افشین یدالهی | شاعر و ترانه سرای ایرانی

پریا اشکبوس

«افشین یدالهی» در ۲۱ دی ماه  سال ۱۳۴۷ در شهر هنرخیز اصفهان دیده به جهان گشود. او شاعر و ترانه سرا و پزشک اعصاب و روان بود.

وی فعالیت حرفه ای خود را در زمینه ی ترانه سرایی  در سال ۱۳۷۳ در همکاری با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به طور غیر رسمی آغاز کرد.

ترانه سرایی

نخستین ترانه های او با آهنگسازی «فؤاد حجازی» و «شادمهر عقیلی» و با خوانندگی «خشایار اعتمادی» آغاز شد اما این «احسان خواجه امیری بود» که بیشترین تعداد ترانه های این شاعر خوش آوازه را در آثار خود خوانندگی کرد. آثاری که هم در تلویزیون و هم در بازار موسیقی مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفته است.

او برای تیتراژ بسیاری از سریالهای تلویزیونی ترانه های زیبایی سرود که در خاطره تمامی بینندگان خوش درخشیده است.

«مسافری از هند»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «معمای شاه»، «میوه ممنوعه»، «خوش رکاب»، «تبریز درمه» و ……از جمله سریالهایی بودند که ترانه های  تیتراژ آنها را «افشین یدالهی» سروده است و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

افشین یدالهی
افشین یدالهی

خانه ترانه 

«افشین یدالهی» چندین سال بود که مدیریت انجمنی با نام خانه ترانه را برعهده داشت. خانه ی ترانه در سال ۱۳۸۰ با همکاری تعدادی از ترانه سرایان ایرانی راه اندازی شد و به فعالیتهای مختلفی دست زد اما پس از چند سال با کناره گیری تعدادی از ترانه سرایان مؤثر خود افشین یدالهی تنها عضو باقیمانده از هیئت مؤسس «خانه ترانه» بود که تا آخرین روزهای زندگی خود به فعالیت در آن ادامه داد و چراغ این مجموعه را روشن نگه داشت.

آثار منتشر شده

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

از دکتر افشین یداللهی ۵ مجموعه شعر به یادگار مانده است:

روز شمار یک عشق

امشب کنار غزلهای من بخواب

جنون منطقی

حرفهایی که من باید می گفتم و تو باید می شنیدی

مشتری میکده ای بسته

«افشین یدالهی» بامداد یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ در حالی که به تازگی رخت دامادی به تن کرده بود به همراه همسرش «شبنم رحمتیان» در حادثه تصادف رانندگی در مسیر هشتگرد جان به جان آفرین تسلیم کرد. 

افشین یدالهی و شبنم رحمتیان
افشین یدالهی و شبنم رحمتیان

 

پادکست

پادکستی را که تقدیمتان می کنیم بخشی از ترانه های این شاعر توانا و دکلمه هایی باصدای آن زنده یاد را در خود دارد که به دکلمه ی برخی از اشعارخود پرداخته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 5