ایلدا | عاشقانه ای وطن پرستانه از عشایر قهرمان لر

ایلدا | جبار آذین | ایلدا مضمونی نو، داستانی خوب و فیلمنامه ای پرداخت شده و دراماتیک دارد و روایتی ناگفته درباره زندگی، مناسبات، مبارزات و آیین ها و سنت های ایلیاتی عشایر مرزنشین است.

اگر چه خط محوری داستان ایلدا از میان مثلث آشنای عشقی می گذرد، ولی در محدوده کلیشه و تکرار نمی ماند، درجا نمی زند و همراه پردازش کاراکترهای متنوع و ماجراها و حوادث گوناگون، پا به درون زندگی روستایی، ایلیاتی می گذارد و تا وسعت مناسبات اجتماعی، فرهنگی، قومی و ملی عشایر لر و مبارزات وطن پرستانه آنها امتداد می یابد.

آنگاه که مثلث عشق سریال به مرز خون و جنون می رسد، نقش خطا و گناه و شرارت و قاچاق در داستان پررنگ می شود، عهد و پیمان دوران کودکی و دوستی و مهربانی ایلیاتی پا در میانی می کند. لیکن شر در تقابل با خیر در لباس مزدور قاچاق و کینه و انتقام و سرخوردگی عاشقانه، مثلث عشق را درهم می شکند و بساط خون و تقاص قومی در قالب جدال و سنت خون بس می گسترد.

ایلدا قصه مرزنشینان

پیمان مرزدار و مرزنشین در مجاهده عشایر لر و مرزداران کشور با بیگانه ها و قانون و اخلاق و انسان ستیزان قاچاق، مضمون ناگفته ای است که در ایلدا بازگو می شود.

ایلدا، نوشته نوشین پیرحیاتی به زندگی و مقاومت عشایر مرزنشین دهلران در ایلام در دوران دفاع مقدس می پردازد و سهم پژوهش و تحقیق در نگارش فیلمنامه آن مشخص است.

چنین فیلمنامه ای در اختیار راما قویدل، یادگار زنده یاد امیرقویدل که پیشینه ای قابل اعتنا در فیلم و سریال سازی دارد، قرارگرفته تا از آن مجموعه ای مانا در سیما بسازد، اما امتیازهای یاد شده در اجرا و تصویرسازی مناسب و جذاب و باورپذیر به ثمر لازم و مکفی ننشسته است.

در واقع مشکل اصلی تبدیل نشدن ایلدای متوسط کنونی به یک سریال مانا و قوی در تلویزیون آشفته حال کشوربه سطحی نگری و سطحی سازی و سهل انگاری کارگردان و شناخت ضعیف او از موضوع ها، کاراکترها و مضامین خاص ایلدا، گزینش نامناسب و غیریکدست بازیگران و فاصله از شناخت لازم زندگی، ویژگیها و مختصات قومی، بومی هموطنان لر، ناآشنایی با منطقه و لوکیشن رخدادهای داستان، شیفتگی بیش از اندازه به بازی با تصویر و هلی شات و استفاده نکردن از هنرمندان و کارشناسان محلی باز می گردد.

ایلدا خوب اما

کم کاری راما قویدل به رغم پرتوانی او در کارگردانی، باعث نابسامانی و چندگانگی پوشش، زبان، بیان، لهجه و بازیها و شخصیتها و ناموفقی درتصویرسازی همسو با محتوای اثر شده است.

قویدل و دیگر کارگردان ها باید به این نکته مهم توجه کنند که ساختن آثار قومی، بومی و ملی مانند تولید فیلمهای دفاع مقدس، نیازمند دانش و تخصص ویژه است و آنها که دارای این شرایط نیستند، نباید سهل نگرانه به تولید اینگونه آثار بپردازند، چراکه ممکن است به قربانی شدن فیلمنامه منجر شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

75 − 74 =