افق یا افول سینما | نگاهی به فعالیتهای شبکه افق صداوسیما

افق یا افول سینما | نگاهی به فعالیتهای شبکه افق صداوسیما |جبارآذین | سرزمین هنر | سینما . شبکه عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افق که با ادعای تبلیغ و ترویج ارزش ها و آرمان های کشور به فعالیت می پردازد و اغلب برنامه ها، فیلم ها و آثار آن، گزینش شده تفکرات، اهداف و سیاست های گروهی، جناحی و حزبی است،

درست همانند کلیت صدا و سیما که صرفا عنوان ملی را یدک می کشد، ولی در عمل و اجرا، ازمردم، سلیقه ها، نظرات و خواسته های جامعه فاصله ها دارد و تبدیل به رسانه ای انحصاری اسپانسری شده است، بیراه می رود.

صد البته اگر صدا و سیما در کشور ما تک صدایی نبود و رسانه های دیگر رادیویی و تلویزیونی هم فعال بودند و میان آنها و تولیداتشان رقابت سالم وجود داشت، شاید وجود صداها و سیماهای جناحی و گروهی، کمی تا قسمتی مقبول بود و مانعی نداشت

که هر رسانه از طرفداران، حامیان، هم خرج ها و همسوهای خود پشتیبانی کند، اما در دوران نبود رسانه های رقیب و رقابت، صداوسیما، عمدتا راه خود را می رود و کار خود را می کند.

ازهمین رو شبکه افق هم اهداف و مسیرخاص گردانندگان و سیاست گذاران و مدیران خود را اجرایی می کند و از افراد و جریانهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مورد پسند خود حمایت می کند، لذا فاقد نگاه ملی است.

شبکه سیاسی افق

“افق سینما”نام یک برنامه سیاسی، فرهنگی و سینمایی است که از شبکه افق سیما پخش می شود، با همان نگاه بسته و محدود و گروهی! و از سینماگران، مدیران و تولیداتی که موسوم به ارزشی هستند، دفاع حمایت می کند.

گرچه این نوع نگره هم به طرفداری طیفی ازسینماگران و فیلم های خاص برمی خیزد و با هنر و فرهنگ و سینما مرتبط است، لیکن به دلیل فراگیر و ملی نبودن نگاه و اجرا، مسائل و مشکلات، بحرانها، انحرافها، کاستی ها، امتیاز ها و نقاط قوت سینمای ایران را پوشش نمی دهد.

با آنکه سینما و گونه های انقلاب و دفاع مقدس و دینی، درحد اهمیت و قابلیت ها و نقش آفرینی در موجودیت سینمای کشور، باید و می توانند مهم باشند که به دلایل مختلف و ازجمله نامدیریتی ها، وجود انحراف ها و باندهای ناسالم سینمایی این گونه نیستند و صحبت درباره آنها حایز اهمیت است،

اما برنامه سازان افق و عوامل تولید افق سینما، باید بدانند، سینمای ایران به رغم تمام معضلاتش، فقط گونه های مورد اشاره در قالب آثار ارزشی نیستند و تولیدات و تولیدکنندگان فیلم در کشور متنوع و گوناگون هستند.

ازهمین رو، اگر افق به راستی می خواهد نمایشگر افق سینما باشد، باید تمام سینما و سینماگران را مورد بحث و نقد و تعامل قرار دهد. در غیر این صورت به جای افق، نمایشگر افول سینما خواهد بود!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

85 − = 75