انتشار نمایشنامه «تسویه‌حساب»

«تسویه‌حساب» عنوان کتابی است که اسفند 1400 به قلم پوریا عبدی توسط انتشارات آماره منتشر شد.

انتشار نمایشنامه «تسویه‌حساب»|سرزمین هنر|کتاب

در فرم نگارشی «تسویه‌حساب» تلاش شده استفاده‌ مینی مال از زبان، کلید اصلی نمایشنامه باشد. در همین خصوص از عبارت‌بندی موجز، انقطاع‌ها، مکث‌های مکرر، توقف‌های میان‌جمله‌ای، تکرار و شتاب ناگهانی در بیرون‌ریزی خصوصیات شخصیت، استفاده شده است. به همین دلیل پیدا کردن  و رعایت آنها برای اجرای صحنه‌ای امری ضروری است.

در بخشی از یادداشت پشت‌ جلد کتاب آمده است: نمایشنامه‌ «تسویه‌حساب» یک تراژدی سه‌نفره‌ مبتنی بر موقعیت است، موقعیتی پرتنش که همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این موقعیت است که درام را پیش می‌برد و شخصیت‌های سخت نمایش را نمایان می‌کند. شخصیت‌هایی که همه‌چیز در جهت منافع شخصی برای شان معنا می‌شود. درواقع هیچ شخصیت مثبتی وجود ندارد و این شاید بر جذابیت یک درام بیفزاید. ممکن است که شخصیت‌ها دوست‌داشتنی باشند اما هرگز رویکردی مثبت در آنها نخواهیم یافت. آنها خود را در یک موقعیت عذاب‌آور گیر انداخته‌اند و راه فراری نمی‌یابند. برای خود دشمنی خطرناک ایجاد کرده‌اند و به دنبال فرار از این بحران هستند اما غافل از این که دشمن اصلی آنها کسی نیست جز خودشان.

کتاب «تسویه‌حساب» نمایشنامه‌ای تک پرده‌ای نوشته پوریا عبدی است. این کتاب در قطع پالتویی و ۷۴ صفحه توسط انتشارات آماره به چاپ رسیده و هم‌اکنون روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار دارد.

مراسم رونمایی از این اثر فروردین ۱۴۰۱ در سالن مشاهیر مجموعه‌ تئاترشهر برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 6 =