد می گوید

    اینقدر عقب افتاده ای که نمیدونی استاد با شهید اوینی رفاقت داشته، امان از بغض و کینه و خودخواهی امثال شما که جوانان این کشور با بغض شماها به فنا رفتند و اینقدر سینه هالیوود را بر سر ما زدید و امثال روحانی و همه کسانی که مانند خودت هستند را بر سر ما نشاندید که دیگر جز ویرانی چیزی نمانده و حالا تمام کینه هایتان را بر باقیمانده این پوست مرده و خشکیده خالی میکنید و شماها تا ما را به خاکستر تبدیل نکنید ول کن نیستید شعارهای پوچ ازادیتان حتی روح انسان را میمیراند و ناامیدی که تو به من میدهی از شیطان هم برنمیاید بگذار من جوان نفس بکشم و با این ادعاهای فقط هالیوود فقط امریکا فقط غرب حال ما را بیش از این خراب نکنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

77 − 71 =