اقتصاد بیمار ایران، نگاهی انتقادی

توسط: جواد پورسعید

با عکس کارگردانی شده رو به رو هستیم که در آن خانم جوانی در یک دست نایلکس پرتغال و در دست دیگرش نایلکسی وجود دارد که کتاب ” اقتصاد ایران ” در آن قرار دارد.

وی از پله های پیاده رو بالا آمده و در تلاش است تا از بین دو میله ضخیم عبور کند.

وجود ماسک، دستکش، لباس ضخیم و نوع میوه زمستان سال ٩٨ ایران را بازگو می کند.

خانم جوان بسان شاهین ترازو، باعث شده تا دو دستش، به سان دو کفه ترازو با یکدیگر مقایسه شوند؛ یک دست اقتصاد ایران و دست دیگر یکی از اقلام اقتصادی .

بیننده مشغول مقایسه این دو است که عنصر سوم هم خود را نشان می دهد و آن وجود زمین نامرتب و ناخوشآیند، دیوار نمناک که در بالای آن، سیم هایی که یادآور حصار و حبس است، دیده می شود.

کتاب، پرتغال و دیوار کثیف و آشفته در مجموع وضعیت اقتصادی ایران را نشان می دهد.

چهارمین عنصر شکلک روی دیوار است که طنز تلخی را مطرح می کند که می تواند رفلکس چهره فرد آگاه جامعه یا خود عکاس باشد.رنگ کرمی پالتو و پرتغالهای نارنجی رنگ، کارکرد خاصی در بیان مفهوم ندارند و کمی از فضای انتقادی عکس کاسته است ولی عمودی بودن کادر، با توجه به قد ایستاده خانم مناسب است.

نگاه انتقادی عکاس نسبت به وضعیت اقتصاد بیمار ایران مهمترین نکته عکس است که به درستی بیننده آن را درک می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =